Горчива хапка за българския потребител

Горчива хапка за българския потребител

„Часът е 5 сутринта, пещта вече гори, а тестото за хляба е приготвено още от предната вечер“. Така моята баба започваше разказа си за живота на село преди време, който бе един от любимите в детските ми години. С „баснята“ й израснаха няколко поколения у дома. Наричам я така, защото както тези на Езоп и Лафонтен, така и тя също имаше своята поука - хлябът сплотява семейството.

Дълги години разчупването на пита или хляб от най-възрастния член на семейството бе традиция в България. Днес обаче тази любов и уважение към насъщния сякаш се размива, отстъпвайки на задължението да посетим супермаркета, където ни очаква неприятна изненада, която променя вкуса на продукта – той става някак горчив заради поредното повишаване на неговата цена. Оказва се, че нашенската продукция е по-скъпа дори от тази в Испания и Германия. Вероятно всеки би се запитал как е възможно хлябът у нас да поскъпва в продължение на месеци наред, имайки предвид, че разполагаме със своя собствена житница. Макар някои потребители да смятат подобна новина за една лоша шега, скокът в цените и горчивината на хапката от иначе любимия хляб с хрупкава коричка вече са факт. Браншовици често се жалват, че причината за това се крие в набъбването на сметките за ток за бизнеса. Истината обаче е, че след напускането на пекарните, по време на придвижването си до веригите – насъщният поскъпва поне още няколко пъти. Така излиза, че цената, която крайният потребител получава, всъщност представлява най-обикновен отчаян опит за печалба на големите търговски вериги у нас. Трагичното в случая е, че за пореден път търговците избират своята изгода пред възможността да предлагат качествен продукт на достъпни цени.

Неведнъж тази сериозна подигравка с българския потребител „бива възпята“ от медиите в страната, резултати обаче липсваха – цените продължаваха да летят все по-нагоре и по-нагоре. В крайна сметка лъч светлина остана единствено решението на бранша да поеме по „обсипаната с тръни пътека“ към Министерството на финансите. Безстрашно те решават да влязат в една битка с неизвестен край – борбата за намаляване на ДДС за сектора от 20 на 9%. Считам, че всеки един бранш следва да се крепи на взаимопомощ и разбирателство между бизнеса и държавните институции. Първата крачка вече е направена, а от земеделското министерство също „подадоха ръка на бранша“, подкрепяйки предложението им.

В далечината сякаш проблясва доза надежда – дали след месец, два или три българският потребител все пак може да получи възможността да консумира от качествената продукция на хлебозаводите у нас, която обаче да се търгува на далеч по-приемливи от досегашните цени.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.