Глобата за нелоялни практики да е процент от оборота на търговеца. Сегашният Закон за защита на потребителите постановява фиксирани цени за размера на санкциите, но според регулатора трябва да се определи по-справедлив модел на санкциониране.

Шефът на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов призна, че е имало и случаи, в които е налагана максималната глоба от 30 000 лв. Изказването на шефа на регулатора идва по повод това, че не всеки търговец си взима поука и понякога се засичат повторни нарушения. Онлайн търговците пък използват нови начини, с които да измамят потребителите. „Най-често нарушенията са свързани с физически лица, които подават невярна информация за продукта си, или нарушават правото на купувача за връщане на стоката в 14-дневен срок“, коментираха от КЗП за „Монитор“.


За миналата година са отчетени 3700 жалби срещу онлайн търговци

което е с 900 повече или 32% ръст в сравнение с 2017 г., когато те са били 2800. Подобни търговци често лъжат за състоянието на стоката – един телефон може да бъде представен за нов, а всъщност да е използван. Друг случай е, когато заедно със смартфона се снимат слушалки и зарядно, а накрая потребителят получава единствено устройството. За да се предпазят купувачите, от КЗП препоръчват хората да са по-внимателни. „Един човек трябва да прецени дали си струва да купи стоката по-евтино, вместо да я вземе от търговец, който ще предостави всички документи, гаранции и информация“, коментираха от комисията. Задължение на търговеца е да даде данни за обратна връзка, като имейл, адрес, телефон, а освен това да опише стоката – колко струва, какво представлява и колко ще излезе доставката. Ако в сайта не е записано, че потребителят има право да върне стоката в срок от 14 дни


то този период се удължава с година


От КЗП обаче предупреждават, че освен ако търговецът изрично не е посочил, то разходите по връщане на стоката са за сметка на потребителя. За да няма такива случаи, е важно да има писмена кореспонденция, която да послужи като доказателство, а не само телефонен разговор. Всяка година комисията получава до 23 хил. жалби, като между 2-3 хил. са срещу онлайн търговци. Драстичен ръст на този тип оплаквания обаче не се предвижда, въпреки че на годишна база електронната търговия в страната расте с 30%, докато за световните пазари е 10-20%.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Предприемачи прогнозират по-малко инвестиции в промишлеността през 2020 г.

Инвестиционната бизнес анкета на Националния статистически институт, проведена сред предприемачи през октомври 2019 г., показва, че предприемачите очакват инвестициите през настоящата година да са с 10,5% по-малко в сравнение с предходната 2018 г.

Масово овощарите в Кюстендилско ги продават за ракия

Свръх производството на ябълки срина изкупната им цена

Масово овощарите в Кюстендилско ги продават за ракия

Свръх производството на ябълки срина изкупната им цена в Кюстендилско, оплакаха се местни земеделски производители. Те са принудени да продават продукцията си срещу 10 ст. за кг. на местния Винпром, където ги приемат за преработка на ишлеме срещу ракия.