„...и виж, ето ги, литват над балкони с пране, над калта, над сгурията в двора, и добре, че се срещат единици поне от вида на хвърчащите хора!“ Това написа великият Валери Петров и придаде на летенето красивата метафоричност на великолепната поезия. Уви, в живота има твърде много бруталност, глупост, буквалистика и безхаберие, от което поезията само частично ни спасява.

Затова ми се струва, че хвърчащите хора в буквалния смисъл на думата станаха твърде много. Дори сме домакини на първенство по парапланеризъм край Дупница, което даде още първия ден „завидни“ резултати – двама от участниците, кой по-малко, кой повече, се потрошиха и висяха по дървета. Че дори единият е азиатец - нещо като сюжета с китайския врабец У Фу с откъснатата опашка от „Ние, врабчетата“ на Радичков.

Вън от съмнение – човекът от древността се стреми да полети. Това е великият порив на фантазията, който се стремим да превърнем в реалност. Нека не забравяме трескавите опити на Леонардо да Винчи да конструира летателен апарат. Нито пък митът за Икар.

Летенето е велико, но все пак са нужни правила. В крайна сметка и Икар се затри от самонадеяност, защото не послуша баща си Дедал и се издигна твърде близо до Слънцето. През последните 4 г. има поне по 2-3 инцидента годишно с летателни апарати – малки самолети, делтапланери, парапланери и мотоделтапланери. Самото изреждане показва, че устройствата са много, което означава, че и хвъркащите с тях също се увеличават. И оттук идват проблемите.

Любимият ми случай е от един неделен ден в средата на 90-те години. Тогава заклет почитател на летенето с делтапланер кацна като лястовичка на фазата на магистрален далекопровод край Перник и завися там без да помръдне, като гледаше с ужас нулата. Де що имаше спасителни екипи се задействаха, но се наложи да бъде спрян токът на половин България, за около 15-20 минути, за да бъде свален невредим ентусиастът.

Споменатите случаи можеше и да са смешни, ако всичко се разминаваше без пострадали хора. Но летене с гол ентусиазъм не става. Практикуващите това хоби е добре да си дават сметка, че не са прелетни птици, а и никой, никога няма да отмени Закона за гравитацията.

Много често летят неопитни хора, със самоделни апарати, без достатъчно умения. В този спорт или хоби никога нямаш гаранция, че всичко ще мине „по конец“. И след като небето над нас бъка от летателни апарати, обяснимо държавата да се опитва да въведе и някакъв ред в тях. Да се знае кой с какво лети, колко може и накъде отива.

Летенето е красиво бягство от скуката и проблемите на делника, а какво по-голямо бягство, ако успееш да надмогнеш гравитацията. Лошото е, че когато тя вземе превес, в повечето случаи излиза и безспорен победител. Защо е нужен разум и контрол в практикуването на това хоби, можем да илюстрираме и с един почти философски виц.

Мъж се готви да лети за първи път със самолет. Нервничи и разпитва стюардесата:

Давате ли на всички пътници парашути.
Не, това не е необходимо, отвръща стюардесата.
Как да не е необходимо, преди месец пътувах с параход и там на всички раздадоха спасителни жилетки. Предполагам, че хората, които умеят да плуват, са доста повече от тези, които умеят да летят.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Зам.-председателят на ПГ на ДПС Йордан Цонев за субсидиите: Моделът не е демократичен, убива малките партии

Разчитаме това, което се разигра в залата, като задкулисни договорки между БСП и ГЕРБ. За пореден път коалиционният партньор на ГЕРБ – патриотите, им извиха ръцете. Тази сценка се разиграваше в продължение на няколко дни, даже седмици, в които те сключиха тази задкулисна сделка.

По дипломите няма да ги познаете

Време е лудите шофьори да плащат повече

От години, типично по нашенски, само говорим за въвеждане на системата „бонус-малус“, използвана и в напредналите страни за определяне на цената на задължителната застраховка „Гражданската отговорност“.