Българският премиер Борисов вижда предимство за страната му в двубой с Турция за новия завод на  Volkswagen (VW).

Той обещава благоприятна за бизнеса политика и държавни субсидии, пише в обширен материал Ханс-Петер Зибенаар, кореспондентът за Югоизточна Европа на влиятелния икономически вестник Нandelsblatt.
 
България не се предава толкова бързо в борбата за новия голям завод на Volkswagen. Страната от ЕС смята, че има добри шансове да спечели договора с фирмата от Волфсбург за проекта за милиарди в близост до столицата София.
 
"България е с по-добро местоположение от всяка страна в региона по отношение на инвестиционния риск", заяви премиерът Бойко Борисов пред Handelsblatt в писмено изявление. Той е убеден, че бъдеща инвестиция на Volkswagen ще бъде положителна за цяла Източна Европа. "Това ще доведе до взаимодействие за всички страни в региона."
 
60-годишният премиер изброява като ключови предимства за страната му конкурентна данъчна система, удобни за бизнеса регулации и държавна помощ, съчетани с добри транспортни връзки и ниски разходи за труд.
 
Борисов обещава да изчерпа всички възможности за субсидии за VW. "Българското правителство предложи на Volkswagen максимална допустима държавна подкрепа в стриктно съответствие с европейското законодателство, както е определено от Европейската комисия за региона", каза Борисов.
 
От около година Volkswagen се готви да вземе решението за изграждането на новия автомобилен завод. "Продължаваме да бъдем в процес на безкраен подбор. През последните месеци прегледахме различни опции за местоположението на новия ни завод, имаме списък с любимите от тях. След фазата на разследване сега следва фазата на преговори с останалите кандидати“, заяви говорител на VW във вторник във Волфсбург. През последните седмици многократно се съобщава от кръгове около групировката, че е възможно той да бъде построен в западната част на Турция близо до Измир.
 
Първоначално 10 локации в 3 източноевропейски страни и в Турция участваха в надпреварата. В последния кръг останаха две - в България и Турция. Новият завод, подобно на фабриката в словашката столица Братислава, ще се превърне във фабрика за няколко марки от VW Group. Например, чешкият филиал на чешката марка Skoda се нуждае от нови производствени мощности, а VW - от такива за производството на Passat.
 
Заводът в Емден в Източна Фризия, където средният модел Passat в момента изтича от лентите, трябва да бъде напълно преобразуван в производството на електрически автомобили. VW Passat и Skoda Superb се произвеждат на базата на общ конструктивен комплект ("платформа"). Следователно и двата автомобила в бъдеще ще се произвеждат заедно във фабриката.
 
Надзорният съвет решава
 
Най-късно до началото на септември надзорният съвет на VW трябва да направи избор на обекта. "Състоянието на нещата е, че няма окончателно решение на надзорния съвет", заяви премиерът на Долна Саксония Стефан Вейл, който също седи в Надзорния съвет на VW. "Разбира се, това ще бъде икономическо решение, а не политическо изявление", добави Вайл. Поради ограничените демократични права в Турция, нов завод на VW край Измир се смята за политически противоречив.
 
България предлага на VW голяма индустриална зона извън столицата София, близо до летището. Теренът на някогашния стоманодобивен комбинат (Кремиковци) принадлежи на Българската първа инвестиционна банка и австрийската компания за недвижими имоти Soravia.
 
Проблемите като замърсяването на почвата от бившите стоманодобивни инсталации на обекта са разрешими, потвърди Матиас Колбекер, архитект и управляващ директор на семейния бизнес на Schwarzwald Kohlbecker Gesamtplan със 170 служители, които изградиха много автомобилни заводи за Daimler, Audi и Jaguar Land Rover. "Парцелът може да бъде преустроен и по този начин също да се използва без ограничения за търговски цели", казва 53-годишният архитект, който е пряко ангажиран с планирането на имота като възможно VW местоположение.
 
