0

В една от последните януарски вечери мракът постепенно покрива града, светлините на сградите блещукат, коледната украса по централните улици още свети силно, а колите се нижат като мъниста. На фона на лъскавите лимузини и черни джипове се появява MINI Clubman. Може би защото е в бял цвят Pepper White, компактното комби се откроява на фона на всички возила, които потъват като фантоми в мрака. Той не иска да скрие и да се слее с тълпата, а по скоро казва гордо „Вижте ме, аз съм различен”.

В една от последните януарски вечери мракът постепенно покрива града, светлините на сградите блещукат, коледната украса по централните улици още свети силно, а колите се нижат като мъниста. На фона на лъскавите лимузини и черни джипове се появява MINI Clubman. Може би защото е в бял цвят Pepper White, компактното комби се откроява на фона на всички возила, които потъват като фантоми в мрака. Той не иска да скрие и да се слее с тълпата, а по скоро казва гордо „Вижте ме, аз съм различен”.

И наистина, Clubman беше забелязан навсякъде, където се появи, а повечето хора го гледаха с одобрителен поглед. „Я гледай, какво готино Мини”, възкликнаха младежи пред едно столично заведение.

Безспорно е, че MINI Clubman привлича вниманието, защото изглежда очарователно. Външният вид впечатлява с масивна предна част с отвори за въздух в арките на предните калници. Каросерията с динамично издължен силует има четири странични врати и дълга линия на покрива. Задната част е вертикална, а достъпът до багажника се осъществява чрез с две симетрично отварящи се настрани врати и надпис Clubman между интегрираните хоризонтални елипсовидни светлини. Всички фарове, дневни светлини, задни стопове, светлините при завиване и за мъгла са светодиодни.

Освен че е емоционален премиум автомобил, второто поколение на MINI Clubman е функционално комби, пригодено за всекидневието и за дълги пътувания. В салона има пет пълноценни места и практично багажно пространство с обем 360 литра. При сгъване на задните облегалки, максималната вместимост на товарене нараства до 1250 литра. В интериора на MINI Clubman веднага прави впечатление кръглият централен уред с различни цветови комбинации и светодиоден светлинен пръстен за визуална обратна връзка при управлението на функциите.

В него е интегриран 8,8-инчов цветен дисплей, а управлението на навигацията, развлекателната система, телефона и всички функции става чрез въртящ се контролер на средната конзола. Пред водача на кормилната колона има кръгъл комбиниран уред със скоростомер и оборотомер с цветен дисплей, както и индикация за нивото на горивото в резервоара. Стартирането на двигателя се осъществява с бутон на средната конзола. На средната конзола има отделения за предмети, две поставки за напитки, както и подлакътник.

Новото MINI Clubman се предлага с възможност за избор между четири бензинови и три дизелови двигателя с мощност от 102 до 231 к.с. Под капака на тестваното MINI Clubman има съвременен 3-цилиндров 1,5-литров бензинов турбодвигател, който осигурява максимална мощност от 136 к.с. в интервала от 4400 до 6500 об/мин. Двигателят използва технология, която съчетава директно впръскване на горивото с турбокомпресор. Моторът е съчетан с новата 7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител, която е много подходяща ако шофирате предимно в града. Трансмисията предлага и ръчна смяна на предавките чрез селектора на централния тунел. Двигателят и скоростната кутия са толкова добре синхронизирани, че създават сплотен екип и превръщат колата в спортна машина за удоволствие.

Благодарение на максималния въртящ момент от 230 Нм, който е наличен още от 1250 об/мин, колата се ускорява пъргаво със старта. Водачът разполага с пълния потенциал на двигателя още от ниските обороти, като тягата при потегляне е впечатляваща. Рязкото натискане на педала на газта е съпроводено с бърза реакция и на практика няма турбодупка, защото целият въртящ момент е на разположение почти от старта.

Спринтът от 0 до 100 км/ч отнема около 9 секунди, така че включванията в лентата например от бензиностанция на бул. „Цариградско шосе”, „Околовръстен път” или магистрала стават с лекота и без да се налага изчакване на задаващия се поток в лентата за ускорение. С повишаването на оборотите се усеща прилив на тяга, като в същото време приятно се засилва дрезгавият звук на мотора. Това е фантастичен двигател, най-пъргавият 3-цилиндров агрегат, който съм тествал.

На пътя новият Clubman се държи като типично MINI. Ниският център на тежестта обуславя знаменитото удоволствие при шофиране, което може да се сравни с това на картинг. За прецизното водене голяма заслуга има електромеханичното кормилно управление с функция Servotronic, която включва и променливото сервоусилване в зависимост от скоростта. Комбито е надарено с най-доброто управление, което изпъква в острите завои или при смяна на лентата за движение.

В режим Sport педалът на газта е най-отзивчив, кормилното управление е най-директно,

а трансмисията превключва предавките при по-високи обороти, което дава възможност на водача да преминава през завоите с максимално висока скорост. В режим Green моторът е най-икономичен, като постига комбиниран разход от 6,7 л/100 км, в града харчи около 9 л/100 км, а на междуселищен път - 5,7 л/100 км. В средния режим Mid компактното комби се справя най-добре с неравностите на пътя.

Технически характеристики

MINI Clubman Cooper

1,5-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател

7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител

136 к.с. максимална мощност при 4400-6500 об/мин

230 Нм въртящ момент при 1250-4300 об/мин

9,2 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

205 км/ч максимална скорост

6,7 л/100 км среден разход на гориво

153 г/км емисии на СО2

67 372 лева цена на модела