Кинаджии скочиха срещу разпределянето на парите за нови филми
3

Кинаджии скочиха срещу разпределянето на парите за нови филми

Известни творци възмутени от тенденциозно оценяване на проектите

С открито писмо до министъра на културата Боил Банов именитият писател Владимир Зарев алармира за нередности в оценяването на проектите на първата конкурсна сесия за игрално кино за тази година, разпределяща средствата за реализация на нови филми.

Авторът на романа „Светове“, който като сценарист в тандем с режисьора Георги Костов кандидатства за финансиране на екранизацията му, всъщност не е единственият възмутен от тенденциозното гласуване. Пръв за проблем с двама от членовете на художествената комисия към Националния филмов център – Мина Милева и Елица Петкова-Маргет, съобщи в писмо режисьорът Илия Костов, който бе подкрепен от още редица кинотворци – Олга Маркова, Владимир Ганев, Андрей Чертов и др., а знаковият кинооператор Венец Димитров дори напусна комисията в знак на протест.

„...В последната сесия на сценарната комисия за игрално кино към НФЦ бе извършена груба машинация, бе нарушена елементарната професионална етика от две участнички в комисията и по най-нахалния начин ни бе вменено пълно неуважение към професионалния морал. Със своето участие в комисията, със своите субективни до глупост оценки Елица Петкова и Мина Милева предрешиха победителите в конкурса“, пише Владимир Зарев. При нормални, общо взето близки, макар и различаващи се оценки, дадени от останалите членове от журито, Елица Петкова и Мина Милева присъждат максимални оценки на

няколко подбрани от тях сценарии

а на почти всички останали проекти с добре пресметната тенденциозност и субективна надменност дават с 30-40 точки по-ниски оценки. Със своите пристрастия двете „съмишленички“ обезсмислят участието на останалите членове на журито и тяхната професионална работа и на практика сами предрешават всичко, обяснява писателят. Според него Милева и Петкова са изиграли ролята на „бухалки“ в услуга на определени интереси. "Доколкото зная Елица Петкова живее в Германия, а Мина Милева в Англия. Предполагам, че това им дава измамно самочувствие, граничещо с надменност. Те може би имат някакви лични постижения, но творческите и професионалните им биографии са доста скромни, участието им в българското игрално кино е семпло, незабележимо е присъствието им в националната ни култура. Тяхната съмнителна професионална значимост се доказва и от факта, че никой истински творец, който има достойнство, който вярва в творческите си способности, във високите възможности и призвание на таланта си, не би приел да съучаства в толкова недостойна, ще повторя до глупост, игра, не би заложил така видимо името и авторитета си в тази явна фалшификация и подмяна", категоричен е писателят.

Зарев смята, че е необходима намесата на министъра, за да бъдат резултатите от тазгодишното пролетно журиране на комисията проверени от компетентни лица. „И моля, не ми отговаряйте, че НФЦ е самостоятелна агенция. В противен случай оттук насетне в тези комисии ще е възможно всичко. Макар че да се измисли, организира и осъществи по-голямо и нагло безобразие едва ли ще е възможно“, завършва писмото си белетристът.

По-рано Илия Костов също напомни, че подобни изяви на двама от комисията

обезсмислят работата на целия й 9-членен състав

Според него оценяването на проектите е „въпрос на можене, въпрос на критерий, въпрос на социален и художествен опит, но и въпрос на още нещо, което много лицемерно се премълчава вече от известно време. Гастрольори, избрани от почти едни и същи асоциации, приемат определени поръчки, героично ги изпълняват и отново потъват в небитието на собствените си усилия, каквито и да са те. Вече на няколко поредни сесии сме свидетели на такива членове и оценки. Някои от тези членове скоропостижно се разделиха с дейността си в комисиите, поради същите причини и възмутените реакции на отделни колеги“, писа до министър Банов режисьорът на „Време за жени“. В крайна сметка освен за творчески критерии, става дума и за пари, отбелязва той.

В друго писмо Владимир Ганев внася повече конкретност за начина на гласуване на двете дами. „В категорията на филми с бюджет милион лева, те са размахали големи балтии - тройки, двойки, понякога единици. Изведнъж, само за три проекта стават невероятно щедри. Това са проектите на Милко Лазаров – 78 и 77 точки, на Командарев – 76 и 73 точки, и още един проект – 74 и 78. Естествено, първите два проекта автоматически се класират и взимат субсидията. Третият проект е на Росица Вълканова, със сценарист Петър Крумов. Той е оценен от двете дами на второ място – общо 152 точки, над Командарев – 149 точки... Прави впечатление, колко взискателни, безкомпромисни, безмилостни са двете оценителки

към най-конкурентоспособните кандидати

– Владимир Зарев, всепризнат за най-добрия жив български писател – 53 и 42 точки, Киран Коларов – класик на родното ни кино, автор на десетки сценарии на филми, спечелили много награди у нас и в чужбина – 53 и 42 точки, Костадин Бонев – един от най- самобитните и талантливи кинаджии – 53 и 52, Илия Костов – единственият колега, дръзнал да работи в най-хлъзгавия, най-опасния жанр – комедията, доказал се като първокласен драматург – 48 и 30“, посочва Ганев.

От Българската асоциация на кинорежисьорите и Асоциацията на филмовите продуценти с изявления, подписани съответно от Павел Веснаков и Галина Тонева, защитиха професионалната компетентност и моралната принципност на Мина Милева и Елица Петкова, отхвърляйки твърденията за манипулативно оценяване. На тяхна страна застана и един от най-успешните бг продуценти в седмто изкуство Росица Вълканова. Изтъкнатият кинорежисьор Николай Волев пък, отбелязвайки, че отдавна се е отказал да се произнася за „безобразията в нашите среди през последните 30 години“, припомня, че по силата на съществуващата нормативна уредба членовете на художествени комисии към НФЦ са „напълно, изцяло, съвършено, безусловно и неограничено НЕотговорни пред никого, освен пред собствената си съвест. Иначе казано по закон никой не би могъл да им потърси отговорност за оценките, с които са удостоили представените проекти“. При това положение единствена възможност е членовете на следващата художествена комисия за игрално кино да бъдат по-безкомпромисно подбрани, надяват се кинаджии. Към момента Владимир Зарев и останалите не са получили отговор от МК.

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.