Жалбите срещу избора на концесионер на Летище София са отхвърлени

Жалбите срещу избора на концесионер на Летище София са отхвърлени

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) определи като неоснователни и четирите жалби срещу избора на нов концесионер на Летище София. Това става ясно от публикувано вчера (15 ноември) решение.

Регулаторът се обосновал в обем от 284 страници на сайта си. Така антимонополният орган на практика потвърди избора на консорциума „Соф Кънект“, който бе класиран на първо място сред кандидатите, желаещи да управляват аеропорта през идните 35 години. Единствената пречка за подписване на договор за управлението на аеропорта би могло да бъде обжалване пред ВАС.

Припомняме, че процедурата за търсене на концесионер стартира в началото на юли миналата година. Според критериите на транспортното ведомство минимумът за концесионна такса беше 15 млн. евро, или 10% от оборота на всички дейности. Всички кандидати подадоха по-високи оферти от заложения минимум.

Резултатите от надпреварата бяха обявени на 17 юли. Тогава стана ясно, че „Соф Кънект“, в който участват наземният оператор на летище Мюнхен, френският инвестиционен фонд „Меридиам” и строителна компания „Щрабаг”, е събрал най-много точки – 86.12.

На второ място беше класиран консорциумът „Еърпортс де Пари“ ЕС. ЕЙ и „ТАВ Хавалиманларъ Холдинг“ с 80.31 т. Трети остана „Фрапорт България“ с 80.19 точки, четвърти – консорциум „Витоша“ с 78.42 т., и пети - консорциум „ССБ София Еърпорт“ - с 66.15 т.

И четиримата претенденти побързаха да направят официални възражения. А КЗК обяви решението си да ги „остави без уважение“ на 14 ноември. Сега те имат право да обжалват пред тричленен състав на Върховния административен съд в 14-дневен срок, считано от датата на съобщаване на решението на страните.

Конкурсът е за концесия за период от 35 г. с опция за удължаване. Основното изискване е за инвестиция от най-малко 1,17 млрд. лв. (600 млн. евро) и построяване на трети терминал в първите 10 години. Сред изискванията е и разширяване на Терминал 2. Победителят се ангажира още с плащане на минимум 550 млн. лв. без ДДС. авансово на държавата за концесията.

Настоящата процедура е втори опит за отдаване на концесия на летище "София" на концесия. Предишният опит беше спрян от служебния кабинет на Огнян Герджиков, назначен от президента Румен Радев. Основната причина за това бяха занижените критерии и защитата на националната сигурност.

Пред "Монитор" в началото на октомври представители на концесионера обявиха, че очакват процедурата да приключи до края на 2019 г. и да се пристъпи към подписване на договор.
Френско-германският консорциум „Соф Кънект“ има визия летището да се превърне в отражение на самия град и околностите му, а пътниците да се почувстват потопени в българската култура.
Терминал 1 и Терминал 2 ще бъдат преустроени, а консорциумът ще използва възможността да създаде автентично усещане за мястото. „Първото нещо, което хората ще виждат, когато влизат в Летище София, ще бъде България“, подчертават от компанията.

Според плана и на двата терминала ще бъде създадено повече използваемо пространство. Обслужването на пътниците ще бъде подобрено, за да се запази и подсили репутацията на летището по отношение на експедитивност и удобство. Преустройството на летище София ще осигури привлекателни сгради, нови съоръжения, интуитивно ориентиране и свръхмодерни технологии. Всичко това ще бъде в полза на пътниците, посетителите, служителите и партньорите. Преживяването на пътниците ще бъде ключовият фокус и ще се отчита при всяко решение, което се взима от оператора на летището.

Ще бъдат разработени нови инструменти, за да се подобри усещането на пътниците и да се въведат най-високите стандарти на летището. Ще бъдат внедрени нови технологии, включително средства за информация и забавление. Ще бъдат използвани нетехнологични иновации и ноу-хау, за да се усъвършенстват бизнес процесите, потока на пътниците, тяхното преживяване и взаимодействието с гостите на летището.

На уебсайта на летището ще се създадат и лансират инструменти и услуги за улеснение преди пътуване, които ще се предлагат от авиокомпании и от партньори доставчици. Тези услуги ще включват полезна информация преди излитането, ориентиране и стимулиране на предварителното поръчване на храна, стоки, услуги и удобства.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.