Глобусите и оскарите се въртят около България (ГАЛЕРИЯ)
5

Глобусите и оскарите се въртят около България (ГАЛЕРИЯ)

Мария Бакалова измести Мерил Стрийп за номинация от Асоциацията на чуждестранната преса в Холивуд

Необичайна година на противоречия и безумни решения. Така накратко можем да опишем изминалите 12 месеца за киноиндустрията и в по-голяма конкретика - големите институции, раздаващи ежегодно гранде наградите в сферата.

Световната пандемия учтиво изчака Американската филмова академия да раздаде своите оскари миналата година, преди да се превърне в международен феномен. Макар че и по това време заразени хора в САЩ вече е имало, по-паметливите зрители най-вероятно се досещат, че големите награждавани звезди предпочитаха по това време все още да говорят за пожарите в Австралия. Маските не бяха сред любимите модни аксесоари на червения килим, а членовете на киноинститута имаха небивала свобода да гласуват измежду завиден брой филми, излезли на голям екран.

Противно на нашите настроения като зрители Академията най-вероятно

не е страдала съществено от поредното отлагане на 25-ия филм за Джеймс Бонд.

Въпреки че със сигурност заглавието ще е развлекателно, със страхотни визуални ефекти, магнетична игра от страна както на Даниел Крейг, така и на Реми Малек, традиционно оскарите не обръщат огромно внимание на блокбъстърите...  особено ако не са продуцирани от "Дисни".

Въпреки това коронакризата вкара трус в редиците на Академията. От една страна, те трябваше да преосмислят правилото си за задължителен показ на голям екран, предвид че - особено в Ел Ей и Ню Йорк, но и по целия свят, киносалоните не функционираха в немалка част от годината. Така оскарите дадоха картбланш и на продукциите, разпространявани чрез стрийминг (ако преди това са имали явно намерение да се прожектират и в зала - б.а.), да се състезават за "голямата награда". Тази промяна сама по себе си пък е удар по кинаджиите, сред които дори Стивън Спилбърг, според които

показаните онлайн творби не са кино

а трябва да влязат сред телевизионните жанрове.

Количеството филми, което достигна до зрителите, критиката и големците, гласуващи за оскари, златни глобуси и т.н., значително намаля през отминалата година. Дотолкова дори, че Асоциацията на чуждестранната преса в Холивуд, която още следващата неделя ще раздаде наградите си, номинира Джеймс Кордън в категорията за най-добър актьор в комедия или мюзикъл. Телевизионният водещ се нареди сред имена като Саша Барон Коен, Лин-Манюел Миранда, Дев Пател и Анди Самберг заради превъплъщението си в "Балът". А всеки, който е изгледал филма поне веднъж, вероятно е стигнал до извода, че изпълнението на Кордън в него не само не е най-доброто (единствен той от каста има номинация), но и само по себе си не се равнява на останалите номинирани. Нещо повече - имайки предвид опита на актьора и в "Котките", усетът му за филмирани мюзикъли все повече би следвало да бъде поставян под въпрос.

Обяснението на много специалисти отвъд Океана за номинацията на Кордън е именно, че малкият на брой филми, излезли през коронната година,

не предоставя друга опция

на изстрадалите филмови институции, даващи награди.

Заговаряйки за "Балът", идва и най-сладкият момент за българската публика, а именно - номинацията на Мария Бакалова за "Борат 2". Общото с мюзикъла е фактът, че до последно критици и букмейкъри залагаха кой ще влезе в списъка с фаворити - българката или легендарната Мерил Стрийп, която изпълнява една от главните роли в пропитото с музика заглавие. За наша огромна радост (въпреки че в никакъв случай не претендираме, че Бакалова е по-добра актриса от Стрийп - б.а.) с номинация в крайна сметка се разписа екранната Тутар.

Така 2021 г. се превръща в историческа за страната ни. Мария Бакалова е първата родна знаменитост, която си заслужава индивидуална номинация за "Златен глобус", и то за изпълнение в главна роля. Нещо повече - родената в Бургас звезда е сочена като актрисата с най-голям шанс за триумф от букмейкърите.

