Износът ни на селскостопански стоки достигна 4.3 млрд. лв. през 2018 г. Увеличението спрямо 2017 г. е над 4%, каза министърът на земеделието, храните и горите Десислава Танева по време на събитие на Лидл България.

“Търговските вериги са голяма тема за българските производители на храни, защото през тях минава по-големият оборот от търговия с храни. Те са и желан партньор за производителите, защото дават достъп до един добър пазар”, коментира ресорният министър. Тя допълни, че въпреки трудностите в сектора, отчетените резултати за страната ни са добри, особено след присъединяването ни към ЕС. 

75% от общия стокообмен със селскостопански стоки принадлежи на ЕС. 

“Незначителен дял имат житните и маслодайните култури, но плодовете и зеленчуците, които са с най-голям ръст, взимат голям дял”, каза още Танева. Над 600 млн. лв. е и увеличилото се търговско салдо. По думите на Танева, България е в топ 10 на производителите на зърнено жито и култури, на технически култури като близо 80% от общия добив на зърна се изнася. Ръст се наблюдава и при износа на храни с ДДС - това са хляб, тестени изделия, месни продукти, птичи яйца. “Процентите може да са малко, но тенденцията е ясна”, коментира земеделският министър като предупреди, че все пак има предизвикателства пред сектора и недостигът на европейски средства вече се усеща значително. Именно заради този недостиг

70% от подадените проекти на родни земеделци ще останат неудовлетворени

през настоящия програмен период. Проектната удовлетвореност по мерките за бизнеса 4.1 и 4.2 няма да надвиши 30%. “България е аграрна страна и се надявам в новия програмен период, който се договаря в момента, да намерим повече инструменти, с които да се задържи трендът”, завърши Танева. 

Проучване на веригата за търговия на дребно  "Лидл" за продажбата на български хранителни в нейните магазини извън България сочат, че

чужденци купуват най-много български хляб, захарни изделия и оризови продукти

Те обичат най-много да купуват български хляб (26%), захарни изделия(13%) и оризови продукти (12%). Това показват данните на Лидл България за периода март-септември 2019 г. Година по-рано най-търсени са били хлябът (21%), олиото (15%) и оризовите и замразените продукти (9%). Основнте страни, където се предлагат такива българскихрани, са Румъния (37%), Германия (18%), Гърция (17%), Сърбия (7%) и Полша (4%) като последната е нов пазар за нас. Освен тях, в списъка влизат Финландия, Швеция, Холандия, Ирландия, Унгария, Чехия и Литва. 

През 2018 г. сме изнасяли за Румъния (39%), Германия (19%) Гърция (18%), Полша (10%) и Хърватия (3.5%). Изнесените артикули са нагоре с 161% през 2019 г. като са достигнали 112 броя, а износът до момента е на стойност 24 млн. лв. “Успехът ни е свързан с популяризирането на България като кулинарна дестинация и различните изложения, на които производителите участват”, каза главният изпълнителен директор на Лидл България Милена Драгийска.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Пшеницата в Добричко стигна 325 лв. за тон

Изкупната цена на пшеницата в Добричко се повиши значително. В момента стига 320-325 лв. за тон, докато в началото на сезона беше едва 270 лв. за тон. Това съобщи председателят на Добруджанския съюз на зърнопроизводителите Радостина Жекова, цитирана от БТА.

Нов случай на свинска чума в област Добрич

Нов случай на Африканска чума при свинете е регистриран на територията на област Добрич, стана ясно след заседанието на Областната епизоотична комисия. Става въпрос за диво прасе, отстреляно от ловна дружинка на село Дончево. Животните били две, само едното е с положителна проба. Обявена е 200 кв. км инфектирана зона в района на с. Дончево, община Добричка.