Клара Арабаджиева: Електронният дневник обезсмисля родителските срещи

Клара Арабаджиева: Електронният дневник обезсмисля родителските срещи

Трябват санкции за децата, които отсъстват от училище

Целта е следващата година да сме център за изучаване на скандинавски езици, казва в интервю пред "Монитор" директор на 19-о СУ„Елин Пелин“.

-Г-жо Арабаджиева, вие сте директор на едно от иновативните училища в страната. Разкажете ни за вашата иновация.

- Иновациите ни са свързани с информационните технологии. Едната от тях е по проект „Едно към едно“ и с нея въвеждаме учебния предмет „Компютърно моделиране“ в първи клас като избираем. Иновацията представлява подвижна класна стая с таблети, които се използват от всички първокласници по време на този час. Използваме адаптирани програми, с които децата се обучават под формата на игра. В същото време са вмъкнати елементи на чужд език, което е още по-ценно. Като имаме предвид, че всеки един от тях се докосва ежедневно до тази техника, наистина е добре от 1-и клас децата да имат умения за работа. Часовете минават много забавно за тях, защото са със състезателен елемент под формата на игра. По този начин те интуитивно се докосват до знания и умения, които трябва да придобият.

Другата ни иновация е целодневното обучение и занимаванията по интереси, които са свързани с допълнително изучаване на немски и английски език.

Следваща иновация е свързана с предприемачеството и учебните компании и фирми, които са в училище. Тя също е от 1-и клас. Тук важното е, че тези знания са вплетени във всички часове. Имат уроци и по „Български език“, „Математика“, „Човекът и природата“, в които има елементи, свързани с предприемачеството.


- Какви други иновации предлага проект „Едно към едно“?


- Кандидатствахме в Министерството на образованието и науката с проекта, който беше одобрен. Благодарение на него успяхме да закупим 25 хромбука, които ще използваме за часовете по норвежки и датски със специални програми. Така всяко дете ще има собствен таблет, който ще използва по съответния език. В тези часове ще се използва нейтив спийкъри, с които ще се общува чрез конферентна връзка. През ваканцията ще качим тези програми, за да бъдат готови да стартират от началото на Нова година.


- Всички ученици ли ще имат тази възможност да използват тези програми?

- Всички ученици, които изучават специалните езици, с което сме уникални в София – норвежки и датски. Това са 9-и и 10-и клас. От следващата учебна година имаме за цел да се въведе учебна програма и по шведски, т.е. да се превърнем в училище за изучаване на скандинавски езици.

В момента тече кампания за благотворителния коледен базар, чиято цел е да станем Smart училище, т.е. да не сме оборудвани само с кабинети по езици, а да станат няколко мобилни класни стаи за всеки един учебен предмет. В тях ще се използват интерактивни методи на обучение с таблети и лаптопи за всяко дете. Събраните средства ще бъдат за закупуване във всеки един от училищните етапи на таблети или хромбуци, с които децата да правят виртуални опити и експерименти, което е най-интересно за тях, защото самите те са изследователи и откриватели.

- Колко още устройства са ви необходими?


- В момента имаме една подвижна стая с таблети плюс още две, които са за езици – норвежки и датски. При нас има повече от 1100 ученици и е добре поне по две класни стаи на етап още да направим. Това е амбициозна цел, но с подкрепата на родителите и бизнеса вярвам, че ще успеем.

- Как протичат часовете в стаите по езици?

- Направихме открит урок с нейтив спийкър от Лос Анджелис, открит урок съвместно с посолството на Дания в България, за традициите и обичаите по Коледа там. Това е изключително интересно за децата, провокира ги да общуват в реално време с хора, говорещи тези езици. Обсъждат се неща, които ги интересуват, задават въпроси, на които досега не са получавали такива отговори и им е изключително интересно. Докосват се до други светове, култури, манталитет.


- Вие сте и „училище в облака“. Как това улеснява процеса на работа?


- Спестява се голяма част от писането на документи, от разпространяването им, достигането на информацията до всеки един от колегите, до учениците и до родителите. По този начин няма оплаквания, че някой за нещо не е уведомен. От тази година сме едно от училищата без ученически бележници, а електронен дневник използваме вече шеста година. До миналата година имаше родители, които не са се регистрирали, но липсата на бележници провокира всички родители да си създадат имейли, да ги изпратят и да имаме великолепна комуникация с тях. Там виждат всичко – похвали, оценки, събития, които предстоят; всичко свързано с дадения клас, а това е следваща стъпка, която обезсмисля свикването на родителски срещи.

- Тоест вие сте за отпадането на родителските срещи?