100% от вота на залагащите е именно за нашенката

А самата тя е и сред категоричните фаворити за номинация и за "Оскар" - макар че там тя да се съревновава в категорията за поддържащо участие. Нещо повече - би било огромна изненада, ако българката всъщност се размине с шанса си за приз от Американската филмова академия.

Големият пробив на актрисата отвъд Океана със сигурност е повод да се гордеем. Това, което не бива да забравяме като публика. обаче е. че за това са необходими редица обстоятелства. Талантът със сигурност е налице, упоритост, амбиция... От особено значение са и настроенията в Холивуд.

През последните години оскарите (предимно, но не само - б.а.) все повече започват да приличат на политкоректни награди. Дотолкова, че

зрители масово се отказват да следят отличията

защото култът към седмото изкуство не съществува и вместо това фокусът е насочен към социалните теми. Именно такава е и ролята на жената в обществото. Темата в дълбочина е разгледана в "Борат 2", като героинята на Бакалова се изправя пред проблеми като отрастване с мисленето, че една дама не трябва да чете, да шофира или да се самозадоволява сексуално. Израстването на Тутар като самостоятелно мислеща единица е сред големите сюжетни линии в заглавието и именно това е и една от причините персонажът да се приема с такава възторженост в Холивуд.

За това, че

жените определено ще са на почит

в настоящия награден сезон, ни подсказват и режисьорските номинации на Златните глобуси. За първа година в своята история Асоциацията на чуждестранната преса в меката на американското кино дава шанс за статуетка на повече жени, отколкото мъже. Към наградата ръка протягат Емералд Фенел ("Обещаваща млада жена"), Реджина Кинг ("Една нощ в Маями") и Клои Жао (Nomadland) от страната на нежния пол, както и Дейвид Финчър ("Манк") и Арън Соркин ("Процесът срещу Чикаго 7") от страната на силния. Според букмейкърите тук ще триумфира Жао, която вече бе отличена и от няколко фестивала от А-листата. Нейният филм - Nomadland, е спряган и за най-вероятният победител сред драмите на Глобусите. "Хамилтън" с участието на Лин-Манюел Миранда пък е фаворит сред комедиите и мюзикълите.

Половото равноправие, разбира се, съвсем не е единствената социална тема, която ще бъде разглеждана в дълбочина тази година. На дневен ред ще бъде и расизмът, и по-скоро борбата срещу него. Особено голяма тази година е заслугата на покойния Чадуик Боузман, когото удостояват посмъртно с двойна номинация - за главна роля в "Ма Рейни: Майката на блуса" и за поддържаща в Da 5 Bloods. Сред артистите с по-тъмен цвят на кожата, които се очаква да са сред основните действащи лица този награден сезон, са още Реджина Кинг, Вайола Дейвис, Риз Ахмед, Даниел Калууя, Лесли Одом-младши и др.

 

ВЪПРЕКИ СМЕЛА ЗАЯВКА

Звездите приемат статуетките по пижами

Церемониите по раздаването на наградите "Златен глобус" и "Оскар" ще се раздадат на живо, като за целта ще бъдат използвани повече от една локации. Това беше смелата заявка, която дадоха и от Асоциацията на чуждестранната преса в Холивуд, и от Американската филмова академия.

Въпреки че протоколът за провеждането на оскарите все още не е известен, сега стана ясно, че от глобусите няма да раздават покани на над 90-те си номинирани. Това означава, че фаворитите няма да се разходят по червения килим тази година. Вместо това те са окуражени от Асоциацията да приемат наградите от уюта на дома си в присъствието единствено на хората, с които и без това са в (почти) постоянен контакт.

Самата церемония ще се състои от две места - Бевърли Хилс и Ню Йорк, откъдето ще ни махат Ейми Полър и Тина Фей. На терен ще бъдат и хората, които ще "връчват" наградите... макар че реално няма да има на кого. В този списък попадат имената на Акуафина, Синтия Ериво и др.

Как точно ще се проведе самото събитие, ще разберем в детайл на 28 февруари, за когато е запланувано то. Близо два месеца по-късно пък червеният килим отново ще бъде разпънат – вече заради наградите „Оскар“.

По традиция и тази година очакваме Златните глобуси да ни дадат подсказки относно това кои имена ще бъдат виждани най-често в списъка с фаворити на Академията. Официално своите номинации тя ще обяви на 15 март.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.