Имаме конкуренция с метрото, разликите в заплатите не е драстична, казва в интервю за "Монитор" изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“

- Г-н Василев, как ще изпълнявате новия график за движение, след като и сега имате проблем с локомотивите и спирате влакове?

- Трябва да ги има, за следващия график търсим подобрение. Честно казано, ще влезем на куц крак, плановете бяха едни, но като дойде началникът на експлоатация и свие рамене... В началото имахме една визия, след месец-два се оказа, че необходимото не може да бъде направено практически бързо поради липсата на капацитет в администрацията. Единственият вариант да се запушат малките дупки е да се вземат локомотиви под наем. Искахме да ускорим ремонта, така че да се извадят повече локомотиви и да търсим външен ресурс. Два са проблемите. Единият беше в ремонтите заради недостиг на части, които не са поръчвани и зареждани с години. Второто е капацитетът на хората да правят обществените поръчки. Нямаме проблем с експлоатацията. Да се направи процедура за наем на локомотиви се оказа сложна работа за служителите. Тепърва ще излезе процедурата за наем на локомотивна тяга, а трябваше да бъде готово преди месеци, още през май. Имаме разговори, разчети, а не успяваме да направим и крачка.

- Има ли бойкот в администрацията срещу промените?

- Да, има. Първо е липсата на компетентност, а после нежеланието за поемане на отговорност, всичко е прекалено тромаво и свързано с десетки подписи, връщане на преписки и отново подписи. Колкото повече е размита отговорността, толкова по-добре. Няма активен бойкот, а принципът е защо да свърша нещо днес, след като мога да го оставя за утре. Има и хора, които имат желание и интерес, но те са малък процент.

- Защо напускат машинистите, какво искат от вас и ще го изпълните ли?

- Напусналите са 32-ма, но доста повече са се върнали, защото при частниците се работи постоянно. Машинистите страдат основно и то е разбираемо, защото на тези, които управляват назначенията им, които правят връзките между отделните влакове и т.н. им липсва компетенция. Нужно е да се погледне отстрани и да въведат нов начин на работа. Най-лесният им начин е да назначат машинистите на извънреден труд, а не да анализират какво да променят в нарядите, за да се получи по-добре. Обаче имаме и друго – колкото и да протестират машинистите срещу извънредния труд, те го и търсят, за да си повишат възнаграждението. В „БДЖ - Товарни превози” имаме 545 машинисти, а в „БДЖ - Пътнически превози” – 947. Имаме конкуренция с метрото, разликите в заплатите не е драстична, около 200 лева. Но в метрото натоварването е по-голямо, не отричам, че и техниката им е по-добра. Там има и друго предимство и то е, че се работи в София. Правиш си нормата и си отиваш у дома. В БДЖ машинистите получат средна заплата между 1500-1600 лева месечно.

- Но нямат добри условия на труд в БДЖ. Всички си спомняме, че години нямаше къде да седнат в локомотивите ...

- И сега ги нямат, защото процедурата за покупката им се забави и мина през месец март. Ние стартирахме, разписахме процедурата и сега ще ги доставяме.

- Друга честа тема е сигурността във влаковете. При криминални прояви се надигат гласове, че липсата на транспортна полиция е осезаема. Какво може да се подобри за пътниците?

- Нашите хора са обучени за справяне в ситуации, но те не са полицаи. Правим срещи с жандармерията, където в момента се намира звеното за сигурност във влаковете, но не може да осигурим във всеки влак полицай. Сравняваме статистиката си за рискови влакове, които са между 8% и 10%, и в тях се осигурява масирано присъствие на жандармерия – дали на гарата или във влаковете. Останалите сили са за обичайна проверка.

- Отново за услугата за пътниците. Новата онлайн система, която още преди години трябваше да осигури покупка на билети, вече работи. Какво трябва да се подобри?

- Вече работи навсякъде с всички функционалности. Има проблеми, но се стараем да ги изчистим в кратък период. Идеята беше да пуснем системата, за да покрием нуждата на хората. Продават се билети за редовни, даже и за атракционните ни пътувания. Но тепърва ще са необходими подобрения.

- Проблеми с локомотивите имате и при теснолинейката. Пред закриване ли е малкото влакче?

