0

В ъпреки строгата карантина за масовите културни събития страната няма да пусне напълно кепенците за срещи с изкуството. Изложбата „Всичко (ни) е наред“, която поставя на фокус жените творци и ще се състои паралелно в три разлини столични галерии, е сред проявите, които ще допринесат София да не заприлича напълно на град под обсада.

Въпреки строгата карантина за масовите културни събития страната няма да пусне напълно кепенците за срещи с изкуството. Изложбата „Всичко (ни) е наред“, която поставя на фокус жените творци и ще се състои паралелно в три разлини столични галерии, е сред проявите, които ще допринесат София да не заприлича напълно на град под обсада.

Официалното откриване, което трябваше да се проведе „стъпаловидно“ в три локации в рамките на една дълга вернисажна вечер, се отменя, но от 11 март творбите ще бъдат подредени в Института за съвременно изкуство (бул. „Васил Левски“ 134) и галериите Credo Bonum (ул. „Славянска“ 2) и Doza (ул. „Цар Самуил“ 52), където ще могат да бъдат видени до 3 април, уточни за „Монитор“ Гергана Куцева, зам.-директор на Българския фонд за жените, с чиято подкрепа се осъществява инициативата.

Деветте проекта, съставящи трите инсталации, са на Албена Баева, Алла Георгиева, Боряна Росса, Венета Андрова, Невена Екимова, Дарина Коконова, Николина Недялкова и Даниела Такева, Павлина Сърбова, Полина Стоянова и Марион Дърова. Те са били

избрани сред 107 идейни проекта на повече от 100 авторки

и колективи от жури също изцяло в дамски състав: Десислава Димова, Стефка Цанева, Добромира Терпешева, Леа Вайсова и Гергана Куцева. Произведения Те представят разнообразни гледни точки за ролята на жените в България и в днешния свят изобщо.

Деветте творби се занимават с теми като изкуствен интелект, образа на жената в българското кино, емоционалните, лични и обществени борби на жените, стереотипите, свързани със семейството и ролята в обществото, и как те се отразяват в различни сфери на живота и културата.

Разнообразието е не само в интерпретациите, но и в позицията, от която говорят художничките. В изложбата са представени утвърдени български авторки, в чиито работи феминизмът е силно застъпен, като Боряна Росса, Алла Георгиева и Албена Баева. Селекцията измества също така географския център от София към други градове в България като Габрово (Невена Екимова) и Ямбол (Павлина Сърбова), както и към чужбина (Венета Андрова от Берлин и Даниела Такева/Николина Недялкова от Дрезден). Павлина Стоянова и Марион Дърова пък се занимават с темата за ролята и предизвикателствата пред жените днес на границата между пърформанс и филм, докато Дарина Коконова обръща внимание върху образа на жената, част от различните социални движения по света.

Изложбата няма амбицията за обзор и пълнота на темите. Тя далеч не е моментна снимка на художествената сцена, феминизма или ситуацията с равноправието на половете в България. Точно обратното – проектът

бяга от амбиции за обобщение и политически послания

Много повече той иска да провокира към размисъл за това какво е да си жена и художничка днес.

И в крайна сметка може и всичко да (ни) е наред. А може би не… 

Темата ще продължи и след месеца на жената с представянето на временния „Музей на жената – колекция на Алла Георгиева“ в къща-музей „Вера Недкова“ към Националната галерия, също реализиран с подкрепата на Български фонд за жените. Откриването на концептуалния и силно критичен към стереотипите и представянето на жената в популярната култура музей ще бъде на 31 март 2020 г. от 18 ч., стига дотогава възбраната върху публични събития с повече от 10 души присъстващи, наложена заради опасността от разпространение на коронавируса у нас, да е паднала.