Инж. Таньо Стойчев: Трудно се привличат млади инженери с 800 лева заплата

Инж. Таньо Стойчев: Трудно се привличат млади инженери с 800 лева заплата

Дисциплината е основният проблем в образователната ни система, казва в интервю за „Монитор“ директорът на ПГТЕ „Хенри Форд“ инж. Таньо Стойчев. Според него е крайно време родителите да разберат едно нещо, че българската икономика сега няма нищо общо с тази от преди 20-30 години. Всички фирми имат материална база, която отговаря на европейските регламенти, работи се с най-съвременна техника.

- Инж. Стойчев, как протече кампанията за прием след 7-и клас в ПГТЕ „Хенри Форд“?

- В големите гимназии като нашата приемът се разминава по отношение на предварително одобрения. Постановление № 111 за защитените специалности и тези с недостиг бе обявено късно - два дни преди да излезе класирането. Благодарение на бързата реакция на началника на РУО София-град Ваня Кастрева успяхме да преструктурираме приема, тъй като паралелките и специалности, които са защитени, са с по-малък прием.

След трето класиране продължаваме на 4-то с прием по 11 паралелки. В момента имаме по няколко свободни места в специалност „Газова техника“, „Възобновяеми енергийни източници“. Те са планирани с прием по 13 ученици, така че и двете имат необходимия брой, за да започнат. Успяхме да реализираме един добър прием по отношение на „Топлотехника“ с подкрепата на Столична община и „Топлофикация- София”. В тази специалност, която също е от защитените, имаме 15 записани деца. В областта на автомобилните паралелки „Автомобилната мехатроника“ е на 100%. В „Автотранспортна техника“ имаме няколко незаети места. Важното е, че паралелката в дуално обучение по автотранспортна техника е на 100% - с 26 ученици. „Електропроизвеждане на транспортната техника“ също е с очертан недостиг, но я отделихме като отделна специалност. Към момента там са приети 12 ученици и ще можем да продължим приема и на 4-то класиране. Отделихме като паралелка „Експлоатация на автомобилния транспорт“ по постановлението и списъка със специалности с очертан недостиг. В нея имаме 15 ученици при минимум 12.

60% от приема ни е в паралелки, които са в дуална форма на обучение. Интересът на работодателите е голям и ние можем успоредно да подготвяме ученици.

- Смятате ли, че на четвърто класиране ще се запълнят повечето свободни места?

- Трябва да имаме предвид, че има ученици, които все още не са се записали никъде. Има и трябва да бъдат записани някъде. Специалностите ни са привлекателни особено за момчетата, тъй като могат да завършат с професия

- Колко момичета има в гимназията?

- 3-4 кандидатстваха, 3-4 имаме сега. От 1000 ученици имаме до 10 момичета.

- В каква реална работна среда влизат учениците?

- Тази година завърши паралелка по „Газова техника“, която беше в дуална форма на обучение. Швейцарски експерти бяха на държавния им изпит по теория и практика. От новата учебна година 12-и клас паралелката „Автомобилна мехатроника“ също ще бъде разпределена между няколко транспортни фирми. Останалите паралелки, които се обучават в другите специалности, са и в двата бранша – транспорт и енергетика. По заявка реализирахме и прием в дуално обучение и по топлотехника. Това са топлинна, хладилна, климатична техника, като учениците ни работят в най-престижните сервизи.

Крайно време е родителите да разберат едно нещо, че българската икономика сега няма нищо общо с тази от преди 20-30 години. Всички фирми имат материална база, която отговаря на европейските регламенти, работи се с най-съвременна техника. Постарали сме се учениците да придобият практически умения и когато завършат, да нямат нужда от допълнителна подготовка и квалификация, за да заемат работни места.

- С каква материална база разполага „Хенри Форд“?

- Имаме много модерни центрове, които са вследствие на дългогодишния ни опит с фирмите и това, че изпращаме учениците си на лятна практика. Те остават доволни от тях и ги назначават при тях. Учениците, които бяха и по двете направления - транспорт и електротехника, след като приключиха лятната си производствена практика, останаха цяло лято там да работят. Това е един показател, че сме постигнали качествено обучение.

