0

В света на автомобилите има нов модел, който предизвика истински фурор с появата си. За по-малко от една година от официалното си представяне, новият Jaguar I-PACE спечели повече от 70 престижни международни награди. Сред най-важните отличия са „Световен автомобил на 2019 година”, „Европейски автомобил на 2019 година”, „Най-добър дизайн в света за 2019”, „Кола на годината” в Германия, Великобритания и в Норвегия, както и „Най-добър иновативен двигател”. Всички тези отличия бяха заявка за един наистина перфектен автомобил.

В света на автомобилите има нов модел, който предизвика истински фурор с появата си. За по-малко от една година от официалното си представяне, новият Jaguar I-PACE спечели повече от 70 престижни международни награди. Сред най-важните отличия са „Световен автомобил на 2019 година”, „Европейски автомобил на 2019 година”, „Най-добър дизайн в света за 2019”, „Кола на годината” в Германия, Великобритания и в Норвегия, както и „Най-добър иновативен двигател”. Всички тези отличия бяха заявка за един наистина перфектен автомобил.

Ето, че новият Jaguar I-PACE дойде у нас и показа талантите си, благодарение на които заслужено е спечелил всяка една от тези награди. Със сигурност те ще се увеличават и в бъдеще, защото няма шофьор, който да не признае безспорните качества на този уникален електрически кросоувър.

Новият Jaguar I-Pace е с дължина 4682 мм, широчина 1895 мм, височина 1535 мм и междуосие 2990 мм. На външен вид автомобилът изглежда феноменално и не се различава от прототипа. Елегантният силует на електрическия Jaguar I-PACE прилича повече на купе с повишен просвет, отколкото на типичен SUV. Агресивната предна решетка внушава дързост и мощ, скрити под каросерията на автомобила. За да се осигури перфектното съчетание между охлаждане и аеродинамика, ребрата на предната решетка се отварят и затварят при необходимост от охлаждане на колата. Моделът има динамичен клинообразен профил с плавни и изчистени линии, големи ъгли на наклон на колоните на покрива и спускащ се преден капак, което допринася за ниския коефициент на въздушно съпротивление от 0,29.

Усещането за ексклузивност и лукс продължава и в интериора на Jaguar I-PACE, където се наблюдава впечатляващо внимание към всеки детайл. Всички допирни точки в купето са индивидуално проектирани за максимален комфорт и наслада за водача и неговите спътници. Пред водача се намира 12,3-инчов дисплей с висока резолюция, на който се изписват най-важните данни за водача, а на централната конзола е разположена иновативна информационно-развлекателна система Touch Pro Duo с два сензорни дисплея с размери съответно 10 и 5 инча. Новият Jaguar I-PACE се предлага с навигационна система, която оценява топографията на маршрута до дестинацията и данните от предишни пътувания, включително и стила на шофиране, за да изчисли до максимална точност възможен пробег и статус на батерията.

Въпреки, че отвън изглежда компактен, за своите размери новият Jaguar I-PACE предоставя щедро интериорно пространство, сравнимо с това на големите модели. Под задните седалки има свободно място за съхранение на лаптоп, таблет, книга или други принадлежности. Багажникът впечатлява с обем от 656 литра. Когато задните седалки в автомобила се сгънат, това пространство се увеличава до 1453 литра.

Новият Jaguar I-PACE се приближава максимално до визията за чисто, безопасно и устойчиво бъдеще, тъй като при движението си има нулеви емисии на въглероден двуокис и не отделя твърди частици. Новият електрически модел е пълноценен 5-местен кросоувър, който перфектно съчетава динамиката на спортен автомобил с модерни технологии от бъдещето. Новият Jaguar I-PACE се задвижва от два електрически мотора, изцяло разработени от инженерите на британската марка. Те са разположени върху предната и задната ос, предоставяйки впечатляваща мощ от 400 к.с. и 696 Нм въртящ момент. С тях Jaguar I-PACE ускорява от 0 до 100 км/ч за впечатляващите 4,8 секунди и развива максимална скорост от 200 км/ч.

