„Тя е много добър фехтовач“, казва лорд Илингуърд за провокативната и устата мисис Алънби (отлична Гергана Плетньова) в най-новия премиерен спектакъл на театър „Българска армия“ – „Жена без значение“. Всъщност почти всички герои в него са отлични фехтовачи: едва ли има друга пиеса на Оскар Уайлд, в която словесните дуели да са толкова изящни и умели – всяка реплика и отговорът на всяка реплика в диалога са абсолютни сентенции със самостойно значение, пронизващи право в сърцевината недъзите на обществото или слабостите на мъжката/женската природа.

Най-ловкият фехтовач е именно той, лорд Илингуърд, в блестящото изпълнение на Иван Радоев – саркастичен чаровник, но човек „крайно покварен“, когото въпреки това или точно поради това с отворени обятия приемат в аристократичните салони. А той пък с охота си прави експерименти със „скучните“ добродетелни личности, подлагайки на изпитания предполагаемата им почтеност, докато не си намери майстора. Освен брилянтния вербален пинг-понг пиесата в режисьорската интерпретация на Стоян Радев няма кой знае какво толкова изненадващо да предложи освен един уж остарял морален казус, който за съжаление

закоравялото ни и все още мъжко общество

сегиз-тогиз издига на дневен ред: за правото на жената да решава собствената си съдба, за вината на едната и другата страна в случаите на „грехопадение“ – простимите фриволности на всеки Адам и непростимото лекомислие на Ева... (Днес обаче нещата доста са се обърнали, нека си спомним случаите на Харви Уайнстийн и движението #MeToo).

Действието условно е локализирано в благородническо имение в Англия, чийто гости и най-вече гостенки непрекъснато клюкарстват и жестоко съдят другите, като са готови на нравствено убийство с една подхвърлена дума. Единствената неподвластна на тази поквара и словоблудство е една облечена в черно жена – г-жа Рейчъл Арбътнът на Анастасия Ингилизова, уважавана от единици, но отбягвана от висшето общество като цяло. Именно нейният син Джералд (добър дебют на Ясен Атанасов – студент на проф. Ивайло Христов и син на проф. Атанас Атанасов) лордът току-що е харесал за свой личен секретар. Една вечер в имението в подобна компания ще разкрие дълго пазени тайни и, колкото и да е невероятно, може да промени изцяло житейските намерения на лорда.

Сценографът Никола Тороманов и режисьорът са решили по социален признак да разделят по височина сцената на два свята (както знаем, единият е излишен): бомондът е на терасата, а простолюдието в лицето на Рейчъл в подножието му. Това обаче прави действието твърде ограничено, а

посланието – прекалено директно

Все пак накрая и лордът ще трябва да снизходи там в опит да оправи младежките си бакии. Дидактиката ще победи, както го е решил някога Уайлд, въпреки опита за интимно стопяване на ледовете между главните герои, както го е решил Радев. Директен коректив на британската мисловна закърнялост е и младата американка на Евелин Костова, която за разлика от английските си приятели (особено двойката на актьорите Радосвета Василева и Георги Къркеланов) не презира, а уважава онези, които си изкарват прехраната със собствен труд и застава на страната на етиката и любовта, а не на класовите предразсъдъци и цинизма. Директно е и финалното послание, когато заглавието на творбата, изписано над сцената, от A Woman of No Importance, в пристъп на закъснял феминизъм, се превръща в A Man of No Importance.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Валери Йорданов конкурира Мариус с моноспектакъл по Хайтов

Една от звездите в трупата на Народния театър – Валери Йорданов, ще конкурира Мариус Куркински с първия си моноспектакъл „Какаконджул“ по известния разказ „Дервишово семе“ на Николай Хайтов. В тъканта на представлението, което ще се играе премиерно на 22 и 23 януари на сцена „Апостол Карамитев“ на IV етаж в Народния, актьорът е вплел и свои текстове.

Вергов, Радоев и Монев в комедия на Георги Марков в „Армията“

Трима любими актьори – Юлиан Вергов, Иван Радоев и Моню Монев, добре познат и като доц. Мазов от сериала „Откраднат живот“, е събрал режисьорът Иван Урумов в спектакъла „Кафе с претенция“, който утре вечер от 19.30 ч. ще има премиера на сцена „Миракъл“ в театър „Българска армия“.

„Синът“ и неговият баща в разтърсваща драма в Народния

Близо 1600 зрители аплодираха блестящото завръщане на Захари Бахаров на сцената на Народния театър в двете премиерни представления на „Синът“ от Флориан Зелер в края на миналата седмица. Пиесата е съвсем нова – създедена е миналата година и е последна част от трилогията на именития французин, започнала с „Майката“ и продължила с „Бащата“ – трагикомедия, която също е сред хитовите заглавия на първата ни сцена. Режисьор и на двата спектакъла е Диана Добрева.