Ива Неделчева – експерт в ДА „Електронно управление“: Кибер хигиената е първата стъпка към сигурност в мрежата

Ива Неделчева – експерт в ДА „Електронно управление“: Кибер хигиената е първата стъпка към сигурност в мрежата

Всеки учител подбира кои понятия да включи в уроците и кога да ги предаде

Ива Неделчва - екперт в ДА „Електронно управление“ разказа пред "Монитор" за националната информационно-образователна кампания „Няма да ме хакнат“, която учи учениците да работят безопасно с интернет.

- Какво включват уроците по кибер хигиена?

- Има съдържание, предназначено за учителите, за децата и за родителите. Идеята на съдържанието за учители е да се обясни защо е важен урокът, каква е методологията. Ние сме го задали за 1-12 клас. По-малките могат да ползват само част от съдържанието – например за фишинга и паролите, или пък само основните понятия в интернет. За по-големите е малко по-подробно, като самият учител е най-добре да прецени според класа, в който преподава, какво е подходящо за конкретната аудитория. Някои деца са по-напреднали, като тези, които са концентрирани върху програмирането. Те могат да разберат повече неща, предназначени за по-големите, дори и да са в по-ранен етап на обучението си.

Самите уроци могат да се разделят в 2 часа или да се предаде цялото съдържание наведнъж. Те могат да се проведат в час на класа или по информатика, отново според преценката на ръководството в училището.

 

 

- Как протекоха вече проведените обучения?

- Преценявахме спрямо аудиторията, като самите деца задават въпроси според това, което им е по-интересно. За разлика от учителите, които са по-запознати с децата, ние не сме педагози и се срещаме за първи път с тях. Затова на преподавателите ще им е по-лесно да преценят кое съдържание е най-подходящо в конкретния клас.

Досега сме говорили по тези теми, но вече всичко е систематизирано. Ние им предоставихме първата систематизирана информация, досега не беше точно под формата на урок, а по-скоро като интерактивна беседа. Изнасяли сме тези уроци основно пред групи деца от академиите по програмиране на Националната дигитална коалиция. Но дори и те срещат трудности с разкодирането на понятията. Те са чували даден термин, мислят си, че знаят какво означава, но се оказва, че не е точно така. Например Dark web – те знаят какво е това, но не знаят върху какви линкове кликат, какво стои зад тях. В тъмната мрежа може да се влиза само чрез специален линк, който им е изпратен или чрез специфичен браузър, т.е. информацията не е свободно достъпна. Когато обаче влязат в него, могат да се заразят с вируси, да им откраднат лична или дори финансова информация. Въпреки че съдържанието в тази мрежа не е винаги опасно, добре е да стоят настрана.

 

 

- Работили ли сте с деца, които не разбират много от тези теми?

- Дори децата, които не се занимават с кодиране и програмиране, са постоянно в Мрежата. На тях е още по-важно да им се обясняват основните понятия и основните заплахи. Те не знаят, че могат да получат уж имейл или реклама от фейсбук, например, но една буква в адреса да е сгрешена. Така лесно могат да станат обект на фишинг атака. Проведохме няколко такива обучения и децата слушат с голям интерес.

 

 

- Какво ви питаха най-често по време на тези обучения?

- Дали съобщенията като „Спечелихте!“ са пример за фишинг, това им се е случвало. Питат и за фалшивите профили във фейсбук, но това вече не е в темата за кибер хигиената, а тема на ГДБОП - за кибертормоза. Ние си партнираме с тях и неслучайно на техните обучения говорим и по наши теми, и обратното.

 

 

- Вие какви въпроси им задавате?

- Питаме ги и дали теглят игри на публичен wi-fi, като обикновено отговорът е да, тъй като те нямат притеснения и си теглят през всякакви приложения. Акаунтът обаче е свързан към google play или apple store и към него има свързана карта. Съответно играта, която е 3 лева, може да излезе и 3 000. Това е едно от нещата, на които обръщаме внимание - не трябва да се купуват неща на публичен wi-fi. Не бива и да се въвеждат пароли, защото не се знае кой стои зад тази мрежа. Хакерът може да е създал идентична мрежа като безплатната и данните ни да станат достъпни.

 

 

- В обученията, които сте провели, са участвали и родители. Какво ви споделят те?

- Дори и на родителите им са интересни подобни обучения. Затова в урока се обръщаме специално и към тях. Една дама ни благодари, защото няколко дни преди срещата ни бяха хакнали профила на дъщеря ѝ. Това се дължеше на елементарна парола. Също така, тя я беше споделила, а дори и на най-добър приятел не бива да се споделя. Всичко било за шега, но в такава ситуация трябва да се докладва бързо и да се вземат мерки, защото дори да е невинен хак, не се знае до какво има достъп компютъра, от който е направен.

Както учим децата да не се разхождат сами вечер, да заключват дома си и да пазят ключа, така във виртуалния свят трябва да пазят своето виртуално аз и паролата си. Само на родителите е позволено да знаят, защото те са добронамерени.

 

 

- Колко обучения са проведени към момента?

- Над 10. Бяхме и във Варна 2 пъти, като там обучихме освен деца и учители, и доброволци. Това се случи благодарение на фондация „Иноватор“, която много хареса идеята на кампанията и реши да кандидатства по проект към Община Варна, дирекция „Превенции“. Сега за доброволците ходят по училищата и обучават учители по темата за киберхигиената. Обучихме 15 човека, които подготвят други, но те са засега само във Варна.

В Силистра имаме също посланик на кампанията, който е само на 11 години. Тя се казва Ния Атанасова. Нейната преподавателка е много дейна и те двете проведоха няколко обучения в Силистра, като събраха училища от региона. Имаше и видеовръзка с нас и ГДБОП, гледахме как тя провежда обучението сама, а после се включихме и ние.

Благодарение на хората от Варна и Силистра успяхме да излезем извън София. Осъзнаваме, че трудно можем да покрием цялата страна, затова разчитаме на партньорите от ДАНС, ГДБОП, ДАЗД и др.

 

 

- Освен тяхната подкрепа, имате тази и на Министерството на образованието и науката. В какво се изразява тя?

- Когато предложихме кампанията на МОН, те го приеха много радушно, защото имат учебно съдържание за киберсигурност, но тепърва ще го застъпват в по-ранна възраст. От септември започват учителите от 1 клас да поднасят информация на учениците си. От МОН са поели ангажимента да разпространят информацията до всички училища в цялата страна. Ние имаме 2 системи, по които може да стане това. С нашата система РЕДЖИКС, имаме достъп до регистъра на Министерството с директорите в цялата страна. Ако те изявят желание, чрез системата за електронно връчване можем да изпратим парола за достъп на директорите до съдържанието на урока, това е от 1 септември. Засега съдържанието е качено на специално разработена от нас платформа – cyberneat.e-gov.bg.

Сега в 3 клас ще изучават компютърно моделиране, където помагалото ще бъде най-полезно. За по-големите вече има по-подробно съдържание за кибератаките и начините да се справят с тях. Но киберхигиената е първата стъпка към киберсигурността. Има и практически механизми, с които да се справиш при кибератака, които ние не засягаме в този урок. За най-малките това ще е полезно, за по-големите ще затвърди знанието и ще напомни значението на ежедневните превантивни мерки, но всичко зависи и от преценката на учителите. Те преценяват по какъв начин да поднесат информацията.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.