Построихме 90 нови сгради на детски градини, преди ги заменяха за панелки, казва в интервю пред "Монитор" кметът на София

- Г-жо Фандъкова, в година на избори сме. У хората остава впечатление, че големите общини започват масова работа точно преди вота. Как ще отговорите на подобни мнения?
- Всяко лято през последните десет години София е строителна площадка и няма столичанин, които да не ви каже същото. Големите ни инфраструктурни проекти не се реализират в рамките само на един строителен сезон, затова работим поетапно и с планове. Бих казала, че в София предизборно би било да спрем ремонтите, за да не създаваме неудобства на хората. Моето разбиране винаги е било, че работата за град като София не трябва да спира и не трябва да зависи от това дали има избори или не, защото има нужда от постоянство и последователност, за да се развива. Тази година сме заложили 15 големи инфраструктурни проекта, което безспорно ще доведе до затруднение в движението и недоволство.

- В края на януари Столичният общински съвет прие бюджета на града. Кои са основните приоритети в него?
- Предложихме бюджет в размер от 1,75 млрд. лв. Само преди 10 години бюджетът на София беше около 1 млрд. лв., а когато започнах работа като заместник-кмет, заварихме средства под половин милиард. Тези числа изразяват и темповете на развитие на града. Преди да говорим за изразходването на парите, полагаме големи усилия за събирането им. Нашите приоритети са последователни, устойчиви и най-важното, безспорни. По време на дебатите за бюджета нито една политическа група не предложи нещо друго. Това са приоритетите на гражданите - транспорт и транспортна инфраструктура, екология и образование. В образованието имаме рекорден бюджет – близо 76 млн. лв., които са за строителството и модернизацията на детски градини и училища. В последните години построихме над 90 сгради на детски градини. Ще припомня, че преди това десетилетия нямаше построена детска градина, нещо повече, те се приватизираха и заменяха за няколко панелни апартамента. 2019 г. ще строим 15 сгради на детски градини и 10 нови сгради на училища, като в 5 от тях ще бъдат изградени и физкултурни салони. Продължаваме и с цялостната модернизацията на други 26 учебни заведения. Само доброто образование може да гарантира дългосрочното развитие на града и страната.

- Споменахте 15 големи инфраструктурни проекта. Кои са те?
- Сред тях са разширението на бул. „Филип Кутев“, където в момента се изграждат отливни канали, което затруднява движението по бул. „Черни връх“. Предстои продължаване на разширението на бул. „Тодор Каблешков“. Споменавам тези два обекта, защото те са част от вътрешния градски ринг, а изграждането му, заедно с довършването на Околовръстния път, е стратегическо за града - както за намаляването на трафика, така и за подобряване на качеството на въздуха. Ще довършим последния участък от бул. „Монтевидео“ при новата метростанция. Ремонтираме основно улиците „Първа българска армия“, „Президент Линкълн“, „Житница“, „Коперник“, „Атанас Узунов“, „Народно хоро“ и др. Наред с това всеки районен кмет трябва да предложи кои квартални улици да бъдат ремонтирани. Центърът за градска мобилност пък ще продължи ремонтите на тротоарите, където беше въведена зона за платено паркиране.

- На фона на толкова много ремонти този на „Граф Игнатиев“ е сред най-обсъжданите. Как върви реконструкцията там?
- „Граф Игнатиев“ е знакова централна улица, която беше в много тежко състояние и ремонтът й е изключително необходим. Освен настилките, които са видимата част, там се подмени цялата подземна инфраструктура и се изгради ново трамвайно трасе. От 5 февруари възстановихме работа по обекта, която беше спряна на 19 декември заради зимния сезон. В момента продължава довършването на настилките както по протежението на улицата, така и в участъците на площадите „Славейков“, „Гарибалди“ и градината „Св. Седмочисленици“.

- Забелязва се по-голяма строгост към фирмите, ремонтиращи града. Колко санкции наложихте на строителите през изминалата годината? - 2,1 млн. лв. е стойността на наложените санкции през 2018 г. За някои от по-малките обекти все още се проверяват протоколи и се изясняват ситуации. Налагаме санкции на всички строители, които закъсняват или имат проблеми с качеството на работа, без значение кои са те. Доказала съм, че не поставям чадър над нито една фирма. Това, което гарантирам, е че не се плаща за несвършена или лошо свършена работа.

- На няколко пъти вече споменахте в публичното пространство, че тази година автопаркът на градския транспорт да бъде обновен на 90%. Колко нови автобуси ще пристигнат в столицата?
- В последните 5 години изпълнихме мащабна програма за модернизацията на градския транспорт. Поехме ангажимент през 2019 г. средната възраст на автобусите да бъде 6-7 години и го изпълняваме. За този период сме закупили близо 400 нови автобуса, като 82 от тях ще бъдат пуснати в движение тази година. Всички те са с най-високия екологичен стандарт, нископодови, климатизирани, достъпни за майка с колички и хора с увреждания. Не знам дали се помни, че преди години нямахме нито един климатизиран автобус, а сега са над 400. Подменихме и 90% от тролейбусите, доставихме 25 нови трамвая, а тази година предстои още 13 да тръгнат из града. Общо над 400 млн. лв. сме инвестирали в модернизация на наземния транспорт. Тези стъпки се посочват и от Европейската сметна палата и като добър пример за инвестиции за подобряване на качеството на атмосферния въздух.

