0

Образователното министерство вече предложи три варианта за старт на учебната година – 1, 7 или 15 септември. Зам.-директорът на столичното 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ Симеон Ангелов има по-различна идея – да бъде добавен трети учебен срок. Първите два ще бъдат за изучаване и оценяване на заложения в учебните програми материал. Времето от май нататък може да бъде за практически знания, социални умения, спорт, движение сред природата.

Образователното министерство вече предложи три варианта за старт на учебната година – 1, 7 или 15 септември. Зам.-директорът на столичното 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ Симеон Ангелов има по-различна идея – да бъде добавен трети учебен срок. Първите два ще бъдат за изучаване и оценяване на заложения в учебните програми материал. Времето от май нататък може да бъде за практически знания, социални умения, спорт, движение сред природата.

Така първите два срока могат да бъдат под формите на сегашните и да се правят контролни, класни, изпитвания на уроците, а в рамките на третия да се оценява в каква степен учениците са успели да усвоят знанията, за които вече са получили оценки. „Нека първият и вторият срок да са на принципа тест и оценка, но това, което ще потвърди дали знанията след теста не са загубени, да е практическата стойност. Третият срок учениците могат да правят проектни дейности, презентации, да развиват социалните си умения, да участват в допълнителните дейности, занимания по интереси, летувания, а не да изучават конкретен материал, който да бъде оценяван“, предлага Ангелов. Така ще покажат могат ли да приложат знанията си в краен продукт, да правят опити по химия. Спортът ще помогне да спадне и натрупаната агресия, защото учениците могат да бъдат навън, а не в класните стаи да вземат нови уроци. Те ще имат възможност да се учат и на работа в екип, защото в клас това се случва трудно, а това е все по-необходимо умение. „Всяка една професия търси вариант, в който да се работи в екип около една идея, да се раздадат задачи. Тези деца трябва да имат тази подготовка за бъдещата си професия“, заяви Ангелов. Зам.-директорът обясни, че сега през май учениците понякога имат едва по 12 учебни дни заради матурите и множеството официални празници. Те обаче са разпокъсани и преподаването на нов материал, упражненията и затвърждаването на материал тогава е почти невъзможно. Така, ако май стартира третият срок за едните, той може да се посвети на практически занимания в интересни за учениците области, екскурзии, посещения на театри, фестивали, а тези, които имат изпити, да се концентрират само в подготовката за тях.

Според Ангелов с разделянето на учебната година на три срока ще даде възможност и за по-голяма концентрация на учениците, защото така няма им се налага веднага след коледната ваканция да се стягат за класните и оформянето на оценките в края на първия срок. „Стремежът към усвояване на материал и оценяването ще е преди основния ваканционен период. Това дава по-обективна оценка. Всичко ще е концентрирано и няма да го има разпускащия елемент на ваканцията, преди да трябва да приключиш учебен срок“, смята зам.-директорът.

Според него не е добре да се почва по-рано учебната година, защото, ако учениците трябва да се върнат в клас на 1 септември, то част от екипа на училището трябва да дойде две седмици по-рано, за да подготви старта на учебната година, а учителите - последната седмица на август. Това може да доведе и проблем с вземането на отпуска. Другият евентуален проблем е туристическият сезон, защото голяма част от семействата го предпочитат. Така, ако учениците трябва да се върнат по-рано, родителите ще пишат бележки до директора или ще вземат болнични, както сега се случва с ходенето на ски.