Забележителната история на марката MINI започва на 26 август 1959 г. Тази дата се счита и за официалният рожден ден на една от най-ярките автомобилни икони. Появата на легендарната британска кола Mini до голяма степен се дължи намалените доставки на нефт за Великобритания, дотолкова, че бензин се зареждал с купони. Поради този факт британците се насочили към малолитражните автомобили.

По това време Ленард Лорд оглавявал концерна British Motor Corporation (BMC), създаден през 1952 г. за да обедини известните марки Austin, Morris, Wolseley и MG. Именно той решил, че трябва да бъде направен достоен английски малолитражен автомобил и поръчал разработката на новата машина на англичанина с гръцки произход Алек Исигонис, роден през 1906 г.

Исигонис отдавна имал репутация на много добър автомобилен конструктор и дори състезател. Той получил задачата да конструира революционен нов малък автомобил с щедро вътрешно пространство при възможно най-компактни външни размери, място за четирима пътници, безупречно пътно поведение, нисък разход на гориво и изгодна цена.

За да изпълни трудната задача, Алек Исигонис направил революционна стъпка и разработил уникална схема. Новият модел бил със задвижване на предните колела, а 4-цилиндровият двигател с обем 848 куб.см, монтиран отпред напречно, осигурявал максимална мощност от 34 к.с. В миниатюрния автомобил спокойно се събирали четири човека, а обемът на багажника бил 195 литра.

Малките 10-цолови колела не изисквали големи калници. Външните шевове по купето и откритите панти на вратите намалили разходите за производство. Първият прототип бил готов още през октомври 1957 г. Продажбите започнали едва през август 1959 г. Първоначално новото малолитражно возило не се казвало Mini, а се продавало под името Austin Seven или Morris Mini-Minor. Двата автомобила се различавали единствено по радиаторната си решетка, тасовете на джантите и цветовете на каросерията. Динамичните показатели били идентични.

По това време всички били очаровани от щедрото пространство в купето, икономичните двигатели, отличното пътно поведение и комфортното окачване на новия мъник. С дължина 3,05 метра и базова цена от 496 паунда, колата била перфектна за малки паркоместа и ограничени бюджети. Името Mini се появило през 1961 г. Моделът не станал мигновено хит по продажби, но с времето увеличил популярността си. Пъргавото пътно поведение и очарователният характер на пропорциите поставили началото на една забележителна история, която завладява света и превръща съвременното MINI в легенда, в начин на живот и в усещане за света.

Още през 1960 г. инженерите от компанията BMC добавили към класическото Mini и Mini Van. След това на базата на лекотоварния автомобил със затворена каросерия на пазара се появил и остъклен вариант комби, който също като Van разполагал с две отделни задни врати. Този вариант на каросерията също се предлагал на пазара във варианти Morris Mini-Traveller и Austin Seven Countryman с абсолютно еднакви технически характеристики.

През 1961 г. потенциалът на класическото Mini бил разкрит напълно. Тогава бил лансиран най-малкият от всички товарачи – Mini Pick-Up. Само половин година по-късно последвали други две Mini-та, този път с по-благороден характер, а именно Wolseley Hornet и Riley Elf. Така още две марки на BMC успели да се възползват от концепцията на класическото Mini, като двата модела гордо носят собствения си отличителен външен вид благодарение на величествените си радиаторни решетки, удължения багажник и перките отзад.

Един много специален вариант, който допринася повече от всеки друг за легендата на класическото Mini, се появил през втората половина на годината в лицето на Mini Cooper. Конструкторът на спортни автомобили Джон Купър, който вече бил близък приятел на Алек Исигонис, разпознал спортния потенциал на този нов малък автомобил още при създаването на първите прототипи.

