Пърформанс на известния художник Калин Серапионов „Десертът (с черешката на тортата)“ ще могат да видят посетителите на Софийска градска художествена галерия в четвъртък, 14 февруари, от 11.00 до 18.00 часа.

Акцията въплъщава идеята за празненство, ритуал, психологически портрет, но заедно с това и идеята за общество и художествен живот. Това е третият и последен етап от дългогодишен проект, включващ поредица от видео произведения на Калин Серапионов, започнал преди повече от 20 години. Създаването на финалната и най-тържествена част ще протече в рамките на един ден, в централното пространство на галерията, където публиката ще има възможност да наблюдава на живо действието и снимачния процес. Преди да бъде монтирано във формата на видео, произведението ще протече като пърформанс с участието на избрани от автора художници и куратори, някои от най-разпознаваемите лица на професионалната общност в София.

В СГХГ ще бъдат внесени хладилни камери, маси и столове, а акцията ще включва

снимачна площадка, подобна на филмов сет

където оператори ще заснемат консумирането на тортите от участниците в нея. Десертът е метафора на отношенията в общността на авторите на съвременно изкуство в България, която се състои от творчески индивидуалности, обясни за „Монитор“ Калин Серапионов. Пърформансът ще бъде нещо като импровизиран открит урок по съвременно изкуство и опит за единение между колеги, като погледът към усещащата се понякога самодостатъчност и локална изолираност на родната арт среда ще бъде силно ироничен, поясни той.

Серапионов не се опасява, че неговата акция би могла да породи негативни коментари и скандал подобно на случилото се с пърформанса вечеря на Ода Жон, предшестващ изложбата й „Сърцевина“ в Националната галерия около Коледа. Той изтъкна, че не използва телесното във внушенията си, макар че появата на хейтърски истории никога не е изключена. „Не го правя заради медиите, а в името на идеята за общуване. Десертът е предназначен за заснемане, а не за нахранване“, отбеляза Серапионов. След заснемането на еднократната акция, която ще продължи само 7 часа, и след процеса по видеомонтажа художникът ще покаже резултатите в отделна изложба в София най-вероятно през есента.

Повечето от видеата за бъдещата инсталация на Серапионов са заснети предварително другаде,

галерията няма да се превърне в сладкарница

увери и pr-ът на СГХГ Петър Димов. Събитието ще бъде с вход свободен, както е по принцип във всеки втори четвъртък от месеца, припомни той, което обаче не означава, че посетителите ще могат да се черпят с петифури и други сладкиши. Консумацията е запазена територия за участниците в арт акцията.

И трите инсталации на Калин Серапионов в този проект представляват групови портрети на колеги и приятели, като участниците варират в зависимост от контекста. Задължителен елемент в трилогията е храната като метафора на преплитащите се лични и професионални връзки. Ключово е отношението на художника към поканените – от една страна той символично кани на масата, но заедно с това поднася и някои изпитания...

Първият му пърформанс с такъв тип хранене, произвел едноканалното видео „Топлата супа и моята домашна общност”, е от 1998 г. по повод изложбата „БГ авангард“ в Мюнхен. С работата си Калин Серапионов възпроизвежда уютна атмосфера за групата български художници, които по онова време все още рядко се появяват на международна сцена. Супата е много гореща и за автора е важно камерата да хване как всеки се справя с нея – някои духат, други изчакват да изстине, трети я обичат точно такава. „Основното ястие” идва като мащабна видеоинсталация през 2006 г. по повод изложбата „Нито бял куб, нито черна кутия. История в сегашно време”, ретроспектива в СГХГ за 10-годишнината на Института за съвременно изкуство в София. На мониторите са членовете на ИСИ, а менюто не е леко, състои се само от внушителни джолани. Работата метафорично демонстрира какво се е случило след 1998-а, намесват се кариерата и репутацията, както и трудността да бъдат отстоявани. За разлика от сниманите в студио по-ранни работи последната част от трилогията ще се проведе публично, в много по-голям мащаб и с повече поканени участници. „Десертът (с черешката на тортата)” отразява по-скоро романтичната представа за нашето художествено съвремие, защото включва твърде много радост, цветове, форми, вкусове и колеги от различни поколения, кръгове и интереси, изтъква роденият през 1967 г. художник.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Марио Бионди с грандиозен концерт у нас

Известният италиански певец Марио Бионди пристига у нас по покана на фондация „Аполония“ и НДК, за да изнесе грандиозен концерт на 18 октомври в Зала 1.

Две шеметни миниатюри в Сатирата

Три пъти в последните десетина години столичната публика е имала привилегията да се смее и да плаче, да се разчуства и да се докосне до заветния катарзис с пиесите на трагично загиналия при неизяснени и до днес обстоятелства руски драматург Александър Вампилов: с „По-големият син“ – постановка на Николай Ламбрев в театър „Българска армия“, с „Лов на диви патици“ – екстремен прочит на прочутия гост-режисьор от Санкт Петербург Юрий Бутусов в Народния, и сега, преди броени дни, с премиерния спектакъл на Сатирата „Провинциални анекдоти“, осъществен от актьора Николай Урумов.