Камен Донев в игра на аватари от ХVII век (СНИМКИ)
5

Камен Донев в игра на аватари от ХVII век (СНИМКИ)

Това се случва в новия спектакъл „Сирано дьо Бержерак“ на театър „Българска армия“

Камен Донев такъв, какъвто отдавна не сте го виждали: в „Сирано дьо Бержерак“ от Едмон Ростан, най-новия спектакъл на театър „Българска армия“, пее с партньорите си старинни френски песни и шансони като La Boheme на Азнавур, танцува, скача, дуелира се с тояга. Универсалните му възможности не са новина, знаем ги и от моноспектаклите му, но тук той не е разпищолен и самодостатъчен, а овладян, многопластов, саркастичен, но и нежен, със стаена тъга в погледа.

Натежал и посребрял, но без бутафорен нос, актьорът е и безпощаден подигравчия, който привлича всички погледи към себе си – и на доброжелатели, и на врагове; той е и отличният воин и виртуозен поет; верният приятел и безнадеждно влюбеният в красивата си братовчедка грозноват мъж. И всичко това страшно му отива. Режисьорът Стоян Радев явно го е накарал да постигне най-трудното – да изнася своето шоу в спектакъла, но не в соло, а подавайки си топката с отлични колеги: Ясен Атанасов, Георги Къркеланов, Луизабел Николова, Тигран Торосян, Владислав Виолинов, Владимир Матеев, Ели Колева и абсолвентите на Малин Кръстев и Геро от театралния колеж „Любен Гройс“.

Сюжетът е добре познат от филма с Жерар Депардийо и от други театрални версии през годините, две от които на Теди Москов – с Христо Гърбов и с Деян Донков в ролята. Пламенният Сирано обича Роксана (Луизабел), но заради грозотата си не дръзва да й се разкрие. И се договаря да помага на влюбения в нея красавец Кристиан дьо Новилет (Ясен), който няма дар слово. Сирано се заема да пише до Роксана писма от негово име, но изливайки собствените си чувства. Казано на съвременен език, превръща младежа в свой „аватар“.

Концепцията за дуализма на тези супергерои (или може би антигерои) на романтизма изглежда съвсем съвременна: душа и тяло, красота и талант, кръв и сълзи, „ин“ и „ян“, които не могат да се съчетаят у една личност, в нея все ще има някаква непълнота, не-цялост. И тя ще мечтае за липсващата си половина. Така Сирано е духът, Новилет – тялото, Сирано е геният, Кристиан – красотата, а последното писмо за любимата е опръскано със сълзите на Сирано и с кръвта на Новилет. Едва накрая Роксана разкрива това "сдвояване" на двамата влюбени в нея мъже. В същото време, докато те влизат в лунния кръг от декора след смъртта, която отново събира двете половини ръка за ръка. Дали пък в тази концепция не любовта, а приятелството създава оная пълнота и цялост, към която човек винаги се стреми? И дали наистина е в сила романтичната, но вечно актуална идея, че нищо не сближава двама мъже повече от любовта към една и съща жена?

Облечена в стиховете на Едмон Ростан, във великолепния превод на Веселин Ханчев, драмата със сюжет от ХVII век (но писана през 1897-а) звучи и високо-поетично, и модерно-разговорно. При това без намеси в текста (ако не броим беглата заигравка с "Панаири, панаири" на Лили Иванова и ироничния намек за халтурите на Камен. Враговете наричат героя му „халтураджия“, а граф Дьо Гиш – Къркеланов, отбелялзва: „Някой трябваше да му го каже...“). Персонажите носят духа на романтизма, хуморът и иронията хич не са им чужди, но нито за миг не се превръщат в карикатури на самите себе си, каквито трактовки родната сцена познава. Мощно е присъствието на гасконските кадети (студентите) в ефектно разгърнати, хореографирани масовите сцени.

Воден от Стоян Радев, Камен Донев е преминал през три главни роли, някои и окичени с награди: в „Нора“ от Ибсен, „Братя Карамазови“ и „Снегирьов“ по Достоевски. В „Сирано“ двамата ръка за ръка сякаш вървят към своя общ творчески връх.

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.