Киносалонът VS Стриймингът
2

Киносалонът VS Стриймингът

Платформите за видео по поискване започват да стават скъпо удоволствие, а салоните въвеждат абонаменти и ВИП класа за привличане на клиенти

Сгушени на дивана до любим човек и с чаша мента в ръка или разположени в епицентъра на събитията, пред големия екран, заобиколени от група приятели – това са двете възможности пред нас, когато избираме как да изгледаме най-новото филмово заглавие, грабнало вниманието ни. Като единствените легални начини за „потребление“ на кино (с изключение на DVD-то, което днес изглежда обаче по-скоро архаично - б.а.) – салонът и стриймингът враждуват помежду си от години. Целта е ясна – привличане на по-голяма аудитория. Ето защо сега ще се вгледаме в плюсовете и минусите и на двете услуги, а избора оставяме на вас:

Киносалонът


История

Появяването на киносалона несъмнено върви ръка за ръка с първите стъпки на човечеството изобщо във филмовото изкуство. Както зад кинематографа, така и зад първите филми и прожекции стоят братя Люмиер. Именно те правят първото представяне на филм („Работници напускат фабриката „Люмиер“ в края на работното време“), чиято продължителност е около минута. Първо лентата е излъчена пред дружеството за подпомагане на националната промишленост, като това се случва през пролетта на 1895 г. Няколко месеца по-късно братята правят и първата платена публична прожекция в сутерена на парижкото „Гранд Кафе“. На нея присъстват около 40 души, а входът струвал около 1 франк. На събитието са били излъчени общо 10 късометражни филма. Следват дълги опашки пред френското кафе за шанс хората да се докоснат до новооткритото седмо изкуство, което се налага изключително бързо не само в Париж, но и в Лондон, Берлин, Санкт Петербург... Първите филми, вероятно знаете, са без говор, тъй като по това време технологията не позволява синхронизирането на звук и картина. По-късно към прожекциите се добавят музикален съпровод и надписи на цял екран, за да се предадат емоциите на актьорите и пояснения за действието.


Най-гледани филми

След като „Аватар“ и „Отмъстителите: Краят“ влязоха в люта битка за първото място в класацията за най-гледани филми на всички времена, днес ще се спрем именно на този списък. Хубавото при наличието на такава отчетност, базирана на парите, спечелени от продажба на билети, е, че всеки от нас може да се разрови из споменатите филмови заглавия и да знае, че те са с етикет „Препоръчано от публиката“:

„Отмъстителите: Краят“ - 2,793 милиарда долара
„Аватар“ - 2,789 милиарда долара
„Титаник“ - 2,187 милиарда долара
„Междузвездни войни: Силата се пробужда“ - 2,068 милиарда долара
„Отмъстителите: Война без край“ - 2,048 милиарда долара
„Джурасик свят“ - 1,671 милиарда долара
„Отмъстителите“ - 1,518 милиарда долара
„Бързи и яростни 7“ - 1,516 милиарда долара
„Отмъстителите: Ерата на Ултрон“ - 1,405 милиарда долара
„Черната пантера“ - 1,347 милиарда долара

Плюсове

Да изгледаш филм на голям екран, е събитие като никое друго. От една страна, имаш удоволствието да проследиш сюжета в зала, която е технически екипирана именно за това. От самия екран, до звука и дори светлините в киносалона са изчислени така, че седмото изкуство да те потопи максимално в своята магия. Това важи с много по-голяма сила при 3D и IMAX прожекциите, при които усещането, повярвайте ни, няма как да изкопираме в домашни условия. Българските филми, разбира се, все още не се възползват от подобни технологии. Въпреки това и те заслужават същия шанс да ви поведат на своето си приключение с парадоксалното усещане, че хем сте изолирани от целия свят в тази (не)малка кутийка, която представлява салонът, хем преживявате събитията във филма заедно с всички свои събратя по седалка.

Важно е да отбележим, че отскокът до киносалона представлява и социално събитие като никое друго. То дава предпоставка за разнообразие от ежедневието, в което да излезете с приятели или дори със семейството и да си побъбрите на рекламите и трейлърите, да се възхищавате заедно на сюжетните обрати и да се кикотите при нелепите шеги. След финалните надписи пък всички заедно можете да обсъдите позитивите и негативите от изгледаното заглавие.


