Иван Чернев: Създадохме собствена марка рамо до рамо с 20 БГ производителя
2

Иван Чернев: Създадохме собствена марка рамо до рамо с 20 БГ производителя

"Брей" стартира с 61 продукта, произведени в 15 региона в страната, казва в интервю за Агенция Монитор председателят на управителния съвет на Kaufland България

- Г-н Чернев, как се появи идеята за националната собствена марка „Брей!“?

-В Kaufland България винаги сме работили с голям фокус върху родното от самото начало. Това е повече от видно на нашите рафтове, където броят български продукти расте с всяка изминала година. Безспорно доказателство е, че в ключови категории за българския потребител днес имаме преобладаващ процент на родно производство - при месото и месните продукти е 72%, при хляба и хлебните изделия е 67%, а при млечните делът на родната продукция надвишава 65%. Продължаваме да увеличаваме този дял - не само в конкретните продуктови групи, които изброих, но навсякъде, където това е възможно, защото всички ние като потребители търсим традиционния български вкус. „Брей!“ е най-категоричната ни заявка именно за всичко това и за стремежа ни винаги да насърчаваме клиента да избира родното и да утвърждаваме продуктите с национален вкус и традиционните за българската трапеза рецепти. Идеята за наша собствена национална линия продукти бе продиктувана и от факта, че като компания, която е вече почти 15 години на местния пазар, имаме задълбочен поглед върху предпочитанията и вкуса на българския потребител. Това е така най-вече защото в Kaufland работят над 6000 българи, а на месец още близо 6 милиона пазаруват при нас, което си е почти цяла България. Искахме да поднесем на всички тях продукти, които са направени по български семейни рецепти, с традиции в производството и наистина високо качество. Всичко това гарантират всички 20 производителя, заедно с които създадохме „Брей!“.

- Колко време изиска създаването й - от идеята до финалния продукт на рафта в магазина?

- Разработихме и създадохме марката за близо година и половина. Но в нея вложихме целия си 15-годишен опит до момента. За нас беше важно да не прибързваме процеса, а да се отнесем с необходимото внимание и прецизност към всеки негов етап. Първо проучихме пазара добре. Екипът ни от специалисти организира стотици дегустации на родни продукти с цел да изберем възможно най-качествения референт за продуктите с марка „Брей!“. За нас беше важно да се срещнем с всички потенциални производители на марката, да изговорим открито нашите очаквания и техните възможности за производство на сертифицирана продукция в нужните обеми. Финалната селекция от производителите, които да създадат „Брей!“, подбрахме чрез прозрачен конкурс при ясно зададени от наша страна критерии за качество и мащаб на производството. Почти година преди официалното представяне на марката на пазара започнахме работа по нейната визуална идентичност и подбор на име. Екип от близо 15 българи работи по създаването на уникалния облик на „Брей!“. За да има пълна синергия, и визията, и името също като продуктите са вдъхновени изцяло от българските традиции, родното творчество и вкус. Едно от нещата, с които най-много се гордеем, е, че предоставяме на клиента информиран избор. Опаковката на всеки един от продуктите „Брей!“ съдържа информация за произхода, производителя и описание на всяка използвана суровина. Ако се загледате, ще видите, че и визуално опаковката на всеки вид продукт е уникална - конкретната визия кореспондира винаги с основната суровина на продукта.

- С колко продукти стартирахте? С какво се отличават?

- Стартирахме с 61 продукта в 4 категории: млечни и месни продукти, основни храни и напитки и тестени изделия. В марката „Брей!“ включихме 15 месни продукта, произведени в регионите на Варна, Велико Търново, Горна Оряховица, Добрич, Пазарджик и Пловдив. Пресните месни продукти на марката са изцяло със стандарт „Стара планина“, а сред останалите има такива със защитено географско указание като горнооряховския суджук, направен по традиционна рецепта, и други с традиционно специфичен характер, като филе „Елена“ и панагюрската луканка. Асортиментът на марката включва 8 млечни продукта от с. Замфирово, област Монтана, и регионите на София, Сливен и Хасково. Клиентите ще намерят млечни продукти с изцяло български суровини, а киселите млека са съобразени с националния стандарт за българско кисело мляко БДС. В категорията са включени още кокоши яйца „Брей!“ от свободни кокошки и боза с българска пшеница без консерванти и подсладители. Основната категория на “Брей!“ включва 37 продукта, сред които 5 вида едромляна лютеница, направени от пипер и патладжан, отглеждани на родна почва. Категорията включва и изключително разнообразие от 11 вида домашни сладка, всяко направено с изцяло български плодове от производители с установени традиции от региона на Пловдив. Бройката се допълва от 6 вида мед, 3 вида вино с конкретни сортове от Тракийската низина, слънчогледова тахан халва, локум, деликатесни салати, точени кори и други. В момента под марката предлагаме и селски хляб от плодородна Добруджа, направен с българско брашно.

