Сдружение между французи и турци с най-високо плащане на година към държавата за летище София. Петата и последна оферта за концесията на летище София, която беше отворена днес от специалната комисията в Министерството на транспорта, се оказа и най-висока по отношение на предложеното концесионно възнаграждение за държавата.

Френско-турският консорциум между „Еърпорт дьо Пари“ и "ТАВ хавалиманларъ холдинг" А.Ш.

предлага годишно концесионно възнаграждение от 32,8 млн. евро и общи инвестиции в размер на 903 млн. евро.

Консорциумът предлага прекратяване на дейността на Терминал 1, като преди това трябва да бъде разширен Терминал 2. До 2030 г. трябва да бъде построен новият Терминал 3 на летището. Програмата на консорциума е разделена на три фази, като ще бъде финансиране на 100 процента от банкови кредити. Сумата, която държавата трябва да получи, трябва да достигне до 2,3 млрд. евро. Сдружението очаква пътниците към края на концесията или 2055 г. да достигнат до 20,9 млн. годишно, което е ръст от 3,1% на година. При товарите е планирано увеличение е 2,4 на сто годишно от 20,9 тона до 51,2 това. Увеличение на търговските приходи от 4,3 евро през 2020 г. на пътник до 13,5 евро към края на концесията ще бъде постигнато чрез намаляване на разходите. Оперативната печалба преди данъци (EBIT) ще достигне 21,9 евро на пътник през 2055 г., което е своеобразен ръст от 190% спрямо прогнозираните данни за 2020 г.

Второ по големина концесионно възнаграждение предлага

консорциумът „ССБ София Еърпорт ДжейВи

в който е оператора на летище Копенхаген. Сумата за държавата е от 26,05 млн. евро на година. Според идейния план през 2021 г. трябва да започне изграждането на Терминал 3, което да приключи за три години. 75 на сто от финансирането ще дойде от кредити, останалите са собствени средства. Офертата, както и всички останали, включва повече паркоместа, като при „ССБ“ те ще бъдат 800 в многоетажна сграда. Ще бъде построен и нов център за наемане на автомобили. В обвързващото предложение консорциумът не посочи прогноза за развитие на пътникопотока.

Консорциумът „Соф Кънект“, между летище Мюнхен и фонда Meridiam

предлага третата по големина оферта за летище София. Тя включва годишна концесионна такса в размера на 24,5 млн. евро, както 608 млн. евро капиталови разходи в четири фази в следващите 35 години. В първата се предвижда ремонт на Т1 и Т2, като в най-стария терминал се предвижда ремонт на 5200 кв.м., а от по-новата сграда ще се осъвремени 14000 кв.м. В Терминал 2 ще бъде изграден нов коридор за пристигащите пътници. По време на фаза 2 до 2030 г. консорциумът предвижда изграждане на Терминал 3 и увеличаване на броя на пътниците до 12,3 млн. души. Дотогава новият терминал трябва да замени старата аерогара. Терминал 3 ще бъде 55 000 кв. м. и на 800 метра от метростанцията. В трета фаза се предвижда на мястото на Терминал 1 да бъде изграден карго гара и да се добавят 3800 кв.м. Към Терминал 3. В четвъртата фаза от развитието на летището, около 2043 г., ще се добавят 2500 кв. м. към Терминал 3, според разчетите на консорциума пътниците трябва да са 18 млн.

Най-известният у нас кандидат от всички е оператора на летищата във Варна и Бургас

– Фрапорт, който обслужва и летището във Франкфурт. Неговата оферта е четвърта по стойност - 21 млн. евро на година. Фрапорт предвижда пътниците да достигнат 19 млн. души годишно. Според плановете Терминал 1 ще продължи да съществува, но само за вътрешни линии, а Т2 и бъдещия Т3 ще бъдат свързани. Новата аерогара ще бъде на 300 метра от метростанцията, планира се построяването на фотоволтаичен парк, модерен карго терминал и офис сграда.

Предвидените инвестиции за периода възлизат на 615 млн. евро.

Най-ниската предложена оферта е на

консорциума „Витоша“, в който влизат „Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид“ и BCEGI Кънстракшън (Великобритания) Лтд.

Но предвидената сума за капиталовите разходи е най-висока - около 1 млрд. евро. Офертата включва годишно концесионно възнаграждение от 19,948 млн. евро. Прогнозираните годишно авиационни приходи се изчисляват на 308,9 млн. евро. Очаква се мрежата от международни дестинации да се разшири до 150 дестинации. Концесията ще генерира 1,7 млрд. евро печалба за България за целия период. Предвижда се и изграждане на Терминал 3, който да замени все още действащия Терминал 1.

След отварянето и четенето на основните параметри на офертите министър Желязков предупреди, че ценовите предложения са с 55% тежест и в този момент единствено те са ясни. Предстои работа на комисията за оценяване на техническите предложения, които имат тежест от 45%, но са ключови за развитието на летището.

Поне месец ще трае изборът на бъдещия концесионер на най-голямото летище в България

Четири часа отне на комисията да изчете обвързващите предложения на 5-те кандидати, желаещи да управляват летище София.

Правителството очаква да получи близо 4 млрд. евро от 35-годишната концесия на столичното летище, в която се включва и първоначалната сума, която концесионерът трябва да плати - 550 млн. лв. без ДДС.

Прогнозираната cтoйнocт нa ĸoнцecиятa е 7,6 милиapдa лeвa. Кoнцecиятa щe бъдe зa cpoĸ oт 35 гoдини. Гoдишнитe възнaгpaждeния, ĸoитo щe ce дължaт зa вcяĸa eднa гoдинa oт cpoĸa нa ĸoнцecиятa, ca в paзмep на не пoд 15 милиoнa лeвa бeз ДДC или 10% oт oбщия paзмep нa oбщитe пpиxoди oт вcичĸи дeйнocти.

Според минимaлнитe изиcĸвaния кандидатите трябва дa oпepиpaт пoнe eднo мeждyнapoднo лeтищe c пoвeчe oт 10 млн. пътници гoдишнo, дa имaт aĸтиви c нeтнa cтoйнocт зa пocлeднитe тpи гoдини oт минимyм 200 млн. eвpo, ĸaĸтo и дa имaт oпит във финaнcиpaнeто нa пoнe eдин инфpacтpyĸтypeн пpoeĸт зa нaд 400 млн. eвpo.

Концесионерът ще бъде задължен да инвестира минимум 600 млн. евро в инфраструктурата на летището за период от 35 години, както и да гарантира плащания към държавата от 550 млн. лв. при поемане на управлението на летището.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Европарламентът отказа да изтегли пакет "Мобилност"

Транспортната комисия в Европейския парламент отхвърли предложението пакет "Мобилност" да бъде изтеглен от Европейската комисия, съобщи БНР. Последното си заседание в четвъртък комисията продължи едва десет минути.