Неговата свръхмодерна литиево-йонна батерия с капацитет 90 кВтч позволява автономен пробег до 480 км само с едно зареждане. Батерията се зарежда от 0 до 80% само за 40 минути посредством специалните електрически станции, които осигуряват постоянен ток от 100 кВт. Зареждането на батерията на Jaguar I-PACE може да се осъществи и посредством най-обикновен контакт вкъщи чрез стенна зарядна станция с променлив ток от 7 кВт за малко над 10 часа. Идеалното време за зареждане безспорно е през нощта, докато спим. При режим „Включен за зареждане”, новият Jaguar I-PACE автоматично повишава или намалява температурата на батерията, за да постигне максимален пробег преди отпътуване. Груби изчисления показват, че за една година при изминати 25 000 километра бихме спестили 6000 лева от разхода на ток спрямо дизелов агрегат на автомобил със същите параметри.

Подобно на повечето електрически автомобили, с натискане на бутона за стартиране, Jaguar I-PACE се събужда тихо. Натискам бутона D на левия фланг на централната конзола, като бутон в асансьор и силно подавам газ. Автомобилът отговаря с такъв ентусиазъм, че просто се залепям на седалката. Първоначално се катапултирам в магическа тишина, а в салона прониква само лек шум от гумите и входящия въздух. Виждам бутона за смяна на режимите и започвам да изпробвам, превключвайки от Comfort, Eco и Dynamic. Има и режим, който настройва системата за движение по хлъзгави, рохкави и скалисти повърхности. В динамичен режим с рязко натискане на газта моторите вземат максималната енергия от батерията и колата се ускорява толкова пъргаво, сякаш е истински звяр, който се втурва напред, в преследване на жертвата си. Има разлика в настройките на адаптивното окачване, кормилното управление и реакцията на трансмисията.

Ако се поддадете на изкушението и шофирате бързо като хала, ще забележите колко бързо се изразходва запасът на батерията. Тогава идва ред за режим Eco, в който Jaguar I-PACE е кротък като хищник в клетката в зоологическа градина. В този икономичен режим използването на енергията е възможно най-ефективно и благодарение на рекуперацията на спирачната енергия, колата кротко достига да следващата станция за зареждане. Чрез менюто можете да зададете ниско или високо ниво на рекуперация на спирачната енергия. В първия случай забавянето не е много по-различно от това на автомобил с двигател с вътрешно горене. Втората опция е по-интересна, тъй като самото пускане на педала на газта води до забавяне на колата, като дори можете напълно да спрете, без да докосвате педала на спирачката. Този алгоритъм спестява мощността на батерията и удължава живота на накладките.

На пътя новият Jaguar I-PACE смайва с феноменалното си поведение. Плоската батерия е разположена максимално ниско в централната част между двете оси и помага за намаляване на центъра на тежестта. Това дава възможност на водача да взема завоите със скорост, характерна за типично спортен автомобил. Балансът между управление и комфорт на возене е оптимален. Електрическият автомобил има директно управление и реагира много точно на командите с волана, а шасито отработва неравностите много гладко, независимо от избрания режим на шофиране. Шасито на тестовата кола е оборудвано с адаптивни амортисьори и пневматични елементи, които спускат каросерията 10 мм при високи скорости. Пътният просвет може да бъде увеличен от минималните 154 до максимум 204 мм, ако се наложи с Jaguar I-PACE да преодолеете пресечен терен. Електрическият SUV се предлага със задвижване на четирите колела AWD, което осигурява перфектно сцепление. Хармоничното разпределение на теглото между осите в съотношение 50:50 и ниският център на тежестта осигуряват идеално сцепление върху всякакъв вид настилки, така че колата да се ползва целогодишно.

Ослепителният Jaguar I-PACE се предлага в България в три  нива на оборудване – S, SE и HSE. Клиентите могат да избират между 12 цвята и 9 вида джанти. За оформлението на интериора се предлага избор между 5 вида седалки и 5 различни цвята на салона. Цената на новия Jaguar I-PACE в България започва от 153 000 лева с ДДС, като квотата за модела у нас е почти разпродадена.

Технически характеристики

Jaguar I-PACE EV400 AWD

2 синхронни електрически двигателя

1-степенна планетарна трансмисия

400 к.с. максимална мощност

696 Нм максимален въртящ момент

4,8 секунди ускорение от 0-100 км/ч

200 км/ч максимална скорост

21,2 кВтч на 100 км средна консумация на енергия

480 км автономен пробег със заредена батерия

0 г/км емисии на СО2

153 000 лева базова цена на модела