Христо Христов:  7 от 10 коли втора ръка у нас идват от Италия

Христо Христов: 7 от 10 коли втора ръка у нас идват от Италия

За стар автомобил броим най-често от 5000 до 8000 лв.

* Пандемията пощади бизнеса на автокъщите

* Средната възраст на автопарка в България е 20 години

* Данъците стимулират покупката на стари возила, казва в интервю за "Монитор" председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили

- Г-н Христов, как се отрази пандемията на вноса на автомобили втора ръка у нас?

- По време на пандемията вносът беше изцяло спрян заради ограниченията, въведени във всички европейски страни. По тази причина и търговците, и частните лица нямаха възможност да пътуват и съответно да купуват автомобили - вносът беше на кота нула. В същото време вътрешните продажби също бяха ограничени, тъй като най-големите градове в страната за известен период бяха блокирани.

- В какъв размер е спадът от началото на извънредното положение до сега?

- Нямаме точен отчет относно процентното съотношение, но по време на карантината продажбите бяха паднали с 95 на сто. Това е видимо от броя на регистрациите в КАТ. По време на най-силните ограничения имаше индивидуални случаи, при които се регистрираха от 3 до 5 коли на ден, като това са били хора, които са имали сериозна нужда от автомобил. Още през първия месец след края на извънредното положение нивата се възвърнаха почти в предишния си вид. В момента в по-големите областни центрове КАТ регистрира по 150-200 автомобила дневно, в столицата са дори повече. Регистрацията на над 200 коли на ден вече се смята за много добър резултат.

- Наблюдава ли се понижаване на броя на огледите на коли в автокъщите?

- Да, за първи път имаме подобен случай, това обаче не се отнася само за нашата област. Два - три месеца всичко беше блокирано, нямаше нормална търговска дейност. Към момента нещата се развиват много добре. За съжаление, спадът на новите автомобили също води до повишаване на продажбата на употребявани - това е световна тенденция.

- Има ли фалирали автокъщи и съответно служители, които са загубили работата си заради COVID-19?

- Няма фалирали автокъщи, нямаме информация и за съкращения. Все пак там работят до 10 души, които собствениците са успели да задържат на работа през тези 2- 3 месеца социална изолация.

- От кои страни в Европа отново се внасят автомобилите втора ръка, които се продават в България?

- Около 70% от автомобилите, които пристигат у нас, са от Италия. Внасяме още от Германия и Швейцария. През последната година се наблюдава засилен внос и от Канада поради факта, че има по-нови коли на добри цени - с малък пробег. Става дума за коли от ново поколение на възраст само 3-4 години.

- Какви марки леки автомобили най-често предпочитат българските купувачи на употребявани коли?

- Традиционно българинът е любител на немските марки, но има търсене и на Renault, Dacia – тези от по-нисък клас, понеже ценовите им параметри съвпадат с финансовите възможности на българина.

- Каква сума са склонни да отделят хората за покупка на лек автомобил?

- „Таван” няма, тъй като ножицата у нас е изключително голяма. Въпреки че сме с най-остарелия автомобилен парк в Европа, броят на луксозните автомобили в страната е в пъти по-висок от този в Гърция, Румъния и други държави. Ако говорим за масовия българин, той си позволява да отдели между 5000 и 8000 лв. за кола втора употреба. В момента за 8000 -10 000 лв. можем да си закупим доста добър автомобил. Лизинговите схеми също са доста удобен и изгоден вариант. Трябва да се насочим към по-нови автомобили дори да са на лизинг, вместо да купим возило за 4000 лв., което ще бъде по-старо. В подобни случаи не се вземат предвид разходите за поддръжка. По отношение на покупката на нов автомобил - тези от по-нисък клас са на цени между 15 000 и 30 000 лв.

- Какви коли се купуват по-често - втора употреба или новите возила?

- За момента, а и още дълги години у нас пазарът на употребявани автомобили ще е доста по-голям. Няколко неща определят пазара у нас - единствено ние имаме обърната данъчна система, която стимулира покупката на употребявани, а не нови автомобили. Освен това в България за старите коли се плащат по-малко данъци, отколкото за новите, което е аномалия. Друго, характерно за страната, е, че единствено ние плащаме нотариалната заверка за прехвърляне на автомобил. Промени в пазара предизвиква и екотаксата, която е 300 лв. за кола и до 2300 за камион – тези пари отиват в частни фирми. Никой не иска да освободи българските граждани от този ненужен разход. Ако ги премахнем, българите ще имат възможност да си закупят по-нов автомобил, като спестят тези 500 - 1000 лв., които им се вземат непосредствено след покупката.

- Каква е средната възраст на употребяваните автомобили, които се внасят у нас?

- Средната възраст на вносните коли е не повече от 10 - 12 години, докато автопаркът в България е на 18 - 20 години. Автомобилите остават тук за постоянно, нямаме износ, нямаме масово причисляване на автомобили. След 2015 г. данъкът на колата е 20 лв. и тя си остава вечно наша. В нормалните европейски държави след десетата година този данък прогресивно се увеличава в пъти. Така става неизгодно да се поддържа тази стара кола.

- Коя е най-предпочитаната възраст за кола втора ръка?

- В случая отново са важни първо парите. За въпросната сума (5000 - 8000 лв.) е нормално да си закупиш кола от най-масовия клас на възраст 10 или 13 години.

- Как стои въпросът с горивото - дизел или бензин избират повечето шофьори?

- По-често се купуват бензинови автомобили, тъй като шофьорите предпочитат да им се постави газова уредба, за да намалят разходите си за гориво. Особено когато ползват автомобилите си ежедневно и изминават повече километри.

- Как бихте коментирали пазара на автомобилните застраховки?

- Българинът не е свикнал да си плаща за застраховки. Обичаме да даваме пари само за това, което е задължително. Хората избягват да застраховат своите автомобили и имущество. Разбира се, лизинговите коли задължително трябва да имат КАСКО. Аз препоръчвам всеки, който има възможност, да застрахова своя автомобил, тъй като това дава сигурност не само от кражби и щети, но и от природни явления. Допълнителните застраховки обаче остават въпрос на личен избор.

- Предпочитанията към модел променят ли се с възрастта - какво си купуват младежите и какво търсят семействата?

- Младежите са насочват към по-спортните модели като Mercedes, BMW, Mitsubishi. Семействата пък се насочват към комби автомобили или ван - към такива, които ще им предоставят повече комфорт.


ВИЗИТКА:

Христо Христов е в бизнеса с превозни средства и специализирана техника от 28 години

Един от учредителите на Асоциацията на вносителите на автомобили - 2004 г.

Избран за зам.-председател на АВА през 2008 г.

От 2015 г. заема длъжността председател на асоциацията.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.