Износът ни нарасна с 5 пъти от началото на новия век (ТЕМАТА)

Износът ни нарасна с 5 пъти от началото на новия век (ТЕМАТА)

По-малко продажби на горива и оръжия доведе до минимален ръст през 2018 г.

Пет пъти повече са продажбите на български стоки зад граница през 2018 г. в сравнение с началото на века, сочат данни на Националния статистически институт (НСИ). През 2000 г. експортът ни е бил на стойност 10,2 млрд. лева, за да достигне почти 20 години по-късно до малко над 55,2 млрд. лева. Сред „звездите“ на страната в странство вече не са само суровините, а машините, резервни части, транспортни средства и оборудване, или т.нар. стоки с добавена стойност.

Всички подгрупи на инвестиционните стоки бележат ръст в дела си от общия износ, като при някои - резервните части и оборудването - той е дори почти троен за последните две десетилетия. Това не е случайно, през последните 10 години нарастват инвестициите в автомобилния сектор.

Групата „Животински и растителни мазнини“ също са сред първенците по растеж в износа ни – 23 пъти от 24,3 млн. лева до 612 млн. лева. Износът

на зърнени растения се увеличава 12 пъти

от 2000 г. до края на миналата година до 2,5 млрд. лева. В сектор „Храни и живи животни“ страната ни изнася за 5,8 млрд. лева.

Маслодайните семена и плодове, част от които се използват за храна, а други за лекарства и козметика, са рекордьори сред стоките, реализирани зад граница, като стойността на доставките е за над 1 млрд. лева, но 18 години по-рано са били едва 38,5 млн. лева.

Сред малкото суровини със спад на износа са и въглища, кокс и брикети с пет пъти по-малко от 32 млн. лева годишно до едва 6,4 млн. лева, но за сметка на тях ръст има в експорта на нефтени продукти, газ и ток до близо 5 млрд. лева годишно. Десет пъти повече лекарствени продукти изнася родната фармация на стойност 1,7 млрд. лева, а в началото на века те са били за едва 186 млн. лева, показва икономическата статистика.

Но през 2018 г. спрямо година по-рано стоките за износ нарастват с едва 1.2%, сочат предварителните данни на статистическия институт. Слабият темп се дължи основно на намаляващ износ на продукти към държави извън ЕС. Спрямо 2017 г. сумата на продажбите се понижава с 12.5%, в резултат на по-ниските количества експорт на горива и оръжия.

Междувременно

българският износ към страните от ЕС се увеличава

с 9.2% до 37.7 млрд. лв. към края на годината, като така общата стойност на продажбите в чужбина доближава 55.3 млрд. лв. Данните показват, че най-голям принос за растежа през годината имат продажбите на машини, апарати и части - 2.9 пр. п., а сумата надвишава 7.3 млрд. лв. при 6.4 млрд. година по-рано.

Българският износ към трети страни пада до 17.55 млрд. лв. през 2018 г. при 20.1 млрд. година по-рано. Спадът идва основно от две места - горива и оръжия. Макар че цените на петрола на международните пазари се понижиха към края на 2018 г., нивото им се запази над това от предходната година през по-голямата част от периода. Понижението на българските продажби идва не толкова от цените, колкото от количествата, които намаляват с 36% спрямо 2017 г., а сумата на продажбите пада с 1 млрд. лв. до 3.1 млрд.

Понижение е видимо и при експорта на продукти от групата "Специфични стоки и движения", където влизат разнообразни стоки като оръжия, канцеларски материали, произведения на изкуството. Продажбите тук намаляват с 35.5% до 1.25 млрд. лв. спрямо 2017 г., от които по-голямата част е насочена към "Държави и територии, които не са споменати в рамките на търговията с трети страни".

Добра новина на фона на цялостния спад

е положителният принос на електрическите машини и части, където продажбите се увеличават с 9.2% до над 1.7 млрд. лв. По-голямата част от експорта на тези продукти е към Турция (491 млн. лв.), но повишението идва от други страни извън ЕС.

Турция остава основният търговски партньор на България извън ЕС и през 2018 г. с продажби на български стоки на стойност 4.2 млрд. лв. Сумата обаче намалява с 13% спрямо предходната година заради по-слабите продажби на горива. Второ място е за Китай, където експортът се увеличава с 10.1% до 1.46 млрд. лв., а на трето – Сърбия, която измества Русия с ръст от 11.5% и сума от малко над 1 млрд. лв.

Икономисти: По-голямата част от експорта вече не е суровини

Очевидно по-голямата част от износа на страната вече не е суровини. По данни на БНБ делът на суровините и материалите в износа на страната стабилно пада – от 53,1% през 1995 г. до 39,0% през 2017 г. Това идва да покаже, че преди 22 години повече от половината износ на стоки от България е бил суровини и материали (в стойностно изражение), а сега това се отнася за по-малко от 40%, показва анализ на ИПИ. Като цяло промените в структурата на българския износ на стоки са изключително позитивни през последните 2-3 десетилетия. Те показват ясна тенденция на преструктуриране към все по-голям дял на инвестиционните стоки, които са с висока степен на преработка, за сметка на все по-малък дял на суровините и материалите (т.е. стоки с ниска степен на преработка).

Процесът е следствие на сериозните инвестиции в българската индустрия, но и отразява нейната добра експортна конкурентоспособност - ако промишлеността, произвеждащата инвестиционни стоки, не беше конкурентна, трудно щеше да увеличи стойността на износа си с 1212% от 1995 г. насам.

Вносът от трети страни нараства силно

Вносът от държави извън съюза надвишава 23 млрд. лв. през 2018 г., което е увеличение от 7.4% спрямо година по-рано, показват данните на НСИ. Комбинацията от силен импорт и слаб износ увеличават търговския дефицит на България с трети страни от 1.37 млрд. лв. през 2017 г. до 5.46 млрд. лв. през миналата година.

Водещ фактор за увеличението на вноса са китайските продукти - продажбите им нарастват с 18.6% през 2018 г. до сума от близо 2.6 млрд. лв. Увеличение е видимо в почти всички групи стоки, но с най-голям принос са по-високите продажби на китайски машини (500 млн. лв. и ръст от 18.9%) и електрически апарати и части (490 млн. лв. и 20.8% ръст спрямо 2017 г.). Индонезия също има принос за увеличението на вноса - през 2018 г. вносът на медни руди от азиатската страна скача от нула до 240 млн. лв., като така общият импорт в България достига 333 млн. лв.

Най-големият партньор за вносни стоки на България обаче остава Русия с продажби за над 6.1 млрд. лв., от които, не е изненада, 5.3 млрд. лв. са от горива и нефтопродукти.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.