Пърформанс на известния художник Калин Серапионов „Десертът (с черешката на тортата)“ ще могат да видят посетителите на Софийска градска художествена галерия в четвъртък, 14 февруари, от 11.00 до 18.00 часа.

Акцията въплъщава идеята за празненство, ритуал, психологически портрет, но заедно с това и идеята за общество и художествен живот. Това е третият и последен етап от дългогодишен проект, включващ поредица от видео произведения на Калин Серапионов, започнал преди повече от 20 години. Създаването на финалната и най-тържествена част ще протече в рамките на един ден, в централното пространство на галерията, където публиката ще има възможност да наблюдава на живо действието и снимачния процес. Преди да бъде монтирано във формата на видео, произведението ще протече като пърформанс с участието на избрани от автора художници и куратори, някои от най-разпознаваемите лица на професионалната общност в София.

В СГХГ ще бъдат внесени хладилни камери, маси и столове, а акцията ще включва

снимачна площадка, подобна на филмов сет

където оператори ще заснемат консумирането на тортите от участниците в нея. Десертът е метафора на отношенията в общността на авторите на съвременно изкуство в България, която се състои от творчески индивидуалности, обясни за „Монитор“ Калин Серапионов. Пърформансът ще бъде нещо като импровизиран открит урок по съвременно изкуство и опит за единение между колеги, като погледът към усещащата се понякога самодостатъчност и локална изолираност на родната арт среда ще бъде силно ироничен, поясни той.

Серапионов не се опасява, че неговата акция би могла да породи негативни коментари и скандал подобно на случилото се с пърформанса вечеря на Ода Жон, предшестващ изложбата й „Сърцевина“ в Националната галерия около Коледа. Той изтъкна, че не използва телесното във внушенията си, макар че появата на хейтърски истории никога не е изключена. „Не го правя заради медиите, а в името на идеята за общуване. Десертът е предназначен за заснемане, а не за нахранване“, отбеляза Серапионов. След заснемането на еднократната акция, която ще продължи само 7 часа, и след процеса по видеомонтажа художникът ще покаже резултатите в отделна изложба в София най-вероятно през есента.

Повечето от видеата за бъдещата инсталация на Серапионов са заснети предварително другаде,

галерията няма да се превърне в сладкарница

увери и pr-ът на СГХГ Петър Димов. Събитието ще бъде с вход свободен, както е по принцип във всеки втори четвъртък от месеца, припомни той, което обаче не означава, че посетителите ще могат да се черпят с петифури и други сладкиши. Консумацията е запазена територия за участниците в арт акцията.

И трите инсталации на Калин Серапионов в този проект представляват групови портрети на колеги и приятели, като участниците варират в зависимост от контекста. Задължителен елемент в трилогията е храната като метафора на преплитащите се лични и професионални връзки. Ключово е отношението на художника към поканените – от една страна той символично кани на масата, но заедно с това поднася и някои изпитания...

Първият му пърформанс с такъв тип хранене, произвел едноканалното видео „Топлата супа и моята домашна общност”, е от 1998 г. по повод изложбата „БГ авангард“ в Мюнхен. С работата си Калин Серапионов възпроизвежда уютна атмосфера за групата български художници, които по онова време все още рядко се появяват на международна сцена. Супата е много гореща и за автора е важно камерата да хване как всеки се справя с нея – някои духат, други изчакват да изстине, трети я обичат точно такава. „Основното ястие” идва като мащабна видеоинсталация през 2006 г. по повод изложбата „Нито бял куб, нито черна кутия. История в сегашно време”, ретроспектива в СГХГ за 10-годишнината на Института за съвременно изкуство в София. На мониторите са членовете на ИСИ, а менюто не е леко, състои се само от внушителни джолани. Работата метафорично демонстрира какво се е случило след 1998-а, намесват се кариерата и репутацията, както и трудността да бъдат отстоявани. За разлика от сниманите в студио по-ранни работи последната част от трилогията ще се проведе публично, в много по-голям мащаб и с повече поканени участници. „Десертът (с черешката на тортата)” отразява по-скоро романтичната представа за нашето художествено съвремие, защото включва твърде много радост, цветове, форми, вкусове и колеги от различни поколения, кръгове и интереси, изтъква роденият през 1967 г. художник.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Кои актьори най-често умират на екрана

Американският актьор Дани Трехо – звезда в екшъна „Мачете“ и изпълнител на множество роли на злодеи, е рекордьор по брой на екранни смърти сред живите и починалите холивудски колеги. Порталът Buzzbingo, с помощта на IMDb и Cinemorgue, е изчислил, че Трехо е „умирал“ пред камерата цели 65 пъти в кариерата си и то – почти винаги кърваво.

Емилия Радева озвучава филм за светец

Голямата артистка Емилия Радева участва в една от възловите сцени в документалния филм на режисьора Ангел Бончев „Светецът светкавица”, чиито премиерни прожекции са днес, на 19 и 20 февруари от 18.30 ч. в Дома на киното в София.

Лилия Пангелова: Родината ни е богата на уникални находки

Наш майстор на духаното стъкло е номиниран за награда „13 века България“

Лилия Пангелова: Родината ни е богата на уникални находки

Българското изкуство има още един повод да се похвали или да бъде похвалено – младата българка Лилия Пангелова е номинирана за престижната Национална награда „13 века България“ за подкрепа на млади таланти в съвременното изкуство и наука.