- Предстои да бъдат завършени първите два етапа от третия лъч на метрото. Как ще се отрази разширението на подземния транспорт на столичани?
- 2019-та ще бъде годината на метрото и модернизацията на транспорта. В момента се изграждат 12 км метролинии с 12 метростанции. 320 млн. лв. сме заложили в бюджета за метрото. Доставени са 20 нови мотриси, по мое предложение заложихме допълнително 19 млн. лв. за закупуване на още 10 влака. До края на годината ще бъдат пуснати първите 8 км от третата линия. Най-удобният транспорт ще бъде ползван и от живущите в кварталите „Хаджи Димитър“, „Оборище“, „Красно село“, „Бели брези“ и „Хиподрума“. Следващата година ще пуснем и останалите 4 км, които са важната връзка за жителите на „Овча купел“ и „Горна баня“. Метрото е не само най-удобният градски транспорт, но и най-екологичният. С новата линия ще спестяваме 90 хиляди тона вредни емисии на година. В момента 350 хил. души на ден пътуват с метрото, в края на тази година още около 80 хил. ще имат достъп, а догодина общият брой ще достигне 480 хил. пътници.

- Няколко пъти зачекнахте темата за качеството на въздуха, която също е от най-тиражираните в общественото пространство. Успява ли столицата да се справи с проблема и ефективни ли са мерките?
- Работим целенасочено в няколко основни посоки. Едната е подобряването на градския транспорт и грижата за зелената система на града. Втората са законодателните промени, които инициирах. Третата е организацията за превенция на нерегламентираното горене на отпадъци. Само през 2018 г. събрахме 12 612 стари гуми и 24,5 т стари дрехи, които хората предадоха на местата, които обособихме. Това са отпадъци, които за съжаление, се ползват като гориво и нашата цел е да ги съберем преди да достигнат до печките. Затова и събираме учестено едрогабаритните отпадъци – стари мебели и дограма. Защитихме проект за безплатна подмяна на 4000 стари печки на домакинствата по програмата „Лайф“ на ЕК. Кандидатстваме и за подмяна на още 15 000 стари печки със средства от оперативна програма „Околна среда“. Целта ни е за 2-3 години да подменим отоплението на 1/3 от всички 55 000 домакинства, които в София се топлят на дърва и въглища. Разработваме и общинска програма за монтиране на филтри на комините, за което не се предвижда европейско финансиране. Тази година пускаме и собствена мониторингова система с 22 сензора, която гражданите да следят в реално време. Закупуваме и мобилна станция за контрол на въздуха.

- Споменахте за законови инициативи във връзка с чистотата на въздуха. На какъв етап са?
- До момента сме направили три предложение за промяна на законодателството, свързано с качеството на въздуха. Едно от тях вече е прието, а именно налагането на стандарти за дърва и въглища. Следващото са стикери на автомобилите в зависимост от екологичния им клас, което би ни позволило да ограничаваме движението на колите, които замърсяват повече в определени дни. Трета е инкриминирането на нерегламентираното горене на отпадъци. Административните наказания, които са предвидени по закон, не дават резултат. Има определени райони в София, за които актът или глобата не дават никакъв резултат, затова по предложение на гражданите от „Красна поляна“ настояваме за такава мярка.

- Как си представяте столицата след 10 години?

- Ако развитието на града ни продължи със същото темпо, София може да бъде един от най-добрите градове за живеене в региона. В последните години икономиката на града се разви чувствително – 40% от БВП на България се създава тук. Стандартът на живот е два пъти по-висок в сравнение с другите региони в страната. Трябва да продължим с подобряването на инфраструктурата, създаването и модернизацията на парковете, градините, детските площадки, така че хората да имат и добри възможности за отдих. Това са и задължителните условия, за да продължим да привличаме инвеститори. Най-важното е София да бъде добър град за децата.

Визитка:

Йорданка Фандъкова е родена на 12 април 1962 г. в Самоков

Завършила е 35-а руска езикова гимназия в София и руска филология в СУ “Св. Климент Охридски”

Била е учител в 73 СОУ “Владислав Граматик” в София, а от 1998 г. е негов директор

През 2005 г. става заместник-кмет на София по образованието

През 2009 г. става министър на образованието, младежта и науката в първото правителство на Бойко Борисов. Трети мандат кмет на София. Печели местните избори през ноември 2009 г., август 2011 г. и септември 2015 г.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Синият печат на месото е гаранция, че е българско

Симеон Караколев: Агнешко над 15 лв. за кг в магазина вече е спекула

Синият печат на месото е гаранция, че е българско

За великденската кампания македонските агнета се оказаха нож в гърба, казва в интервю за "Монитор" председателят на Националната овцевъдна асоциация

Ясно е, че се правят, за да се привлекат приходи към лечебните заведения

Пламен Таушанов: Хоспитализациите у нас нарастват с 200 000 годишно

Ясно е, че се правят, за да се привлекат приходи към лечебните заведения

"Хоспитализациите в България нарастват с 200 000 човека на година, с което страната ни е на първо място в Европейския съюз. Те са без основателна причина. Ясно е, че се правят, за да се привлекат приходи към лечебните заведения.". Това заяви в интервю за "Монитор" председателят на Българската асоциация за закрила на пациентите Пламен Таушанов.

Най-важното е, когато човек си избере професия, да ходи с удоволствие на работа и това да му носи удовлетворение

Кремена Минева, концертмайстор: Андре Рийо ме научи, че има и друго в живота освен цигулката

Най-важното е, когато човек си избере професия, да ходи с удоволствие на работа и това да му носи удовлетворение

Той хареса не само публиката, но и спокойствието на София, разкри единствената българка в най-големия частен оркестър в света