Българският премиер Борисов насърчава силна национална индустрия за доставки. "На лична среща получихме уверението на премиера, че ще направи всичко, за да получи инвестицията", каза Любомир Станиславов, изпълнителен директор на автомобилния клъстер в България. "Ако Volkswagen стане първият подобен инвеститор у нас, групата почти сигурно ще получи много изключителен статут."
 
Консервативният политик Борисов, за трети път премиер на България, възхвалява допълнителни предимства на собствената си страна. "Основното предимство на България е постоянното подобряване на бизнес средата в сравнение с други страни от региона." Така данъчната система беше изключително опростена. Балканската страна има "плосък данък" от 10% за компаниите и доходите. Но има и други данъчни облекчения. "Данъкът върху дивидента върху този вид инвестиции е нулев в страната", каза Борисов.
 
Шефът на консервативната управляваща партия ГЕРБ също поддържа добра връзка с германския канцлер Ангела Меркел. Наскоро правителството в София подкрепи избора на номинацията на ХДС Урсула фон дер Лейен за нов председател на Европейската комисия.
 
За базираната във Виена група Soravia изграждането на завод за VW би бил най-големият проект в дългата му история. "Обемът на инвестициите варира между 1,4 и 1,5 милиарда евро", каза изпълнителният директор на Югоизточна Европа Хано Соравия. Групата на Соравия с 1500 служители в момента има проекти на обща стойност 1,5 милиарда евро.
 
Вътрешни хора от индустрията са уверени, че решението за местоположението на новата централа на VW ще бъде взето скоро. VW беше натоварил с търсенето на терена международния доставчик на услуги за недвижими имоти Jones Lang LaSalle.
 
В крайна сметка всичко около новия завод на VW може да тръгне много бързо. "Заводът и инфраструктурата могат да бъдат изградени за 18 месеца", заяви предприемачът за недвижими имоти Соравия. "След една година и половина можете да го изградите", потвърди архитект Колбекер. В поверителен документ, достъпен за Handelsblatt, периодът на сложната процедура за одобрение в България е от 180 до 210 дни.
 
България, една от най-бедните страни в ЕС, си е поставила за цел по-нататъшното разширяване на автомобилната индустрия. Според данни на правителството, вече 250 съществуващи компании в автомобилната индустрия с 65 000 служители постигнаха годишен оборот през миналата година от над 5,5 милиарда евро.
 
Добри отношения
 
Еуфорията на Борисов е голяма. Той обещава да покаже на Volkswagen, че ще бъде "най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света“. Премиерът се позовава на добрите условия за германските инвеститори в миналото. "Нашето бъдещо сътрудничество с Volkswagen и други немски компании е гарантирано от най-добрите търговски и икономически отношения, които постигнахме в рамките на ЕС."
 
Според правителството за германските компании, включително доставчици като Леони и Махле, работят 35 300 души в региона на Балканите. Германските компании биха генерирали повече от четири процента от нетния оборот на държавата от ЕС.
 
Миналата година износът за Германия нарасна с над 16 процента до 8,2 милиарда евро. Според източници от индустрията в момента България генерира около десет процента от брутния си вътрешен продукт с автомобилната индустрия.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Захариева: България успя да наложи темата за Западните Балкани в ЕС

България успя да наложи темата за Западните Балкани като приоритет на целия Европейски съюз, заяви вицепремиерът и министър на външните работи Екатерина Захариева по време на конференцията „Западни Балкани“ в НДК, предаде „Фокус“.

Липсата на финансиране на партиите ще доведе до диктатура, смята премиерът

Борисов: Затворихме кръга от ангажименти към ЕК

Липсата на финансиране на партиите ще доведе до диктатура, смята премиерът

С приетия днес проект затваряме кръга от поети ангажименти към председателя на Европейската комисия. Това каза премиерът Бойко Борисов на извънредно заседание на Министерски съвет, предаде „Фокус“.