Желязков: България ще заведе дело срещу пакета „Мобилност“

Желязков: България ще заведе дело срещу пакета „Мобилност“

България ще заведе дело пред Съда на ЕС в двумесечен срок от публикуването на пакета „Мобилност“ в официалния вестник на ЕС. С исковете ще поискаме анулиране на част от разпоредбите. Останалите държави членки ще имат възможността да се присъединят към нашата позиция, за да бъдем по-ефективни във воденето на делото. Това заяви транспортният министър Росен Желязков по повод реформата на сектора на автомобилния секторна второ четене.

„Очаквано, но за наше съжаление, със смазващо мнозинство – с 3,5 пъти повече или 520:150/160 от гласуващите пакетът беше приет окончателно. Искам да благодаря на българската делегация за единната позиция, която изпълва със смисъл и съдържание понятия като съединение, единство и защита на националните интереси. Благодаря на всички евродепутати“, каза Желязков.

Според Желязков има шанс още преди да започне прилагането на новите правила, в рамките на 18 месеца, делото ще приключи: „ Ние ще искаме да бъде разгледано по същество, нямаме интерес да искаме спиране.“ България се свързала с всички държави от групата на единомислещите. „Всяка държава има различни приоритети по отношение на различните досиета. Ние подготвяме нашите искове по значимостта на отделните файлове по трите законодателни предложения. Ние ще им дадем възможност да се присъединят към нас, но бихме ги подкрепили и по онези теми, които а сходни или са в наш интерес“, заяви министърът.

По думите му първоначално замислен като законодателство, което цели да постигне баланс между трудовите права, условията на труд и социалните права на работещите в международния транспорт, окончателно приетият текст на пакет „Мобилност“ се отдалечи съществено от наложените цели и европейски ценности. „Стана ясно, че идеята за правилното функциониране на единния пазар и правната сигурност не са били сред съществените елементи, които се взимат под внимание по време на гласуването. Практическата неприложимост на част от разпоредбите и техния непропорционален и дискриминационен характер както и настоящата пандемична ситуация не бяха взети предвид“, коментира още Желязков.

Министърът обясни какво следва за превозвачите и шофьорите от влизането в сила на реформите в транспорта. Относно правилата за връщане на превозното средство в държавата по установяване на всеки 8 седмици – ще се прилагат 18 седмици след влизане в сила на пакета (началото на 2022 г.). Правилата относно забраната за използване на седмичната почивка на борда на превозното средство, както и задължението водачът да се връща по местоживеене или в операционния център на държавата по установяване на всеки 4 седмици – ще се прилагат 20 дни след публикуването на акта. Прилагането и контрола по спазването на последното ще се осъществява от националния компетентен орган в местоседалището на предприятието. Правилата относно командироването ще се прилагат над 18 месеца след влизане в сила на правния акт. „Правната неяснота и множеството интерпретации относно правото на избор на водача за това къде може да използва своята почивка нарушават основните права на Съюза като свободно движение на хора и ще създадат голяма правна несигурност, защото интерпретацията не е сред делегираните актове, които ЕК може да тълкува. Връщането на превозното средство в държавата по установяване влиза в колизия с прокламираните политики на ЕК и Съюза и най-вече със Зелената сделка“, коментира спорния момента министърът. „На днешната си пресконференция комисар Валеан, която отговаря за транспорта в ЕК, подчерта това важно разминаване в политиките“, допълни още Желязков.

Заедно с делото пред Съда на ЕС българската страна ще продължи да настоява Европейската комисия до края на настоящата година да приключи с оценката на въздействие за последиците от връщането на превозното средство в 8-седмичен период, а също и прилагането на част от правилата за сухопътната част на комбинирания транспорт. „Ние очакваме Комисията да изпълни ангажимента си и след оценката на въздействието да внесе ново законодателно предложение, с което тези мерки и тези последици да бъдат анулирани. В този процес ние ще продължим да бъдем рамо до рамо с нашите превозвачи. Вярвам на подкрепата на българските представители в ЕП и на всички отговорни институции и колеги“, завърши министърът.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.