Минуси

Очевидният минус на киносалона е фактът, че трябва да се съобразите с програмата, която невинаги пасва на вашия план за деня. Две седмици след премиерата на филма, който е грабнал вниманието ви, се разбирате с компанията да отидете да го изгледате, но – изненада! - прожекциите са или в работно време, или към 22,30 часа, а вие започвате да пресмятате часовете дали ще успеете да се приберете с градския транспорт. Или пък ще трябва да увеличите перото „киносалон“ с още петнайсетина лева за такси, ако така безразсъдно сте тръгнали без колата на това преживяване.

Друг негатив може да бъде и самата публика в киносалона. Няма нищо по-влудяващо от коментара на „просветления“ съсед по седалка. „Не, бе, не ходи в стаята“, „Тая сега ще го целуне“ или „Тука нещо не разбрах“ са реплики, които светкавично те вадят от унеса на самия филм, и то с неистово желание да причиниш болка на говорещия индивид.


Какво предстои

На киносалоните им се наложи да мислят за авариен спасителен план още с утвърждаването на стрийминга като технология за „потребление“ на филми. И в момента, включително и в България, можем да се насладим на преживяване във ВИП зали (като тези на Cine Grand и „Арена“). Отвъд Океана пък все по-популярна става практиката на абонамента. Точно така – зрителите си го купуват, инсталират приложение и с него си избират в конкретния момент кой филм искат да гледат. После направо се настаняват в киносалона. Последната компания, която влезе в света на абонамента, е веригата Regal Cinemas. Там посетителите ще могат да се лишат от между 18 до 24 долара на месец. Важно уточнение е, че за всеки филм ще им се удържат по допълнителни 50 цента. Допълнително заплащане има още, ако филмът се гледа на 3D, IMAX и т.н.

Сред най-атрактивните предложения по време на традиционното търговско изложение на залите в Европа тази година беше и създаването на т.нар. класи в киносалона. Разделението ще представлява въвеждането на допълнителни екстри за част от салона, където, за да седнат, зрителите ще трябва да заплатят малко по-скъп билет. Не се знае какви допълнителни благинки ще бъдат предложени, но вероятно включва кетъринг, по-добро място в салона и т.н. Идеята е залата да бъде разделена по подобие на самолет.

Какво точно означава „по-скъп“ пропуск, има ли бъдеще подобна идея в Европа и кога най-рано би било възможно реализирането на предложението, все още не е ясно.


Стриймингът

История

Надали ще ви изненадаме с факта, че филмовият стрийминг води началото си от музикалния такъв, използван най-вече в миналото от радиата. Конкретно за платформите за видео по поискване (video on demand/VOD), макар че у нас лампичката в главата ни веднага светва с надпис Netflix, компанията, оказва се, не е първата в историята, която предоставя такава услуга. За да представим коя платформа е дебютирала в сферата, ще попътуваме мислено до... Хонконг. Става дума за сайта на iTV, които първо засвидетелствали амбицията си да предоставят услугата VOD през „далечната“ 1998 г. В интервю за университетско издание в Китай компанията отбелязва дори година по-рано, че работи върху проект за 24-часово „частно кино“ у дома. Според интервюта, проведени от iTV през този период, 80 на сто от хората биха били заинтригувани от това да използват услуга за видео по поискване. 70% от тях пък смятали, че кабелните абонати нямало да видят технологията като заместител на телевизията, а като допълнение.

Самата Netflix, която иначе се смята за пионер в сферата, също прави иновация по това време, но... сред видеотеките. Те отварят онлайн каталог, като при направена поръчка DVD-то на избраното заглавие пристига по пощата в червена опаковка до два-три работни дни. След като филмът е изгледан, зрителят го връща обратно по същия начин.