- Да, точно така. Комуникацията чрез електронния дневник е много по-добра. Няма загуба на време, родителят изпраща на класния ръководител или на преподавател въпроси, мнения, становища и до края на деня получава отговор. Облекчаваме загубата на време, не всеки родител може веднага да реагира и да дойде в училище.

Електронният дневник провокира различни теми за обсъждане, гражданското отношение вече е по-активно.В момента тече процедура по въвеждане на униформа от следващата година. Повече от 70% от учители, родители, ученици са „за“ нея, което говори, че вече има заинтересуваност от всички.


- Какви други теми се обсъждат в електронния дневник освен униформите?


- Преминаването на едносменен режим на работа, след това работата с деца със специални образователни потребности. Ние сме едно от училищата в София с най-много такива деца, чиито родители са изключително доволни от обучението и грижите, които полагаме за тях.

Обсъждат се и наказанията, които е препоръчително да бъдат въведени в начален етап. Не е възможно само с педагогически такт и търпение да се справим с някои от случаите. Има деца, които редовно отсъстват от училище. Училището не е детска градина, има отсъствия по неуважителни причини. Децата не са толкова неосъзнати, за да не се предприемат мерки, които да въздействат. Да – има работа с екип за допълнителна личностна подкрепа за развитието на децата, но понякога това не е достатъчно.Необходимо е да се налагат и административни санкции. Голяма част от родителите ни подкрепят, особено в класове, в които има деца, които нарушават дисциплината по време на час.


- Според вас трябва ли да бъдат включени административни наказания в подготвената стратегия за възпитание?

- Очаквам да бъдат заложени и подготвям документ, с който да запозная и Комисията по образование в Народното събрание, и Министерството на образованието и науката, и Националния инспекторат, и Регионалното управление на образованието. Това е становище и мнение на колегията - няма как институциите да не се съобразят с това. Това е опит, който е натрупан с времето. Предложението е по-скоро от родителите, не толкова от педагозите. И родителят трябва да понесе нужната отговорност, защото децата в тази крехка възраст неосъзнато грешат. Като цяло училището е спокойно. Имаме великолепен екип от психолози, педагогически съветници, ресурсни учители, логопеди, които се грижат за личностното израстване на децата. Това води до ограничаване на агресията, до по-спокойна и привлекателна среда и атмосфера, която наистина отчита по-добри резултати.


- Вие сте част от мрежата на PASCH училищата. Какво означава това?


- Единственото училище в София от близо две хиляди в цяла Европа. В България са само две, другото е в Русе. Като част от тази мрежа имаме право след като децата завършат определен етап от обучението си, да провеждаме изпити в училище и да получават сертификати от Гьоте институт за вземане на немска диплома. Второто нещо, което е изключително важно е, че получаваме методическа помощ от немското посолство, Гьоте институт относно материали, учебници, учебна помощна литература, интерактивни занимания, таблети, които до голяма степен подпомагат обучението, правят го по-интересно. Учителите по чужд език получават допълнителна квалификация. Вече се проведе един обучителен семинар за колеги в начален етап по немски език. Освен това трима наши ученици ще кандидатстват за пълна стипендия за обучение в немски университети, избрани по техен избор. На базата на тази подготовка, която се гарантира от критериите, поставени от Гьоте институт и от немското посолство, имаме споразумение с Нов български университет, че след представяне на съответния сертификат за владеене на език могат да бъдат приети наши ученици във втори курс студенти в Нов български университет.


- При вас има възможност и за стажове за учениците ви. Къде могат да се обучават?


- Стажантските програми са от три години. Свързахме се с една застрахователна компания и направихме кастинг за ученици, които желаят да се включат. Бяха одобрени трима, като част от тях продължават да работят в тази компания, а в същото време и учат. В Англия имаме наш бивш ученик, който сега учи в Лондон и е представител на компанията там. Продължаваме тази практика, като наша цел е тази стажантска програма да се разрасне и да имаме представители и в други компании. Организираме седмица на предприемачеството и иновационни лагери с участието на бизнеса, като всяка година желаещите да участват компании се увеличават. Надявам се тази година поне с още две компании да сключим договор за стажантски програми. Нека Новата година ни донесе здраве и сили да сбъднем целите и мечтите си!

Визитка:

Завършила е магистър по „Физика и математика “в СУ „Св. Климент Охридски“ и специализация „Организация и управление на образованието“.

Има втори клас квалификационна степен по математика и 27 години стаж като преподавател

 4 години зам.-директор на 19-о СУ„Елин Пелин“

От юли 2019-а е директор 19-о СУ„Елин Пелин“

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.