Киногиганти на бунт срещу краткия живот на филмите на голям екран

Киногиганти на бунт срещу краткия живот на филмите на голям екран

Престават да излъчват филми, които не са съобразени с досега установената практика за 90-дневен престой в салона

Големите играчи в кинопоказа в САЩ приеха с бунт сделката между най-голямата верига киносалони в света AMC и студиото Universal. Преди седмица стана ясно, че двете компании са се договорили филмите да могат да се разпространяват онлайн едва 17 дни след своята премиера на голям екран, което е драстична промяна от досега действащите практики за 90-дневен престой в киносалоните.

„Агресивната промяна на модела може да се отрази неблагоприятно на представянето на филмите като цяло“, коментира Марк Зоради - изпълнителният директор на един от преките конкуренти на AMC – Cinemark, компанията, която има третия най-голям дял от пазара в САЩ. По думите му той е отворен за евентуална разлика в размера на т.нар. „прозорец“ във времето между излъчването на голям екран и стрийминг. Но тези събития трябва да се случват плавно и в „интерес на цялата индустрия“. Към момента обаче той не води такива разговори.

Втората най-голяма верига киносалони в САЩ - Regal Cinemas, стигна по-далеч, като заяви, че ще затвори вратите си за филмите, които отскачат към мрежата по-рано от изтичането на 90-дневния период за излъчване на голям екран.

„Няма да променим политиката си и ще показваме само филмите, които уважават „прозореца“, категоричен бе Муки Грайдингър от управата на Regal Cinemas. Според него няма бизнес логика в модела, постигнат от Universal и AMC. Грайдингър подчерта, че в момента Universal няма какво да губи, защото първият голям филм под шапката на компанията ще се появи чак след шест месеца.

От Marcus Theatres – друг голям играч на същия пазар, стриймингът в момента е надценяван. Позицията на компанията гласи, че в момента, в който мерките покрай COVID-19 се отпуснат достатъчно, ще има наплив от хора в киносалоните, а досегашното потребление на филми онлайн ще спадне значително.

По-малките оператори на киносалони видяха в сделката между Universal и AMC предателство спрямо цялата индустрия. Предвид кризата, причинена от световната пандемия от коронавирус, те вече са на ръба на оцеляването. Повечето от тях към момента обаче не желаят да излязат с имената си публично, пише престижното издание Variety. Причината за това е, че се страхуват да не попаднат в „черен списък“ на големите холивудски студиа, които биха искали да последват примера на Universal.

“Всички сме издържливи и ще опитаме да оцелеем, но е трудно. Ако някое локално кино в малък град затвори, обвинявайте AMC. Вината ще падне върху техните рамене“, обяснява Джеф Лоугън, собственик на компанията Logan Luxury Theatres, която и към момента едва свързва двата края.

Асоциацията на независимите киносалони пък определи споразумението като решение, взето и от двете страни заради паниката покрай COVID-19. Оттам обаче са оптимистични, че студиата все още ценят киносалоните и няма да тръгнат по стъпките на Universal, принуждавайки все повече оператори да се съобразят с едва 17-дневния живот на филмовите заглавия на голям екран.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.