120 маслени картини с гледка към Витоша от прозореца на ателието си направил в края на дългия си живот художникът Атанас Михов /1879-1975/, който е считан за един от бащите на импресионизма у нас.

Живописецът-дълголетник  е бил ученик на професорите Иван Мърквичка и Ярослав Вешин в някогашното Рисувално училище , пенсионирал се в средата на 40-те години на миналия век и заживял в малкото си ателие с изглед към планината.

Михов е пресъздал красотата на планината през всички сезони, в слънчеви дни и забулен в мъгла Черни връх, в дъжд и под  ласките на есенното слънце, но всяко едно от платната му е уникално , дори специалистите трудно могат да открият повтаряемост в тях освен чувството за свързаността на автора с природата, коментира изкуствоведът проф. д-р Марин Добрев.

В старозагорската художествена галерия събраха по повод 140-та годишнина от рождението на художника 31 негови работи, собственост на пет културни институции и колекционери.

В шест от картините се вижда гледката към Витоша, която е пленила за цял живот родения в Града на липите майстор на четката.

Атанас Михов е сред основателите на някогашния съюз на южославянските художници „Лада“, по онова време е бил едва 25-годишен, но това не е му е попречило да съизмерва таланта си с творци като хърватина Иван Мещрович, наричан "славянския Микеланджело" и сърбина Джордже Кръстич, както и да представи свои работи в изложбата на сдружението в София през 1906 година.

Участва в Балканската и Първата световна война, където рисува в окопите. Първата си самостоятелна изложба Атанас Михов организира през 1914 година, 6 години по-късно  става член на дружеството „Родно изкуство“ , по същото време става и съосновател на Дружеството на севернобългарските художници, чийто председателски пост заема. Взема участие в множество общи художествени изложби и изложби на дружество „Съвременно изкуство“ и на дружество „Родно изкуство“. Негови работи са представяни на международни изложби, сред които Биенале по живопис във Венеция през 1910 година, в Рим през 1911 година, в Прага през 1925 година, в Пилзен, Бърно, Ческе Будейовице и Крумац през 1937 – 38 година, както и във Виена през 1949 година.

През 1952 година е удостоен със званието „народен художник“. Умира на 21 януари 1975 година в София.

Днес платна на позабравения от критиците и публиката творец са притежание на Президентството, Министерския съвет, Министерството на външните работи, редица посолства наши и чужди галерии.

Макар и рядко картини на Атанас Михов се появяват на аукциони, последната работа преди месец е била продадена за 6 000 лв , коментират запознати. Засичани са и няколко опита за фалшифициране на платната му.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Ученик на Гюзелев дебютира в „Цигански барон“

Оперният певец Добромир Момеков ще дебютира в оперетата на Щраус „Цигански барон” на 27 февруари като Граф Хомонай. Това е втора роля за Момеков на сцената на Музикалния театър след Фалке в нашумялата със своята ексцентричност постановка на „Прилепът” на режисьора Марияна Арсенова.

„Квадрат 500“ с първа изложба графити у нас

Националната художествена галерия „Квадрат 500“ ще представи за първи път у нас изложба графити. Едни от най-добрите български стрийт артисти – Nasimo, Sve, Esteo, Arsek & Erase, ще покажат творбите си в откриващата се утре в 18.30 ч. експозиция „Прозорец към детството“, посветена на малчуганите и тяхното всекидневие, изпълнено с игри и забавления.

София Бобчева – един „Бонбон“ зад витрината на поп-фолка

Дори да презирате чалгата, със сигурност ще се влюбите в поп-фолк певицата Марчела, на която прелестната актриса София Бобчева подарява лице, тяло и талант в моноспектакъла „Бонбон“ на сцена „Апостол Карамитев“ в Народния театър.