- Какви нововъведения ще има през новата учебна година?

- Нашите учители работят активно за актуализирането по учебните програми и в двете направления. Има национална програма на МОН, която касае актуализирането на учебните планове и програми, и те разчитат на екипа на „Хенри Форд“ за това. Ние включваме инженерно-техническия персонал на фирмите, с които работим, тъй като най-големите иновации са при тях. Разчитаме на тях и провеждаме серия от обучения с нашите учители. Много инженери от фирмите са включени в тези екипи, но за нас водещо е какво е изискването от пазара на труда.

- Споменахте учителите. Имате ли проблеми с намирането на кадри, които да преподават?

- Има проблем като цяло с намирането на педагогически кадри, най вече на инженери. Няма как с 800 лв. заплата да привлечеш един млад човек да работи в училище. Трудно намираме млади инженери да дойдат и почнат работа, когато се пенсионира един преподавател. Имаме нужда от учители по английски. Ще назначим един, но ни трябват още. Паралелките ни са с разширено изучаване на английски език и затова ни трябват кадри, завършили английска филология. Всяка уважаваща себе си фирма в автомобилния бранш и енергетика изисква определено ниво на английски език и от това се водим в приема, за да отговорим на търсенето на фирмите. Учителят инженер при нас води и теория, и практика в своята област. От тази гледна точка е сложен процес, защото един млад инженер трябва поне година да работи с колеги, които са с педагогически стаж и опит, за да може да има една приемственост.

- Какво е вашето мнение относно забраната за ползване на мобилни телефони в учителите?

- Категорично съм за! Това е записано в закона от 1 август 2016-а – ученикът не може да ползва мобилни телефони по време на час. Едно обаждане, когато се преподава нов материал, разконцентрира целия клас, а и води до нарушаване на дисциплината.

- Имате ли практиката да събирате телефоните, преди да влязат децата в клас?

- Голяма част от учители подканват децата си да ги оставят на катедрата, другата ги приканват да ги изключат. Различна е практиката, но говоренето и използването на телефон по време на час е изключително вредно.

- При вас се обучават основно момчета. Как се борите с агресията в училище?

- Най-трудната възраст е точно след 7-и клас, когато пубертетът набира сили. Работим активно с класните ръководители и родителите. Имам двама педагози, чиято основна работа е тази. Правим семинари на педагогическите съвети, които са свързани с предотвратяването на агресия, позитивно учене. Провеждаме и срещи в часовете на класа на отделните паралелки както с представители на полицията, така и други органи. Трудно е, защото допуснахме твърде много свобода в новия Закон за предучилищно и училищно образование спрямо задълженията на учениците. Основният ни проблем в образователната ни система е дисциплината.

- Как трябва тогава да затегнем дисциплината?

- Ще ви дам пример. Какво означава ученикът да се явява на безброй поправителни изпити? Това означава, че той идва на училище насила и получава двойки по всички предмети. Знаете ли как се прави поправителна сесия по 15 предмета? Поради тази причина ние започваме с нея на 29 август. Преди беше записано, че при три слаби оценки ученикът повтаря класа. Трябва да се ограничи и допустимият брой на неизвинени отсъствия. Много са 15. Ако един предмет се изучава един час седмично (18 общо) и ученикът направи 14 отсъствия, как ще му се напише оценка. Той трябва да се явява на изпит.

Има и други неща по отношение на облеклото. Тук не говоря за униформи, но не могат да ходят с панталон, на който дупките и разкъсаните места са повече от самия плат. Как би изглеждал този ученик във фирмата, в която отива? Може да забрави, че някой ще го назначи на работа.

Визитка:

Роден е на 27.7.1954 г. в гр. Стара Загора

През 1980 г. завършва Висшия машинно-електротехнически институт „В. И. Ленин“ - София като машинен инженер, магистър - специалност ДВГ

1988-1994 г. е директор на Вечерния техникум по енергетика и транспорт "инж. Георги Минчев"

1994-2000 г. е директор на Техникума по транспорт и енергетика "Хенри Форд"

2005-а до днес е директор на Професионалната гимназия по транспорт и енергетика "Хенри Форд"

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