С одобрението на ръководството на концерна, Джон Купър създал малка серия от 1000 бройки Mini Cooper, чийто модифициран задвижващ агрегат с увеличен до 1,0 литър работен обем генерирал максимална мощност 55 к.с. Реакциите към този автомобил, който дебютирал на пазара през септември 1961 г., били еуфорични, като хората искали единствено още повече мощност. Така Исигонис и Купър увеличили работния обем на двигателя до 1071 куб.см., вдигайки мощността до 70 к.с. Това допринесло за изключителното представяне на Mini Cooper S не само на пътя, но и в моторните спортове – победата на финландския пилот Рауно Аалтонен в рали „Монте Карло” през 1963 г. се оказало само отправна точка за безброй успехи в автомобилния спорт. Акцентът са трите победи на рали „Монте Карло“ през 1964, 1965 и 1967 година.

През следващите години се появили най-разнообразни версии на класическото Mini – от универсалния отворен отвсякъде автомобил Mini Moke до комбито Mini Clubman. От средата на 70-те години на пазара се появили многобройни специални версии на classic Mini с всякакви видове акценти - от спортни до модерни и младежки модели. В периода между 1980 и 1983 г. моделната гама била ревизирана, като Clubman, Estate и Van били спрени от производство. Така единственият останал автомобил било класическото Mini с 1,0-литров двигател, който осигурявал мощност от 40 к.с. Клиентите, които просто обичали колата, останали верни на този малък чаровник години напред. Така през 1986 година от конвейера в завода в Лонгбридж слязло 5-милионното класическо Mini.

През 1990 г. феновете по целия свят с голяма радост отпразнували поредното завръщане на Mini Cooper в моделната гама. Сега под капака бил поставен 1,3-литров двигател. През 1991 г. за последен път се появил нов вариант на класическото Mini, сред които и изключително атрактивен кабриолет. Производството на класическото Mini било прекратено завинаги през 2000 година. С течение на времето повече от 5,3 милиона бройки от най-успешния компактен автомобил в света са напуснали заводите в множество различни версии, сред които около 600 000 автомобила, направени в завода в Оксфорд между 1959 и 1968 г. Но дори след 41 години краят далеч не е настъпил, защото след пауза от едва една година, през 2000 година започна нова глава в историята на британската марка.

MINI възкръсва през XXI век под шапката на BMW с появата на съвременен модел

След преминаването от Rover Group към BMW в началото на 1994 г. пред марката Mini се отварят нови перспективи. Първата стъпка е представянето на концептуална версия на MINI Cooper на автомобилното изложение във Франкфурт през 1997 г., предлагаща поглед към ново поколение на този уникален малък автомобил от Великобритания. Като модерна интерпретация на традиционната концепция на автомобила, тя за първи път съчетава класическите черти на своя предшественик с изискванията към модерен автомобил на прага на XXI век.

Серийната версия на MINI Cooper е представена за първи път през ноември 2000 г. на автомобилното изложение в Берлин. Само година по-късно ориентираната към бъдещето интерпретация на оригинала е при дилърите като MINI One с 90 к.с. и MINI Cooper със 115 к.с. Моделите са със задвижване на предните колела, напречно разположени 4-цилиндрови задвижващи агрегати, къси надвеси на каросерията и достатъчно място за четирима. И докато външните размери на автомобила вече са пораснали, отговаряйки на съвременните изисквания за вътрешното пространство, дизайнът на новия модел ясно запазва характерните пропорции за марката, както и типичните дизайнерски елементи в предницата, задницата и отстрани. По този начин се изгражда ясно разпознаваема връзка между класическото Mini и новото MINI.

В същото време произвежданото в Оксфорд MINI се откроява като първият премиум автомобил в компактния сегмент – статус, уникален за автомобил от този клас, отразяващ високото ниво на безопасност, както и безкомпромисния стандарт на качество съгласно стандартите на BMW Group.

Новото MINI поставя нови мащаби с изненадващо пъргавата си управляемост. Новият модел върви по стъпките на класическото Mini, но сега с чувствително повече темперамент благодарение на най-модерните технологии за задвижването и окачването.

