Рядко ми се случва да гледам на филм как някой забива в продължение на няколко минути чужда глава в остър ръб на масата и да се разхиля като тийнейджърка на първа среща. Наричам го „Ефектът на Тарантино“, който ще погълне и българските зрители още от днес, когато дългоочакваното му девето авторско заглавие „Имало едно време в Холивуд“ изгрее на големия екран.

Като любовно писмо до изгората – с такава нагласа гледайте филма, който Куентин Тарантино посвещава на Холивуд, такъв, какъвто го помни от своето детство. Това си личи и от най-малкия детайл. Като този, че в 80% от кадрите, заснети в ретроавтомобилите на Брад Пит и Леонардо ди Каприо зрителят (т.е. Камерата) е

позициониран на задната седалка.

„Така виждах аз Холивуд в колата на доведения ми баща през 1969 г.“, разкрива режисьорът, прочул се с „чистия“ си подход към правене на кино. „Той не работи с визуални ефекти. Всеки билборд, всяка витрина, всеки флаер – всичко е изработено специално за филма“, намига и Брад Пит, който под репутацията на „лошото момче“, убило съпругата си, но разминало се със затвора, ще ни разсмива като каскадьора Клиф Буут.

Още в първите сцени ни става ясно, че двамата с уестърн звездата Рик Далтън ще вървят като „дупе и гащи“. Не само на снимачния сет – актьор и каскадьор пътуват заедно, запиват заедно... макар че се усеща и известна йерархия между двамата. Ди Каприо го раздава като разяждан от съмнения холивудки артист, около който вече се носи мириса на нафталин. Причината – уестърните постепенно отшумяват като мода в Холивуд на фона на хипи движението. В ролята на лошия вестител – че кариерата на Далтън отива към канализацията, влиза Ал Пачино, който пък е само един от диамантите, които запаленият киноман ще срещне в каста на „Имало едно време в Холивуд“.

Основният

актьорски състав е достатъчно респектиращ

сам по себе си. Добавете още Люк Пери, Майкъл Медсън, бъдещия екранен Елвис – Остин Бътлър, дъщерята на Итън Хоук – Миа Хоук, Лена Дънам, Дакота Фанинг... и самият Тарантино, когото макар и че няма да видите, ще разпознаете по гласа.

Марго Роби, която не знаем къде да поставим – при първо- или второстепенните роли, също е бижу на екрана. В образа на Шарън Тейт тя го краси, макар и до преди самия финал да не влияе особено на сюжета. Именно заради нея обаче двайсет секунди след края на финалните надписи ще ахнете с думите: „Тази приказка е гениална в своята абсурдност“.

За „Имало едно време в Холивуд“ и евентуалната му бъдеща авантюра с наградите „Оскар“ се говори още отсега. Без да бързаме пред вятъра, със сигурност все пак можем да кажем, че това е сред най-добрите филми, които са излизали на български екран тази година. Лишен от всякаква претенция за високопарност, лентата развлича, образова и най-важното – наистина ни потапя в приказния свят на Тарантино, към който

режисьорът се връща с искрената обич на дете.

Както вече стана ясно и по-горе, по традиция и тук авторът на „Криминале“ включва бойните сцени като основен „персонаж“ на заглавието си. „Хората често ме обвиняват за агресията във филмите. Смятам, че едно от най-хубавите неща на нашето изкуство е фактът, че реалността се предава наужким. Защо да не се възползваме от това?“, категоричен е Тарантино, който продължава да е все така въодушевен от заглавието си, както вероятно би бил и на 6-годишна възраст (на колкото всъщност е бил в описваната 1969 г. - годината на бруталното убийство на Шарън Тейт от последователи на Чарлс Менсън). Лентата е особено лична за режисьора и предвид, че много важно участие – особено в бойните сцени, има и неговото собствено куче.

Ако има човек, който може да си позволи да пренапише (с известни допълнения) историята на Холивуд – то това определено е Куентин Тарантино. Тук той изпипва всяка подробност до най-малкия детайл, заради което играта на Ди Каприо и Пит (които иначе биха обрали категорично всички позитиви) не блестят като оазис насред пустиня, а се вписват точно на място в цялата мозайка, наречена „Имало едно време в Холивуд“.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Киногиганти скочиха на БГ оператори, жилили ги с 6 млн. лв. на година

Световното кино търпи загуби в размер на над 6 милиона лева за година заради неуредените права при кабелното препредаване в България. Изчисленията са на сдруженията за колективно управление на права от чужбина, които са партньори на родното „Филмаутор“. Сумата е на база утвърдените практики в Европа, според които за 2018 г. Румъния е събрала над 8 милиона евро само за авторски права (без продуцентски такива), а в Словения цифрата достига до 5,5 милиона евро.