0

И маш ли месечен бюджет? Знаеш ли за какво похарчи парите си този месец? Ако отговорът на първия въпрос е не, то така ще бъде и на втория. Създаването и следването на бюджет е нещо, което много хора намират за трудно или досадно. Някои хора дори твърдят, че дори при мисълта за състоянието на финансите им тревожността им се покачва.

Имаш ли месечен бюджет? Знаеш ли за какво похарчи парите си този месец? Ако отговорът на първия въпрос е не, то така ще бъде и на втория. Създаването и следването на бюджет е нещо, което много хора намират за трудно или досадно. Някои хора дори твърдят, че дори при мисълта за състоянието на финансите им тревожността им се покачва.

Но ако сте затруднени от къде да започнете, стратегията 50-30-20 може да опрости процеса.

Планът разделя доходите ви на три широки категории: потребности, нужди и спестявания и инвестиции. Ето по-отблизо всяка една от тях:

50% от вашата заплата трябва да отиде за неща, от които се нуждаете. Тази категория включва всички ваши основни разходи, като наем, ипотечни плащания, храна, комунални услуги, здравно осигуряване, плащания по кредити и плащания за автомобили.

Ако необходимите ви разходи заемат повече от половината от доходите ви, може да се наложи да намалите разходите или да погледнете към вашия фонд за спешни нужди.

20% от вашата заплата трябва да отиде за спестявания и инвестиции. Тази категория включва ликвидни спестявания, като спешен фонд; пенсионни спестявания и всякакви други инвестиции, като инвестиционна сметка.

Експертите обикновено препоръчват да се стремите да разполагате с достатъчно пари във вашия спешен фонд, за да покриете разходи за живот между три и шест месеца. Някои също предлагат първо да натрупате спестявания, след това да се концентрирате върху дългосрочни инвестиции.

30% от вашата заплата трябва да отиде за неща, които искате. Тази последна категория включва всичко, което не се счита за съществен разход, като пътуване, абонаменти, вечеря навън, пазаруване и забавление.

Тази категория може да включва и луксозни придобивки като по-хубава кола вместо по-евтина, която попада в категорията на вашите нужди.

След като направиш бюджетната си рамка, опитай да спазваш следните правила, за да ти е по-лесно да се придържаш към бюджета:

* Постави си цели.
* Първо отдели пари за спестяванията си.
* Изготви бюджет като включиш цялото си семейство в разговора.
* Използвай мобилно приложение за по-лесно управление на бюджета ти.
* Следи разходите си.
* Планирай храненията си за седмицата, за да не пазаруваш излишно.
* Поглези се от време на време. Всеки има нужда от почивка.

За да създадеш бюджета си, следвай стъпките:

1. Определи доходите си – пресметни всики редовни приходи, които имаш – като заплата, наем, но не забравяй и плаващите приходи. Плаващите нередовни приходи може да са годишни бонуси, допълнителна работа, която си поел или друго.

2. Изчисли разходите си – събери всички месечни сметки за наем, кредити, кредитни карти, услуги, разходи за храна и други.

3. Сега си готов да създадеш бюджета си. Отвори един файл и направи раздел „приходи“ и раздел „разходи“. Не забравяй да създадеш и категория „непланирани или нерегулярни рзходи“ – това може да са плащания за колата, застраховки или друго.

Извади разходите от общия доход за всеки месец и всичко, което остава можеш да пренасочиш към спестяванията си или към друга приоритетна за теб категория. Ако видиш, че разходът е повече от прихода, ще се наложи да го намалиш.