За много кратко време новата интерпретация на класическия малък автомобил се превръща в световен успех, който продължава и до ден-днешен. Още по-голяма живителна сила в гамата осигурява въвеждането на нови двигатели.

През юни 2002 година на пазара дебютира MINI Cooper S като ексклузивна машина за радост от шофирането със своя двигател с механичен компресор и мощност 163 к.с. Година по-късно MINI One D маркира нови стандарти по отношение на икономия и ефективност като първия дизелов модел в историята на марката. Желанието за шофиране на MINI под открито небе също се сбъдва много по-бързо, отколкото при класическия модел – MINI Cabrio дебютира през пролетта на 2004 г. През следващите 4 години са пуснати различни версии на кабриолета с електрически мек покрив, произвеждани в завода на MINI в Оксфорд.

Днес гамата на MINI включва хечбек с 3 врати и 5 врати, MINI Cabrio, MINI Clubman и MINI Countryman в компактния премиум сегмент, а сега към тях се присъединява и изцяло електрическото MINI Cooper SE. Всички те демонстрират индивидуалните си силни страни и собствения си характер, но в основата си те са преди всичко MINI.

Преди 60 години революционният принцип на конструкцията на класическото Mini създаде основата за комбинацията между максимално вътрешно пространство при минимални външни размери. С модерната интерпретация за креативно използване на пространството и ненадминато забавление при шофиране, лансираното през 2001 г. MINI стана оригинал в сегмента на малките премиум автомобили. Сега новото MINI Cooper SE проправя пътя към устойчиво и същевременно емоционално шофиране в градския трафик като първия премиум малък автомобил с изцяло електрическо задвижване.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Второто поколение на модела е пораснало и предлага по-богато основно оборудване

Peugeot 2008 се превърна в компактен SUV

Второто поколение на модела е пораснало и предлага по-богато основно оборудване

Първото поколение на Peugeot 2008 беше представено през 2013 година и представляваше комби с увеличен просвет. През миналата година Peugeot показа второто издание на 2008, който обаче промени имиджа си и се превърна в компактен SUV. Новият модел е изграден на новата модулна платформа СМР и е пораснал значително. Дължината е увеличена със 141 мм до 4300 мм, а междуосието е набъбнало с 65 мм и сега достига 2605 мм. В същото време автомобилът е доста лек и теглото на базовата версия е едва 1192 кг.

Откритият спортен модел впечатлява с контрастно съчетание на фина кожа, дърво и апликации

Vilner направи най-смелия интериор за Porsche 911 Cabriolet

Откритият спортен модел впечатлява с контрастно съчетание на фина кожа, дърво и апликации

Автомобилите Porsche винаги са били мечта за почитателите на спортното шофиране и високите скорости. Истинските фенове на марката знаят, че най-расовото Porsche винаги е носело индекса 911. Независимо на колко години е едно Porsche 911, то винаги привлича погледите с дизайна си и със звука от двигателя си. Вече има и едно Porsche 911, което смайва с интериора си, проектиран и изработен от българското дизайнерско ателие Vilner.

Второто поколение на модела вече не е повдигната А-класа, а истински компактен всъдеход

Новият Mercedes-Benz GLA се превърна в SUV

Второто поколение на модела вече не е повдигната А-класа, а истински компактен всъдеход

В навечерието на 2020 година Mercedes-Benz представи за първи път изцяло дигитално новия компактен всъдеход GLA. За разлика от първото поколение на модела, второто издание на GLA вече не е повдигнат вариант на А-класата с увеличен просвет, а изцяло нов компактен SUV, заемащ достойно място до по-големите си братя GLC и GLE. Новият SUV беляза кулминацията на пълното обновление в семейството компактни автомобили на Mercedes-Benz. Новият GLA залага на стилен дизайн, повлиян от високопроходимите му братя, като добавя повече удобство в салона, използва най-модерните вградени системи и технологии за безопасност и се задвижва от ефективни бензинови и дизелови турбодвигатели.