Как Турция се променя - каква ще е новата система

Как Турция се променя - каква ще е новата система

Президентът Реджеп Тайип Ердоган победи с малък превес на противоречив референдум през април 2017 г. за разширяване на правомощията на президента.
След едновременните парламентарни и президентски избори днес преходът към новата система на управление ще бъде завършен. Ето някои ключови промени:

ВЕЧЕ ПРИЛОЖЕНИ:
- Президентът може да принадлежи към политическа партия: През май 2017 г. Ердоган се присъедини отново към Партията на справедливостта и развитието (ПСР), чийто съосновател е. Същия месец бе преизбран за председател на партията.
- Президентът има по-голямо влияние върху съдебната система: Той може да избира четирима от 13 членове на Съвета на съдиите и прокурорите (ССП), който отговаря за назначаването на съдии и прокурори, докато парламентът може да избира седем. Постоянните членове остават правосъдният министър и неговият държавен секретар, които също са избирани от президента. Съставът на ССП бе обновен през май 2017 г.
При предишната система самите съдии и прокурори избираха мнозинството от 22-членния състав.
- Военните съдилища бяха премахнати.
ПРОМЕНИ, ВЛИЗАЩИ В СИЛА СЛЕД ЮНИ:
- Турците ще гласуват в един и същи ден за президент и парламент, които ще имат петгодишен мандат. Едновременните избори увеличават вероятността партията на президента да получи мнозинство в парламента.
- Президентът ще бъде държавен и правителствен глава. Постът на министър-председателя ще бъде премахнат. Президентът ще отговаря за назначаването и отстраняването на вицепрезиденти, избрани от него, министри и ръководни държавни представители. Парламентът няма право на дума. Членовете на кабинета може да не са членове на парламента. Никой, който се кандидатира за президентския пост, не може да бъде кандидат и за парламентарно място.
- Президентът може да издава укази въз основа на изпълнителните си правомощия, които влизат в сила след публикуване в турския държавен вестник. Те не се нуждаят от парламентарно одобрение, за да влязат в сила. Указите ще бъдат невалидни, ако парламентът приеме закон в същата област. Президентските укази не могат да ограничават конституционните права и не могат да засягат определени положения, предвидени в закона. Законите, с изключение на проектобюджета, може да бъдат представяни единствено от парламента.
- Броят на депутатите се увеличава на 600 от 550.
- Нови избори може да бъдат свикани както от парламента, така и от президента, като в парламента ще е необходимо мнозинство от три пети. И в двата случая както парламентът, така и президентът се избират едновременно, независимо коя от двете страни е поискала изборите.
- Има ограничение до два мандата за президентския пост. Управляващата Партия на справедливостта и развитието обаче си е осигурила вратичка: ако парламентът реши да проведе нови избори при втория мандат на президента, после президентът може да се кандидатира отново.
- Броят на мандатите започва след влизането в сила на новата президентска система. Това означава, че ако Ердоган спечели изборите през юни, това ще бъде неговият първи мандат. През тази вратичка той теоретично би могъл да управлява до 2033 г.
- Президентът може да бъде обвинен не само в държавна измяна, но и във всякакво друго престъпление. За да бъде отнесено това към правосъдието, е нужно мнозинство от две трети.

Вариант след изборите

ПОБЕДА НА ЕРДОГАН НА ПЪРВИЯ ТУР И НА ПСР
Ако Реджеп Тайип Ердоган бъде избран още на първия тур и управляващата Партия на справедливостта и развитието (ПСР) спечели абсолютно мнозинство, президентът ще придобие безпрецедентни пълномощия и ще управлява еднолично. Това положение ще се запази пет години.

ПРЕЗИДЕНТСКИ БАЛОТАЖ
Ердоган все още ще е фаворит за краен победител, но имиджът му ще пострада. Опозицията ще получи шанс.

ЕДНОЛИЧЕН РЕЖИМ?
Ердоган побеждава на втория тур (вероятно Мухаррем Индже), но ако ПСР има абсолютно мнозинство, той ще съумее да преодолее удара по авторитета си. Опозицията се опасява, че в този случай също ще има еднолично управление.

НЕЯСНО БЪДЕЩЕ
Ердоган губи на втория тур след 16-годишно управление на неговата партия. Турция е разклатена из основи. Той е обещал, че ще уважи вота на хората, но реакцията на привържениците му не е предвидима. Страната влиза в период на нестабилност, защото Индже се е зарекъл да отмени президентската система на управление, приета на референдума м.г.

ПОЛИТИЧЕСКА ПАРАЛИЗА
Ердоган е преизбран, но ПСР губи мнозинството си в парламента. Новата президентска система на управление не е пригодна за такава ситуация. Ердоган може да издава укази, но парламентарното мнозинство може да ги отменя. Възможно е президентът да поеме риска да разпусне парламента и да насрочи нови избори, но и самия той ще трябва да се бори за ново преизбиране.

НОВ ПРЕЗИДЕНТ И ПСР С МНОЗИНСТВО
Малко вероятен вариант, който също би довел до политическа парализа.

ИНДЖЕ ПРЕЗИДЕНТ И ПСР В МАЛЦИНСТВО
Непредвидима е реакцията на Ердогановата електорална база. Настоящата опозиция е единна срещу Ердоган, но ако го няма, може да се разедини. Обаче ако Турция се върне към състоянието на парламентарна република (както обещава Индже), настоящите опозиционни партии ще трябва да съставят правителствена коалиция независимо от различията си.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.