Как се проведоха първите дигитални матури (ОБЗОР)

Как се проведоха първите дигитални матури (ОБЗОР)

Осмокласниците в столичното 51-о СУ „Елисавета Багряна" направиха първата пробна дигитална матура. Вместо на хартия трите паралелки от випуска показаха своите знания по английски език, решавайки теста на хромбуците пред тях.

Дигиталният изпит бе възможен с помощта на иновативен шведски софтуер, който е инсталиран на устройствата на учениците. Те имаха на разположение 70 въпроса, с които трябваше да се справят за 90 минути. Най - бързите учениците обаче предадоха своите работи още преди да е изминал и половин час. Част от задачите бяха затворени, други със свободен отговор. Благодарение на софтуера въпросите от теста имаха различна подредба на всеки един от изпитите пред децата. По този начин се елиминира възможността да си подсказват. Те не могат и да търсят помощ от интернет, тъй като достъпът им до всички други приложения по време на теста е забранен. „Учениците нямат достъп до абсолютно нищо друго, освен ако при създаването на изпита учителят не е позволил достъп до други ресурс като интерактивна карта, презентация, клип или текстов документ”, обясни Станислав Христов, експерт “Бизнес развитие” в Центъра за творческо обучение, който е основен двигател за внедряването на новия софтуер у нас. Той допълни, че предимствата на онлайн изпитването за много. Тестовете не трябва да се размножат, учителите не трябва да ги скинират след това, за да правят и дигитални копия. „Сега се спасяват дървета, врем за сканирани и при завършване на изпита резултатите се запазват в облачното пространство на училището и след това могат да се проверят от учител”, обясни Христов.

Дигиталният формат на изпита прави теста по-интерактивен  за децата, смята директорът на 51-о Асен Александров. Те могат да гледат различни карти, да разсъждават над тях, да променят параметри на различни стойности. „С този формат бягаме от това да можеш да дадеш от четири възможни отговора или да кажеш някакви данни. Този формат помага изпитът да бъде свързан с мисленето”, заяви Александров. Предимство според директора е и обратната връзка, която получават. „Изпитът може да се картографира и да се проследи всеки ученик колко време е отделил на даден въпрос, да се направят диаграми за това как са се справили на тях. Така може да им се обърне внимание”, заяви Александров.

Учителите също са на мнение, че този формат на изпита има много предимства. „Ефективността на пробната матура ще бъде голяма, защото има доста по-ограничен достъп на преписване”, смята Райна Михайлова, учител по български език и литература в 51-о СУ. Тя очаква дигиталната матура да улесни нея и колегите ѝ при проверката на 41-и въпрос от матурата, на която учениците пишат есе или съчинени. „Набирането на теста на компютър улеснява прочита. Краснописът при някои ученици се оказва решаващ, понякога сваля и самата оценка с една стотна надолу. Това ще улесни проверката на самите матури без значение на кое равнище става въпрос”, смята учителката.

Обучението и изпитването чрез хромбуците е по-интересно и за учениците. Ралица Митева от  8-и В клас сподели, че работата на тях с по-приятна и успява да направи повече неща. „По-лесно се пише в Google документи. Аз пиша по-бързо на компютър, отколкото в тетрадка. Текстът се форматира по-лесно и изглежда по-добре визуално. Като направиш някаква грешка, ти се дава възможност да си я поправиш, но ти виждаш каква и така я научаваш”, сподели за част от възможностите ученичката.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.