- Как гарантирате качеството на продуктите от серията?

- Задължително условие е да работим с производители, които притежават международно признати сертификати за качество и работа със собствени марки, като за продукти като прясно месо и колбаси изискваме и допълнителен независим външен одит. Разбира се, контролът на качеството продължава в най-съществената си част и след това - всяка година ще тестваме регулярно продуктите под марката „Брей!“ в българска акредитирана лаборатория най-малко 4 пъти, като месните продукти ще преминават контролни тестове 8 пъти годишно.

- Увеличи ли се броят на българските производители, с които работите, със създаването на „Брей!“?

- Всяка година увеличаваме броя на българските производители, с които работим, като нашите врати са винаги отворени за всеки, който е готов да работи с нас за това да осигурим качествена продукция на клиентите. „Брей!“ е поредното доказателство за предимството, което винаги даваме на родната продукция. Със създаването на линията увеличихме броя на родните производители, които произвеждат собствените ни марки продукти за местния пазар, до 30. „Брей!“ е дело на 20 български производителя от 15 региона в страната. Сред тях има както дългогодишни и доверени партньори на Kaufland, така и нови, с които си съдействаме за първи път. Основен фактор при финалния избор на производителите, които да създадат „Брей!“ рамо до рамо с нас, бе възможността да произвеждат сертифицирана продукция в нужните обеми. Окончателната селекция се осъществи чрез прозрачен конкурс при ясно зададени от наша страна критерии за качество и мащаб на производството.

- Какво друго прави вашата компания в подкрепа на родното производство?

- Действията ни в тази посока датират от самото начало на Kaufland у нас и винаги са били устойчиви и последователни. С редица от българските производители пораснахме заедно, защото работим съвместно от самото начало. Днес си партнираме с родни производители и доставчици от 26 региона у нас, което е почти цяла България. Всеки регионален продукт в нашите обекти обозначаваме с кафяво сърце „От нашия регион“ на ценовия етикет, за да направим продуктите още по-категорично видими за клиента сред останалия асортимент. 60% от производителите, с които работим, са български, а 86% от оборота ни се формира от български доставчици. От близо две години работим и с общо 21 регионални семейни мандри и ферми, чиято продукция предлагаме в нашите специално обособени фермерски щандове на територията на обектите ни в 6 града в страната. В тях предлагаме общо над 100 млечни и месни продукта. Работим и по увеличаване на броя на българските зеленчукопроизводители, чиято продукция предлагаме на обособено място, като за нас е важно да поддържаме баланса между новите и дългогодишните производители, с които работим. В желанието ни да бъдем стабилен и надежден партньор за всички налагаме принцип на работа, с който гарантираме изкупуване на пълните договорени обеми продукция. По този начин искаме да гарантираме спокойната им работа и сигурност, както и по-големия фокус върху качеството на продукцията вместо непрекъснато търсене на пазар. Добър пример, че този принцип работи, е фактът, че между април и декември миналата година зеленчукопроизводител от Първомай, с когото работим, продаде общо 2500 тона продукция в нашите обекти - 1000 тона зеле само за месец и 1500 тона розов домат. Същият реализира продажби и на 1 500 000 броя марули в партньорство с нас. Само за 2019 година сме продали 35 милиона килограма плодове и зеленчуци с български произход. През 2020 година предвиждаме да увеличим с 30% броя на производителите, с които сключваме договори за изкупуване на продукцията. Работим усилено в посока устойчивост на пазара. Именно затова преди три години финансирахме 11 български фермери с над 250 хиляди лева, за да се сертифицират по програмата за качество Global G.А.P. Подобна сертификация е голям разход за много производители, но в крайна сметка в резултат на нея те успяват да намалят наполовина торовете и препаратите за растителна защита и да оптимизират производствените си разходи. Всичко това дава директно отражение върху по-високото качество на продукцията им. А от това печелят всички по веригата и най-вече потребителите.

