Иван Игов: Куестовете стимулират детето да чете повече
2

Иван Игов: Куестовете стимулират детето да чете повече

Има сблъсък между комуникацията в социалните мрежи и в класните стаи, заяви психологът пред "Монитор".

- Г-н Игов, по какъв начин игрите влияят на децата, могат ли да ги провокират да станат по-любознателни или по-фокусирани?

- В последните години има много образователни игри от най-ранна детска възраст. Ако 3-годишното посяга към телефона, няма нищо страшно. Тогава също могат да се включат родителите. Не трябва обаче да се забравя времето в игра навън с децата. Родителите обаче не трябва просто да стоят на пейката и да говорят с останалите майки и татковци. Дори ако детето играе различни агресивни игри, то няма как да се превърне в масов убиец. Но ако то е агресивно, те могат да стимулират това. Ако хлапето е любознателно, игра, която стимулира мисленето, пък би го накарало да чете повече. Куестовете помагат на детето да учи език или пък ако е онлайн игра, да общува с различни култури. Това може да му помогне да развие интелектуални, комуникативни, езикови умения. Ако детето обаче има проблем с вниманието, играта може да играе ролята на стимул, но не и да реши този проблем. Това става чрез комуникацията с хора, а не с компютри, трябва междуличностно общуване. Компютрите не могат да заместят човешкото общуване, начина, по който децата се социализират, не могат да решат проблема на деца, които имат форма на аутизъм. Имаше колеги, които опитаха това, но не успяха. По-голяма част от игрите могат да бъдат развиващи, но големият и страшен въпрос за родителите е дали те могат да се превърнат в зависимост. Тя няма да стане убиец, ако играе игри със стреляне или пък да стане гений от куестовете. Независимо за каква игра говорим, има едно голямо „но“ – колко време прекарват пред компютъра. Ако родителите не обърнат внимание дали детето се заседява пред компютъра, може да стане проблем. Правейки едно и също, ако играе само на една игра с цел да мине нива, а в същото време бяга от училище и не иска да комуникира с останалите деца. Той превръща света си в свързан с игрите. Виртуалният свят е бягство от неумението да общуват в реалния. Когато едно дете има проблем с комуникацията с връстниците си, но е майстор в дадена игра, там той се чувства цар, побеждавайки чужди армии, но в реалния продължава да е лузър. Компютърът няма да му помогне да излезе от това си състояние.

- По време на игрите децата също общуват. Може ли тази комуникацията да се пренесе в реалния свят?

- Тя е анонимна и в реалния живот няма какво да правиш с този човек. Родителите трябва да знаят, че няма нищо страшно и телефоните, както и всички джаджи, които децата използват, няма да ги променят и няма да ги направят различни. Няма нищо апокалиптично от новите технологии. Всяко ново поколение беше плашено, че те ще бъдат по -агресивни, по-лоши, но нищи такова не се случи. Новото поколение Z може едновременно да се справя и с вербална комуникацията, и по телефона. Не трябва да се притесняваме, че младите си цъкат по gsm-ите, докато говорим с тях. Това е част от тяхната комуникация. Компютърните игри могат да бъдат средство за губене на време, както и средство да научиш нещо. Децата се запознават със света на възрастните чрез играта, независимо дали детето е на пързалката или с телефон в ръка. Възрастните трябва да контролират какво точно децата научават като информация, тъй като малчуганите не разпознават реалността от илюзорния свят. Понякога могат да сметнат, че неща, които чуват, виждат или правят са от реалността, но това важи освен за компютрите, така и за филмите. Не е важно да вземем компютъра, телефона, да отрежем достъпа до социалните мрежи, а да разговаряме с децата си, да им обясняваме кое е истина, художествена измислица. Ние трябва да отговаряме на въпросите им и да отделяме необходимото време за това. Между 15 и 30 минути на ден са достатъчни за детето, за да получи отговор на нещата, които го интересуват. Новите технологии няма да ни променят като хора, ако ние продължим да общуваме по начина, по който трябва с децата ни и с другите хора. Проблем може да има само ако ги отблъснем.

- Какви са симптомите на зависимост към компютърните игри, за които родителите трябва да внимават?

- Когато детето каже, че играе само на едно или две неща едновременно. Родителите трябва да умеят да говорят с децата и да правят неща заедно, било то да разгледат заедно един сайт, или да гледат филм. Вторият симптом е, че детето започва много често да говори за това, което се случва във виртуалния свят. Третото е, че то започва да бяха от училище. Имал съм случаи, в които деца се обличат и излиза уж за училище, но всъщност отиват да играят. В тези случаи вече трябва да търсят помощ от специалист, тъй като отнемането на телефона, таблета, компютъра не помага. Детето винаги ще намери начин да влиза там, където се чувства по-успешно.

- Новите технологии навлизат и в класните стаи. Това положително ли е?

- Напротив, бих казал, че навлизат толкова бавно и се случва сблъсък между начина, по който децата комуникират в социалните мрежи и в училище. За тях информацията, която получават, е остаряла, архаична. Например, сега в 9-и клас се учи по учебната програма, която написах преди 15 години. Време е да зарежем класно-урочната система и да направим по-синергетични модели на обучение. Например, във Финландия нямат отделно литература или човека и природата, а се правят проекти. В България обаче се следват определени стандарти за всеки предмет и няма как да стане. Има сблъсък между технологиите, които децата използват в свободното си време, и това, което виждат и възприемат в училище. Затова и те губят интерес в час. Поколението Z възприема по друг начин света около себе си, има по-голям визуален характер. Затова и децата предпочитат да се подготвят сами вкъщи, отколкото да слушат архаичен учебник на 15 години.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.