Жената, която промени света на класическата музика – за първи път в България
2

Жената, която промени света на класическата музика – за първи път в България

Марин Алсоп с два концерта в зала „България“ на 20 и 21 май

Маестра Марин Алсоп – жената, която промени света на класическата музика завинаги, пристига в България за два концерта със Софийската филхармония. На 20 и 21 май тя ще представи нейната интерпретация на Брамсовите Академична увертюра и Симфония No 2.

Определяна като най-добрата жена диригент, Марин Алсоп присъства във всички значими класации за класическа музика. Родена в Ню Йорк в семейство на професионални музиканти и получава образование в Masters School. Тя посещава Йейлския университет, но по-късно се прехвърля Джулиард, където получава бакалавърска и магистърска степен по цигулка. Докато учи в там, Алсоп свири с оркестри като Нюйоркската филхармония и оркестъра на Нюйоркския балет. Тя печели наградата Кусевицки като изключителен студент диригент в музикалния център Tanglewood през 1989 г., където се запознава със своя герой и бъдещ наставник Леонард Бърнстейн, който оценява високо таланта ѝ.

Носителка на Грами, няколко награди Грамофон, номинирана за Еми, наградие на BBC Music Magazine, първият и единствен диригент, получил стипендия MacArthur, маестра Алсоп също така е удостоена с наградата Crystal Award на Световния икономически форум и влиза в историята като първата жена диригент на „Последната вечер на BBC Proms”.
Марин Алсоп е включена в престижната класация на Класик ФМ за най-добри диригенти на всички времена наред с Лорин Маазел, сър Колин Дейвис, Артуро Тосканини, Леополд Стоковски, Валерий Гергиев и Херберт фон Караян.

През 2007 маестра Алсоп става първата жена - главен диригент на голям симфоничен оркестър в Америка, заемайки позицията в Балтиморския симфоничен оркестър. През 2021 г. Алсоп става главен музикален директор на Симфоничния оркестър на Балтимор. С това завършва нейният изключителен 14-годишен период като музикален директор, през който тя ръководи оркестъра в първото му от 13 години европейско турне, години, в които излизат много записи, получили награди, и над двадесет световни премиери.

Сезонът 2020/21 е вторият като главен диригент на Марин Алсоп на симфоничния оркестър на Виенското радио ORF, който тя дирижира в Концертхаус и Мюзикферайн, както и по време на записи, предавания и турнета. Така тя става първата жена, която ръководи водещ оркестър във Виена. Тя е главен диригент и куратор на фестивала "Равиния" в Чикаго, като също така отговаря и дирижира летните резиденции на Чикагския симфоничен оркестър. В Равиния дебютира през 2002 г.

През 2021г. тя основава OrchKids, успешната музикална образователна програма за младежите в най-неравностойно положение в града. През 2019 г., след седем години като музикален директор, Алсоп става почетен диригент на симфоничния оркестър на Сао Пауло в Бразилия (OSESP), където продължава да ръководи големи проекти всеки сезон.

През 2020 г. Марин Алсоп ръководи глобален проект за отбелязване на 250-годишнината от рождението на Бетовен в сътрудничество с Карнеги Хол. За да сподели посланията на композитора за толерантност, единство и радост с публиката на 21-ви век, тя създава преосмислени изпълнения на Деветата симфония на Бетовен с десет оркестъра на водещи места на шест континента; партньори са лондонският Southbank Center, където тя е асоцииран артист.

Марин Алсоп има дългогодишни връзки с Лондонската филхармония и лондонските симфонични оркестри и редовно гостува като диригент на големи международни състави като оркестъра на Кливланд, Оркестъра на Филаделфия, Гевандхаус оркестър в Лайпциг, Оркестъра на Ла Скала, Оркестъра от епохата на Просвещението и Датския национален оркестър, Фестивалния оркестър на Будапеща и оркестрите на Роял Концертгебау. Тя открива сезон 2020/2021 на „Оркестр де Пари“ и се завръща с Лондонския симфоничен оркестър както в Барбикан Център, така и в Западната Музикална академия.

Обширната дискография на Алсоп включва записи за Decca, Harmonia Mundi и Sony Classical, както и забележителни цикли на Брамс с Лондонската филхармония, Дворжак със симфоничния оркестър на Балтимор и Прокофиев със Симфоничния оркестър на Сао Пауло за Naxos. Отдадена на новата музика, тя е музикален директор на фестивала за съвременна музика в Калифорния в продължение на 25 години.

Наред с много други награди и академични длъжности, тя работи като резидент през 2020 г. във Виенския университет за музика и сценични изкуства, директор е на университетската програма по  дирижиране в Института Пибоди в университета Джонс Хопкинс и е почетен доктор на университета Йейл и училището Джулиард.

Билети за концерта са налични на касата на зала „България“ и в Ивентим.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.