- Каква е обратната връзка от клиентите за „Брей!“? Има ли интерес към продуктите, предвид, че са нови на пазара?

- Интересът към „Брей!“ расте с всеки изминал ден, което много ни радва. Отзивите са изключително позитивни. Само през първата седмица след официалното представяне на „Брей!“ на пазара отчитаме следните продукти като фаворити на потребителите: кисело мляко, от което сме продали 37 тона, или 94 хиляди кофички. Следва лютеницата, от която сме продали близо 25 000 бурканчета за 7 дни, домашните сладка с продадени общо 20 000 бурканчета и общо 12 000 броя горнооряховски суджук и сух шпек.

- Какво предстои за „Брей!“?

- Това, което ние гарантираме на клиентите ни, е, че до края на годината ще увеличим двойно асортимента на „Брей!“, като запазим доброто съотношение между високото качество на конкурентна цена.

- Какво е въздействието на кризата върху сектора на модерната търговия?

- Ритейлът е един от секторите, които играят ключова роля за българските домакинства, особено в ситуация на криза. В този ред на мисли той не беше най-пряко засегнат от извънредното положение, но със сигурност е сред сферите, които носят най-голяма отговорност и обществена значимост. Бяхме изправени пред резки промени и реорганизация на всички нива, трябваше да взимаме бързи и адекватни решения, да предвиждаме няколко хода напред в несигурна ситуация, за която имахме много малко известни в глобален план. За бизнес с мащаба на Kaufland това изискваше на първо място бърза и навременна реорганизация на основни процеси като доставка и логистика на стоки и осигуряване на безопасни условия за работа и пазаруване в контекста на COVID-19. Разбира се, това наложи да преосмислим целия си вече начертан план за тази година, защото със сигурност ритейлът, както всеки друг бизнес, също вече се среща със свитото потребление като една от последиците от кризата. Като отговорна към потребителите компания това за нас беше ясен сигнал на първо място да адаптираме ценовите си предложения така, че всички наши клиенти да продължат да осигуряват необходимите продукти за своите домакинства според възможностите им, без да правим компромис с качеството на продуктите, които предлагаме.

- Как се справихте с предизвикателствата?

- Знаехме, че нашата роля ще е ключова за българския потребител в тази ситуация. Затова имахме разработени сценарии за действие още преди да бъде обявено извънредното положение, което ни позволи да реорганизираме работата си навреме, за да не допуснем смущения във веригата на доставки. Благодарение на общите усилия на целия ни екип, добрата съвместна работа с нашите партньори и не на последно място ефективното взаимодействие с компетентните институции клиентите ни имаха на разположение всичко необходимо във всеки един момент. Междувременно гледахме и няколко хода напред, защото знаехме, че имаме механизмите, с които да помогнем на всички по веригата в тези несигурни времена. За нас беше важно да демонстрираме, че сме стабилен и сигурен партньор на доставчиците и производителите, с които вече работим, да бъдем на разположение и максимално полезни за всички малки и средни по големина родни производители, които имат желание и готовност да предлагат продукцията си при нас, и да гарантираме на нашите потребители спокойствието, че в Kaufland ще продължат да откриват всичко необходимо с високото качество, на което са свикнали, и на цена, която е съобразена с възможностите им в тази ситуация. Пример за това е, че до края на май замразихме цените на над 1000 продукта от нашите собствени хранителни марки. Еднакво по важност беше да осигурим безопасните условия на работа и пазаруване за нашия екип и потребителите. Реорганизирахме работата си, вложихме всичките си усилия, въведохме противоепидемичните мерки в тясна координация с компетентните институции, осигурихме предпазни средства за екипа. Като добър работодател за нас беше важно във време на всеобща несигурност да продължим да поддържаме открития диалог с нашия екип. Стремим се всички да са максимално информирани и уверени, че могат да разчитат на сигурност и стабилност в наше лице. Тук е моментът отново да благодаря на всички наши служители за тяхната отговорност, човечност и висок професионализъм особено в тези предизвикателни времена. Всички заедно работим неуморно, което е в основата на справянето ни с тази ситуация.

Визитка:

Иван Чернев е председател на управителния съвет на Kaufland България от февруари 2018 г. Управлявал е различни отдели в структурата на Kaufland в Германия и други държави. В България идва от мениджърска позиция в Kaufland Словакия. Той е дипломиран икономист от Университета в Нидерайн, Германия.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.