Най-гледани филми

Всеки сайт може да предложи инфо относно „популярните“ в случая заглавия, които може да стриймвате от платформата. Факт е, че предоставящите такъв тип услуги се въздържат от разпространяване на информация относно гледаемостта на филмите си. Конкретно Netflix издават подобни данни единствено когато имат да се похвалят с нещо. Като впечатляващата премиера на последния филм на Дженифър Анистън и Адам Сандлър „Убийствена мистерия“, която счупи рекорда по интерес за премиерен уикенд. Комедията с полъх на криминалните романи на Агата Кристи е била въртяна от над 30 милиона акаунта на платформата. В HBO Go – друга оборотна платформа, която е силно експлоатирана от зрителите у нас, изнасят списъци, само че месечни и без особени подробности за гледаемост. Знаем кои са филмите, предизвикали най-голям интерес, не знаем обаче колко точно потребители са ги гледали. За юни например най-популярен е бил „Венъм“, следван от „Бохемска рапсодия“, „Дедууд: Филмът“ и „Игра на тронове: Последният страж“. За статистика, която да обобщава данни от всички функциониращи стрийминг платформи (тип боксофис) пък, не смеем и да си мечтаем.


Плюсове

Позитивните страни на стрийминга в голяма степен решават негативните на киносалона. За начало тук няма да се налага да се съобразявате с графика, нареден от някой друг. Вместо това вие сами избирате времето и мястото, в което да гледате любимо заглавие. Можете да се насладите на уюта на дома, където няма да се почувствате на милиметри разстояние от напълно непознати. Още повече, можете да гледате седнали, легнали, дори и на челна стойка, ако сметнете за добре. Няма ги и досадните коментари на прекалено вживелите се фенове.

Друг несъмнен плюс е, че можеш да спреш на пауза, ако решиш да извадиш пуканките от микровълновата или да си направиш сандвич. Ако пък случайно задремеш, ще избегнеш зрителния линч, на който обикновено те подлагат в киносалона (особено ако имаш склонност да хъркаш).

Относно съдържанието - позитивът се крие в обема. Трудно един киносалон, с колкото и зали да разполага, ще може да предложи такова количество филми, каквото може стрийминг платформата. И то за една наистина прилична цена под формата на месечен абонамент.


Минуси

Фактът, че не можеш да се насладиш на всички елементи (звукови и визуални), които режисьорът е заложил във филма си, защото зависиш строго от технологията, с която разполагаш вкъщи, е един огромен негатив на стрийминга. Тоест макар и да „потребяваш“ реално кино, ти не успяваш да изпиташ удоволствието от всичките му „съставки“.

Със сигурност в колонката за минуси на стрийминга следва да сложим и опасността гледането на филми да добие статут на гледане на телевизия. Иначе казано, да се превърне просто във фон на основната ни дейност – готвене, чистене, разговор с приятели и т.н. Като доказателство служи придобилата голяма популярност фраза Netflix and Chill. Буквално преводът й е покана за гледане на филм по Netflix и релакс. Реално обаче това е по-модерният начин да поканиш дружка за секс.


Какво предстои

Успехът на Netflix предизвика мнозина телевизии, продуцентски компании и дори технологични фирми да проявят интерес към сектора. Платформите днес са десетки, като предстои тепърва да се увеличават. HBO Go, Disney+, Hulu, Apple TV+, Amazon Prime са само сред най-популярните функциониращи и бъдещи сайтове за стрийминг. Всяка от тях, разбира се, предлага различно съдържание. А за да иска един любител на седмото изкуство да има достъп до всички заглавия, ще трябва да заделя една немалка сума от 50 до 100 долара месечно за това удоволствие.

Макар в началото на развитието на услугата стриймингът да беше хвален, че води до по-малък процент на пиратството, защото предоставя възможност на хората да гледат избраните от тях филми на ниски цени, то днес гледаме палачинката от другата страна. Никой няма да иска да се абонира за всички съществуващи платформи. Налице вече е т.нар. умора от абонамента, което означава, че вместо да плащат на всяка отделна платформ, зрителите по-скоро биха заложили отново на добре познатото теглене на торенти.

У нас, разбира се, развитието на стрийминга няма да ни се отрази чак толкова. Първо, ние все още залагаме стабилно на пиратството, когато искаме да гледаме любим филм. Второ, на българска територия все още функционират сравнително малко платформи, най-популярните от които са Netflix и HBO Go. Водят се обаче разговори за създаването на първата ни стрийминг платформа специално за българско кино. Причината – след като родно заглавие слезе от големия екран, то получава (евентуално) едно телевизионно излъчване, а след това отива в небитието. Или иначе казано – в пиратските сайтове. Със създаването на стрийминг платформа, каквато заявка вече беше дадена от Министерството на културата, въпросните филми ще могат да бъдат гледани по всяко време и от всеки.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.