0

П рез 1997 г. Mercedes-Benz представи първото поколение на А-класата и навлезе в сегмента на компактните модели. Макар да беше доста необичайно висок модел, първата А-класа се хареса на женската аудитория и се задържа на пазара до 2004 г. Второто издание значително намали височината си, но едва през 2012 г. с третото поколение, А-класата драматично промени образа си и стана компактен хечбек от C-сегмента. В същия формат през тази година дебютира и новото четвърто поколение на А-класата.

През 1997 г. Mercedes-Benz представи първото поколение на А-класата и навлезе в сегмента на компактните модели. Макар да беше доста необичайно висок модел, първата А-класа се хареса на женската аудитория и се задържа на пазара до 2004 г. Второто издание значително намали височината си, но едва през 2012 г. с третото поколение, А-класата драматично промени образа си и стана компактен хечбек от C-сегмента. В същия формат през тази година дебютира и новото четвърто поколение на А-класата.

С дължина от 4419 мм и междуосие от 2729 мм, новият Mercedes-Benz A-класа е малко по-голям от предшественика си. В основата му се намира нова платформа, която позволява да се намали теглото със 100 кг. Сериозно е подобрена и аеродинамиката, като коефициентът на челно съпротивление е намален до 0,25. Хечбекът е запазил познатия силует с подчертано дълъг преден капак и висока линия на прозорците.

В същото време неговият покрив е станал по-наклонен, което прави профилът на A-класата да изглежда по-стремителен. В дизайна преобладават плавни линии. Предната част е направена в духа на новия Mercedes-Benz CLS, който ще се превърне в основоположник в дизайна на марката. Широката решетка е съчетана с леко скосени и наклонени LED светлини. Стойките на покрива са по-силно наклонени, а петата врата е покрита с малък спойлер. Мускулестите задни калници са подчертани от стреловидните светлини и правят колата визуално по-широка.

В салона са използвани висококачествени материали за таблото, панелите и облицовката, а осветлението е светодиодно и с променлив цвят, като има общо 64 различни версии. Вентилационните дефлектори наподобяват формата на турбини. Воланът с три спици е оборудван с малки сензорни панели за контрол на бордовия компютър, сателитната навигация и аудиосистемата. Дисплеят на цифровия панел за управление и сензорният екран на мултимедийната система са групирани в един блок, подобно на по-големите модели Mercedes-Benz S-класа и E-класа. В зависимост от нивото на оборудването, диагоналът им е 7,0 или 10,25 инча. Централният панел е леко обърнат към водача и на него има много малко бутони. Самите бутони са доста малки. Също така вече има възможност да поръчате отделен сензорен панел за навигацията в новото мултимедийно меню.

Оригинално изглежда компактният селектор за управление на трансмисията. Кормилната колона на Mercedes-Benz A-класа се регулируема в две равнини. Седалките на първия ред са удобни и в същото време поддържат гърба добре. Видимостта назад е малко ограничена поради малкия прозорец и високата линия. На централния тунел има два подлакътника, които крият кутия за малки предмети. На втория ред има повече място за краката и значително е увеличено пространството над главите. Салонът също е станал малко по-широк, така че отзад удобно могат да седнат трима пътници. Обемът на багажника е увеличен до 370 литра в нормално състояние и 1210 литра - със сгънати задни седалки. Сред най-приятните опции в новия Mercedes-Benz A-класа са предните седалки с отопление, вентилация и масаж, автопилотът за паркиране и дори полуавтономно движение.

Колкото и да звучи парадоксално, софтуерът на новия Mercedes-Benz A-класа е по-добър от този на S-класата. Новата A-класа, още преди флагманската S-класа, получи последната интелигентна система MBUX - Mercedes-Benz User Experience. Системата MBUX е стандартна за новата A-класа. Тя ви позволява да въвеждате и получавате информация по няколко начина. С бутоните на волана, както и в S-класата, със сензорен екран, със сензорния панел на централния тунел и с гласова команда. Можете да кликнете върху бутона, разположен на волана от дясната страна колата ще каже, че е готова да ви слуша. Системата в автомобила разпознава 23 езика и има менюта на 34 езика. Не е необходимо да казвате някакви специални фрази.

Системата разбира естествения говорим език и ви позволява да контролирате колата, без да сваляте ръцете си от волана. Кажете например „времето” и на екрана веднага ще се появи снимка с температурата и облачността за целия ден. За да не реагира системата на разговорите в салона, преди комуникацията тя трябва да се активира всеки път с бутона върху спицата на волана. След това кажете Hey Mercedes и започва да ви слуша. Изкуственият интелект не е преувеличение и помага по време на пътуването. Колата помни предпочитанията ви и се учи. Експертите на Mercedes-Benz са направили така, че по-голямата част от функциите на изкуствения интелект не зависят от наличието на Интернет и клетъчната комуникация, както и от температурата на околната среда. За тази цел системата е специално тествана при температури от минус 50 до плюс 50 градуса по Целзий.

Първоначално новият Mercedes-Benz A-класа се предлага с един дизелов и пет бензинови двигателя с турбокомпресор и система за гасене на мотора при спиране. Най-голям интерес предизвиква новият 1,3-литров бензинов турбодвигател в модела А 200, който развива максимална мощност 163 к.с. Той работи много тихо и гладко, но в същото време тегли много добре, още от ниските обороти. Максималният въртящ момент от 250 Нм е наличен от 1620 об/мин и остава достъпен до 4000 об/мин. Благодарение на сериозната тяга, изпреварванията с ограничена видимост стават бързо и без риск.

Включването в магистрала от бензиностанция например също отнема малко време, тъй като спринтът от място да 100 км/ч отнема 8,2 секунди. Максималната скорост е 225 км/ч, а с позволените 140 км/ч на магистралата колата сякаш се движи с 80 км/ч. Разходът на гориво в градски цикъл е 7 л/100 км, а на междуградски път пада до около 5 л/100 км. Двигателят е съчетан със 7-степенна автоматична скоростна кутия с две съединители 7G-DCT. Тя работи плавно и демонстрира много бърза смяна на предавките. Срещу допълнително заплащане за модификациите А 220 и А 250 се предлага и задвижване на четирите колела от системата 4Matic.

Новият Mercedes-Benz A-класа е значително по-комфортен от своя предшественик и вози много по-меко. В по-достъпните версии задното окачване е с торсионна греда, а за многораменното окачване трябва да изберете високите версии. За най-комфортно возене срещу допълнително заплащане се предлагат и адаптивни амортисьори. Колата има добро сцепление с пътя и рядко се проявява недозавиване. Управлението е точно, но обратната връзка не е достатъчно пряка. Подобрената шумоизолация е допринесла за тишината в салона дори и при високи скорости. Във всички модели на A-класата има система за промяна на настройките на шасито и двигателя с режими Individual, Sport, Comfort и Eco. Четвъртото поколение на Mercedes-Benz A-класа вече се продава в Европа и у нас, а цените започват от 49 000 лева. 

Технически характеристики

Mercedes-Benz A 200

1,3-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател

7-степенна автоматична кутия с двоен съединител

163 к.с. максимална мощност при 5500 об/мин

250 Нм въртящ момент при 1620-4000 об/мин

8,2 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

225 км/ч максимална скорост

5,6 л/100 км среден разход на бензин

131 г/км емисии на СО2

70 350 лева цена на тествания модел