- Доц. Ханджиев, през пролетта мнозина искат да свалят натрупани излишни килограми през зимата и предприемат диети. Могат ли да отслабнат бързо и здравословно без йо йо ефект?

- Не само през пролетта, а във всички сезони трябва да следим за нашето здраве, за нашата фигура. В много случаи тези, които са натрупали излишни килограми са увеличили и нивата на кръвната захар, холестерола, триглицеридите, пикочната киселина.

Сега се налага те да ги нормализират. Пролетта дава големи възможности. На първо място препоръчват не диетата, а двигателната активност, тя трябва да се увеличи със затоплянето на времето. Месец март е особено подходящ човек да остави автомобила и да върви поне една спирка пеша до работата си. Нормата за добро здраве е 2-3 км пеша всеки ден, спорт два пъти седмично и туризъм в почивните дни. Всеки има право да избере от някоя от тези възможности, ако и съчетае две от тях, определено ще подобри здравословното си състояние и ще свали излишните килограми неусетно без мъчителни диети. Важно е да се обърне внимание на храненето на децата, да им се създаде култура в това отношение от малки, защото пухкавите малчугани стават дебели и болни родители. От това следва диабет, сърдечно-съдови заболявания, най-често високо кръвно налягане, атеросклзора и редица други хронични болести.

- Някога бабите съдеха за здравето на внучето по червените бузки. В норми ли е телесното тегло на българските деца в последните години?

- За съжаление, не е. Над 224 000 българчета са със затлъстяване или наднормено тегло. По този показател нашите деца се нареждат на пето място в Европа. Близо до тяхното тегло са подрастващите и тийнейджърите в Румъния, Молдова, Македония и Сърбия. Това показват данните на Световната асоциация за изследване на затлъстяването. Като цяло децата на континента стават все по-пълнички. 22 млн. са децата в Европа под 5-годишна възраст с наднормено тегло, а около 5 млн. са тези със затлъстяване.У нас 224 898 са децата в училищна възраст с наднормено тегло. Други 58 370 са със затлъстяване. Това означава, че 26,20% от българските деца а възраст между 5 и 18 години са с наднормено тегло, показват конкретните данни на Световната асоциация за изследване на затлъстяването. Националното проучване за хранене на населението над 1-годишна възраст показа значително нарастване на затлъстяването сред момчетата до 5-годишна възраст. Нашите деца се заседяват най-продължително време пред екран – телевизор, компютър, телефон. Заседяването пред компютъра, употребата на алкохол от рано и прекомерната консумация на сладкиши са основните причини за излишните килограми сред учениците, пък и по-малките от тях.

- Каква е нормата за здравословно отслабване?

- Бързите диети са изключително опасни. При едно повишена двигателна активност, преминаване на пълнозърнест хляб, до три филийки дневно, отказването на алкохола и сладкишите, и намаляването на мазните храни, човек отслабва нормално и без сътресения до 3-4 кг на месец. Това е оптималният режим за сваляне на килограми без йо йо ефект. Разбира се, те могат да бъдат много лесно натрупани, ако след това започнем отново да се тъпчем с храни като за последно. Впрочем, напоследък много модни са народните танци. Те са идеална възможност да движение и забавление едновременно. Софиянци не бива да забравят Витоша, която с разнообразния си и не много тежък релеф е отлично място за туризъм всяка седмица.

- В последните години се появиха маса теории за храненето - като се започне от разделното хранене, та се стигне до т.нар. лечебно гладуване. На коя от тях да вярва човек?

Истинската наука за храненето е категорична, че в менюто на един човек трябва да има от всичко. Яжте всичко, дадено от Господ. За да сме здрави и да не трупаме излишно тегло, трябва да спазваме максимата закуската да е кралска, обядът - като на богаташ, вечерята - на бедняк. Преяждането вечерно време води до заболявания на обмяната на веществата и сърдечносъдовата система. Именно затова повечето хипертонични кризи, инсулти и инфаркти са след преяждане и препиване след залез-слънце. Важно е да се знае, че консумацията предимно на растителна храна, както е по време на пости, води до алкализация на организма. Консумацията предимно на месо пък подкиселява течностите в него. Той обаче има своята регулаторна система, която балансира тези състояния. Макар и вкусно, та дори било и домашно, с месото не бива да се прекалява, тъй като е тежка храна. Трябва да се стремим да се придържаме към арабската поговорка „Всеки ден 40 различни хапки”, т.е. разнообразието в храненето балансира организма, създава добър метаболизъм, от което не се трупат килограми и не създават предпоставки за различни заболявания. Рибата например трябва да присъства на масата ни поне два пъти седмично, червеното месо да е по-ограничено, да имаме поне един постен ден, да не се отказваме изцяло от въглехидратите и всякога на трапезата ни да има четири-пет вида зеленчуци и плодове.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Лекуват успешно мъж с рак на гърдата в Пловдив

Пациент с рядко срещаното онкологично заболяване рак на гърдата се лекува успешно вече 9-а година в пловдивския Комплексен онкологичен център. Това съобщи ръководителят на Комплексния онкологичен център в Пловдив д-р Парашкев Цветков.

Безплатно ще преглеждат в кардиологията в болницата в Пазарджик

Лекарите от Кардиологично отделение към „МБАЛ-Пазарджик“ стартират кампания за  безплатни профилактични  прегледи. Те ще се провеждат от  9 до 27 декември, от 15 до 18ч., в Кардиологично отделение. Предварително записване на тел.  034/ 408 729, съобщиха от здравното заведение.

Еднообразното меню води до слаб имунитет през зимата

Еднообразното меню води до слаб имунитет през зимата. Това е една от най-големите грешки, които допускаме в храненето през този сезон и особено, ако постим. За да сме здрави пък, ни е нужен прием на 60 вещества всеки ден, обясни експертът по хранене и диететика проф. Донка Байкова.