- Не. Ситуацията е зле, защото в депото в Септември, където се поддържат локомотивите, са останали четирима човека. Понеже машините са много стари, чупят се и да си кажем честно са бутикови. Там също не са купувани части. Ако ги сравним с другите локомотиви, те са в още по-лошо състояние. Били са изоставени дълго време. Теснолинейката е с шест локомотива, три са спрени отдавна, остават три. В момента, в който един от тях спре, не може да изпълняваме графика. Трябва да се направи модернизация. Намерихме румънска и немска фирма, които са за поддръжка, има и българска. Трябва да се направи процедура за ремонт. Отделно имаме голямото желание да купим минимум два нови локомотива. Но кое по напред?!

- Ще поискате ли допълнително пари от държавата?

- Имаме договор с държавата, за да изпълняваме и социална функция. Държавата колкото и да плаща, ако ние не вдигнем нивото – няма смисъл. Парите, които биват наливани, трябва да бъдат оправдани. БДЖ има достатъчно пари, за да се справи само. В момента нямаме основание да искаме увеличаване на държавната субсидия. Ако за 2021 г. поискаме повече, то ще бъде на база само два компонента, които не зависят от нас – вдигането на тока и инфраструктурните такси, които ще се вдигат. За тока търсим наши вътрешни резерви. Отложихме таксите да не са от тази година, ще имаме преходен период. Има методика, която показва, че за товарните превози ще паднат инфраструктурните такси. А за пътническите ще се увеличат с около един милион лева на месец.

Но ние като вътрешна организация трябва да можем да се издържаме. И колкото повече пътници возим, толкова повече ще бъдат нашите приходи. Идеята е да вършим повече работа, а не да взимаме повече пари и да не вършим нищо. В момента не стои въпросът за пари, защото ги има. Към 1 януари 2019 г. започнахме с 42 млн. лева в кеш неинвестирани средства, а към днешна дата са 36 млн. лева заради малко разплатени ремонти. Но останалите стоят, защото нямаме капацитет. Пари има, могат да се ползват, обаче няма как да се усвоят, защото няма процедури за ремонт. Тепърва ги разписваме и ще отидат за ремонти, за нови и стари вагони, за наем на локомотиви и др. С парите, които ще получаваме за следващите три години като капиталов трансфер, сумите по договора с държавата и с наши приходи може да финансираме обещаното подобрение.

- Въпреки дълговете има ли шанс БДЖ да стане бенефициент за нови влакове с европейски средства?

- Има, в краткосрочен план кандидатстваме към министерството на екологията, а за пестене за ток към енергийното министерство. За следващия програмен период ще се включим към транспортната програма.

- А новите влакове с какви пари ще ги купите?

- За новите мотрисни влакове тепърва ще се мисли, но не е казано, че трябва да се платят веднага. Ако един нов влак струва около 10 млн. евро, не е задължително да ги разплатим кеш, има процедури чрез банки и др. Ако държавата даде пари, още по-добре. До две седмици трябва да започне процедурата за новите влакове. Те ще бъдат поръчани с гаранционна поддръжка и обучение от страна на производителя. За да гарантираме експлоатацията им, ще изискваме доставчикът им да осигурява части минимум 15 години. Освен това ще искаме обучение на служителите и производителят на новите влакове да създаде нови депа за ремонт в България.


ВИЗИТКА:

Инж. Никола Василев е изпълнителен директор на "Холдинг БДЖ" ЕАД от 2018 г.

До присъединяването си към управленския екип на държавните железници той е председател, а от 2012 г. – изпълнителен член на Съвета на директорите на „Булгартел“ ЕАД, част от групата на „Български Енергиен Холдинг“ ЕАД, както и управител на „Булгартел Скопие“ ДООЕЛ

От 2008 г. до 2012 г. е изпълнителен директор на „Вагоноремонтен завод Карлово“ АД, специализирано в ремонт на железопътни вагони и техника.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Доц. Атанас Мангъров: Има опасност родители масово да престанат да ваксинират децата си

Трябва да се страхуваме повече от заболявания заради липса на имунизация, а не от страничните й ефекти, казва в интервю за "Монитор" завеждащият детското отделение към Инфекциозна болница „Проф. Ив. Киров” - София