Хасан Адемов пред

Хасан Адемов пред "Монитор": Детски надбавки само за бедните, но по-високи

Бюджетът на Държавното обществено осигуряване е с рекорден трансфер. Досега никога не е имало такъв от над 6 млрд. лв. - от държавния бюджет към този на ДОО. Целият бюджет се увеличава с рекордните 1,7 млрд. лв., което означава, че политиките в държавното обществено осигуряване са с дефицит, т. е. по друг начин казано са дълг.

Няма как приходите да покрият разходите на ДОО за следващата година. Основното за този бюджет е, че има огромен дефицит за реализиране на политиките, които предлага правителството.

Близо половината от пенсионерите (1,2 млн. души) ще получават минимална пенсия в размер на 300 лв., като за тях държавата инвестира допълнително, защото осигурителният им принос не е достатъчен за тези 300 лв. При сегашните нива за 2020 г., при минималния размер на пенсията от 250 лв., голяма част от хората със своя осигурителен принос не могат да достигнат до размер 250 лв. Това налага допълнително субсидиране всеки месец с 36 млн. лв., или 400 млн. на година за досегашния размер на минималните пенсии, а при 300 лв. минимална пенсия тази сума ще нарасне значително.

Това деформира структурата на пенсионния модел. Основното правило на пенсионното осигуряване – връзката между осигурителен принос и осигурително плащане, на практика е драстично нарушено. От друга страна, се предвижда микс между социално осигуряване и социално подпомагане, като за тези с пенсии от 300 до 369 лв. се предвиждат еднократно ваучери от 120 лв. Не е ясно защо точно на тази група хора. И защо точно 120 лв.?

Има много неясни въпроси – как ще се раздават тези ваучери, като в отдалечените населени места едва ли хората ще могат да пазаруват в кварталния магазин. Вероятно АСП ще измисли механизъм, за да улесни тази процедура.

Деликатна е и дискусията с преизчисляване на пенсиите. От една страна, очакванията са това да се случи, защото за последно преизчисляване на пенсиите е имало през 2008 г. Разликата между пенсиите на хората с един същ осигурителен стаж, но с различен осигурителен доход е очевидна. Противниците на това преизчисление казват, че пенсионерите, които са се пенсионирали преди години, нямат никакво участие в осигурителния доход, който е актуален към 2015 г. или 2019 г. Ако се вземе 2015 г., тогава 1,2 млн. пенсионери ще се възползват от това преизчисление, докато другите няма да имат такава възможност, т. е. с един доста скъп финансов ресурс не може да се постигне очакваният ефект.

Ако пък се ползва 2019 г., тогава е необходима значително по-голяма сума - около 4 млрд лв., което означава, че трябва да има обществен договор, трябва да е ясно, че тези пари трябва да се вземат от данъци, защото от осигурителни вноски, при сегашните нива и при сегашната заетост, няма как да се осигури нужният приход.

Моето мнение е, че това може да се случи само ако политическата партия, която спечели изборите, в предизборната си платформа има такова решение и задължително го изпълни като приоритет.

Раздаваните от кабинета 50 лв. надбавки към пенсията нямат нищо общо с пенсионната система. Единствената връзка с пенсиите е, че се раздават заедно с тях. Това не е и социална помощ, защото няма подоходен критерий. Тази помощ струва 106 млн. лв. на месец, това е някакъв кеш – бонус с предизборен привкус.

В същото време детските надбавки за всички са част от 12-те мерки, от Закона за семейни помощи, които се финансират изцяло от държавния бюджет. Интересно е, че в подпомагането се приема универсализиране на тази помощ, докато в осигуряването има диференциране, държавата трябва да е наясно какво иска да направи, ако иска да раздава на всички, да го направи – на всички деца по 50 лв., а на тези с ниски доходи да има допълнителна подкрепа – подоходна, така, както е в Германия. Тази помощ е за сметка на данъци. Всички плащат такива и очакванията са, че всеки трябва да получи подкрепа.

Според мен по-ефективният подход е да се подпомогнат ниско доходните семейства, защото за семействата с доход над 3000 лв. тези допълнителни 40 лв. едва ли ще имат толкова голямо значение. Този ресурс ще е с 398 млн. лв. повече, отколкото е досега, т. е. 900 млн. лв. ще станат парите само по тази политика. Тези средства може да се дадат на ниско доходните групи, но в по-голям размер, или друг вариант е да се увеличи сегашният доходен критерий от 410 лв. – да има придвижване на тази граница напред, но това е въпрос на анализ и решения.


* Хасан Адемов е председател на комисията по труда и социалната политика в Народното събрание и депутат от ДПС.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.