Кап. Милен Тодоров: Пътят на корабите е трасиран много близо до брега в някои части
3

Кап. Милен Тодоров: Пътят на корабите е трасиран много близо до брега в някои части

Около половин километър е отстоянието на сепарационната зона за движение на корабите в района на Шабла, макар и малко по-навътре в морето системата за разделно движение на корабите край българското крайбрежие е близо до брега и в отсечката Варна-Бургас.

Този сепарационен морски път, там където е разрешено да се плава, е бил определен през 60-те години на миналия век и въпросът за неговото отдалечаване от брега се дискутира от морската общност, но доколкото знам, не е бил поставян в дневния ред на отговорните институции. Това коментира в ефира на Радио Варна , шефът на дирекция „Ръководство на корабния трафик в Черно море“ в Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ кап. Милен Тодоров.

Времето, в което е можело да се предотврати ситуацията е изключително малко, поради малкото разстояние на сепарационната зона от брега, обясни експертът. „Vera Su се“ е движил по един обичаен маршрут, като в последния момент, където навлиза в зоната, е трябвало да направи поворот,  като завие на Юг. Навигаторите на борда са пропуснали този момент, но там наистина разстоянието е малко, като в най-добрия случай от последната възможна точка за поворот до брега е около 600-700 метра, коментира още кап. Тодоров.

Това е отклонениeто му от обичайния морски маршрут. Направени са всички опити от брега за връзка с кораба, но не се е получил никакъв отговор от екипажа. „Корабите, които плават в териториалното море и крайбрежните зони, се наблюдават от различни институции с различни системи, като се почне от Системата за управление на корабния трафик и от колегите от Гранична полиция, обясни още експертът.

Трафик контролът е забелязал навреме движението на „Vera Su“ към края на позволената полоса и е започнал да прави повиквания по радиостанцията, за да привлече вниманието на навигаторите на мостика и да може те своевременно да променят маршрута си и да се отклонят от опасния курс. Но не са получили отговор от кораба. А тук времето, в което е можело да се предотврати ситуацията е изключително малко, поради малкото разстояние на зоната от брега.

От момента, в който операторът е забелязал, че се движи по същия курс и не прави поворот по сепарацията до мястото, където е заседнал, реално има 15 минути. А от края на зоната, където му е позволено да плава, до точката на засядане сигурно са 2-3 минути. Направени са всички опити за връзка с кораба, но не се е получил никакъв отговор от него, каза още кап.Милен Тодоров.

На въпрос може ли този инцидент да бъде повод за промяна на сепарационната зона в българската акватория и тя да бъде преместена на по-голямо отстояние от брега, той коментира, че в резултат на конкретния случай следва да се направят анализи и вероятно ще се повдигне въпросът за промяна на маршрутите, но уточни, че това е мероприятие, което зависи от много институции.

"Инициативата би могла да излезе и от Морската администрация, но и от еколозите. Въпросът е да се извърши подробен анализ на ситуацията и да се сформира работна група, която да предложи решение, защото това е свързано и с безопасните дълбочини и обследване характера на дъното", допълни експертът.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.