Йордан Арабаджиев: Още няма насоки от ЕК за прилагането на пакет „Мобилност“

Йордан Арабаджиев: Още няма насоки от ЕК за прилагането на пакет „Мобилност“

Очакваме преговори за тол системата заради Covid-19.  До 31 август Гърция трябва да отвори ГКПП „Илинден-Ексохи“, казва шефът на Съюза на международните превозвачи пред "Монитор".

- Пакет „Мобилност“ вече е факт. Oфициaлeн вecтниĸ нa Eвpoпeйcĸия cъюз пyблиĸyвa пpoмeнитe, зacягaщи paбoтaтa нa мeждyнapoдния тoвapeн aвтoмoбилeн тpaнcпopт нa тepитopиятa нa общнocттa. На 20 август новите правила вече са в сила, а българското правителство взе решение да заведе дело за обжалване в Европейския съд. Има ли вече от Европейската комисия насоки за прилагането на промените?

- Не, към момента очакваме насоки по прилагането на пакета. Очакваме в средата или в края на септември. Срокът за обжалването на промените от българска страна е двумесечен след влизането му в сила. До 20 октомври има подобна възможност. Превозвачите, като браншови организации, не може да имаме активност, тъй като държавата трябва да го направи. Има решение на правителството.

- Има ли готовност за прилагането на пакета? Възможно ли е изискванията да се отложат заради пандемията?

- Към момента новите мерки вече са в сила. Ясно е, че и Европейската комисия, и компетентните органи в държавите членки имат неясноти в прилагането на новите правила. Такъв проблем възниква с разпоредбата с прибирането на водача на всеки четири седмици. Засега няма ясни насоки по какъв начин ще става, какви документи ще се изискват и кой ще осъществява контрола. И ред други неясноти също възникват. Очакваме да има контрол.

- Как ще се осъществява контролът?

- По отношение на спането извън кабината, ползването на нормалната седмична почивка заедно с компенсацията са параметри, които могат да се контролирани през дигиталния тахограф. При тях няма проблем за проследяване и неясноти. Очаквам, че в тази посока ще осъществяват контрол. За прибирането на водача, както казах, няма насоки. Но това е следствие на целия този пакет, който три години вървя с разделен Европейски съюз по географски признак, натиск на определени големи държави да се приемат правилата и заради това се получава случващото се.

- Добрата новина от последните дни е, че шофьорите ще може да преминават транзитно през Сърбия без PCR тестове. Но Гърция създава неудобства с малкото отворени гранични пунктове?

- Последното споменато е проблем на всичкото лошо, което се случва. Добре е, че не се изскват PCR тестове. Затворените пунктове създават сериозен проблем на транспортния бизнес. От 22 юли пунктът „Илинден-Ексохи“ е изцяло затворен за преминаване на хора и коли. Ние очакваме до 31 август гръцката страна да го отвори. Имаме доста колеги, които срещат сериозни трудности при превозите. За разлика от Гърция в останалите държави членки не създават подобни трудности. Всички знаем, че Европейската комисия прие насоки по отношение на „зелени коридори“, за да се извършват превозите само с най-необходимите проверки.

- Пунктът „Илинден-Ексохи“ е резервен на „зелените коридори“ и трябва да е отворен, когато има натоварване по останалите маршрути …

- Така е, но в крайна сметка във време на пандемия и когато и икономиките на всички държави страдат, мисля, че най-разумното е бизнесът да работи.

- У нас също имате трудности заради някои проблеми с функционирането на новите методи на таксуване. Работи ли коректно тол системата?

- Тол системата функционира и това е добрата новина. Има проблеми, свързани с бордови устройства, отчитане и др. Ние очаквахме още преди месец и половина да има среща с регионалното министерство и Агенция „Пътна инфраструктура“, за да дискутираме проблемите. Не се състоя такава среща, може би очакват да мине отпускарският сезон. Пак казвам, системата работи въпреки проблемите. По отношение на бордовите устройства поне вече всички превозвачи, които са заявили, ги имат и могат да ги ползват. Проблемите са технически.

- Имате ли готови предложения, които да представите на пътната агенция. Искате ли намаляване на обхвата на пътищата или таксите?

- Не сме коментирали намаляване на обхвата или тарифи. Очаквахме да чуем данни, които са на база на реален трафик, за да може да си направим съответните изводи. Знаете, че системата влезе от 1 март, ние от 10 март бяхме в извънредно положение със съпътстващи сериозни проблеми. Очакваме септември или октомври да има реалистични данни за трафика.

- А вашите анализи досега какво показват?

- Очакваме казаното от нас за трафика при старта на тол системата да се потвърди, но трябва да се вземе предвид времето на пандемия. Имаше затворени предприятия и превозите намаляха. На тази база не е реално да говорим за месеци като април, май, юни, когато цялата икономика страда, ние да кажем, че това са реалистични данни. Очакваме от пътната агенция да покаже каква е действителната ситуация. Нататък всичко е въпрос на преговори. Не на последно място трябва да спомене, че във време на криза трябва да се търсят механизми бизнесът да поеме глътка въздух. На фона на мобилния пакет и епидемията колегите срещат сериозни затруднения.

- Говорихме за ситуацията през последните месеца, а сега какви са очакванията ви през следващите месеци? Имате ли повече превози, нормализира ли се работата?

- Малко по-нормално се случват нещата, по отношение на бъдещето съм реален песимист.

ВИЗИТКА:

Йордан Арабаджиев е роден през 1965 г.

Завършил е специалност „Транспорт и енергетика” в сливенския филиал на ТУ- София

Има специализация „Транспорт”

Работил е 15 години в механотехникума в Пловдив

9 години е бил шеф на ДАИ - Пловдив

2 години е бил зам.-изпълнителен директор на ИА „Автомобилна администрация”

От 2014 г. е изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.