0

И зложба „Не може да се избяга от изкуството“ на белгийския визуален артист Ян Фабр открива Националната галерия в Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство (бул. „Черни връх” 2), на 22 март, петък, от 18.30 часа.

Изложба „Не може да се избяга от изкуството“ на белгийския визуален артист Ян Фабр открива Националната галерия в Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство (бул. „Черни връх” 2), на 22 март, петък, от 18.30 часа.

Фабр е първият художник, поканен през 2008 г. да реализира голяма самостоятелна изложба в Лувъра. Българската му експозиция включва избрани произведения: пърформанс филм, рисунки, фотографии и скулптури, задаващи въпроси за идентичността на артиста и смисъла на творчеството. Автобиографичното и „изчезването чрез множество появявания“ са в основата на сбирката. Тя обединява работи, отпращащи към историческата изложба и пърформанс в музея Лувър.

Пърформансът „Изкуството ме предпази от затвора (Почит към Жак Месрин)“ е представен като автопортрет, но не на Фабр като индивид, а на Фабр художника в неговото желание да избяга от една-единствена идентичност. Ян Фабр е творец и човек с хиляди лица, който съчетава противоположностите. Пърформансът филм се базира на улични акции, изпълнени от автора в началото на 80-те години в почит на Жак Месрин – френски гангстер, издирван дълго време като „обществен враг номер едно“ в страната. Фабр казва: „В живота ми винаги съм имал два избора: да стана добър художник или да стана добър гангстер“. За него Месрин е символ на страстна личност, човек, който оцелява чрез дегизиране и успява да избяга от правилата и институциите. Това не е възпяване на престъплението и насилието, а на виталността и жаждата за живот – неговото желание да промени обществото и вярата му в анархията на любовта.

На 22 ноември 1979 г. полицейски служители откриват огън по Жак Месрин близо до Порт дьо Клинянкур в Париж и го убиват. Престъпната кариера на Месрин е продължила повече от 2 десетилетия. Неговото бягство от La Santé – затвор с максимална сигурност на охрана, е един от най-известните му подвизи. Наричан е „мъжа с хиляди лица“ заради множеството дегизировки. Той дълго съумява да се укрива не само от полицията, но и от медиите, на които е любим герой.

Метаморфозата е съществена тема в цялата експозиция, а мисълта за бягство винаги е била важна за Ян Фабр. В поредицата рисунки „Бягството на художника“ на всеки автопортрет той носи отличително колие, най-често включващо религиозен символ. Две восъчни скулптури на бог Янус, представляващи автопортрети на Фабр, са озаглавени също „Почит към Жак Месрин“. Включени са и 8 черно-бели фотографии на артиста.

Ян Фабр ще бъде представен на 58-то Венецианското биенале с нов специален проект, който ще бъде открит на 6 май 2019 г.