За определяне на общите разходи на входа и за други решения на общото събрание на етажната собственост ще можем да гласуваме и по мейла. Това обяви Гергана Благиева, директор „Жилищна политика“ на министерството на регионалното развитие и благоустройството по време на шестото поредно издание на Национална конференция Inspire to higher по случай „Празника на брокерите и агентите за недвижими имоти 2019“.

„Въпросното електронно участие трябва предварително да бъде заявено и по този начин да бъде изпълнена друга важна подготвяна промяна - участието в общото събрание на собствениците в сградата да стане задължително“, поясни за „Монитор“.

С друго предложение

от обсъжданите от март насам промени

в Закона за етажната собственост (ЗУЕС) се дава възможност да се блокира сделка за продажба на жилище в сградата, ако притежателят му не е изплатил дължимите такси. По думите й в такъв случай продавачът няма да може да се яви пред нотариус, ако няма служебна бележка от домоуправителя за липса на такива задължения.

„Нещо куца в прилагането на закона“, каза тя. „За времето от 10 години, откакто е приет той е променян 10 пъти. В него са записани много права на собствениците, но много малко са задълженията им. Законът по никакъв начин не постигна целите си. В рамките на широката обществена дискусия от март насам са дадени над 700 предложения за редакция на документа и в момента продължават да постъпват още. Промените се налагат, защото има не само правен, но и житейски хаос. За всички е видно, че сградите не се управляват и поддържат правилно.

Липсва ангажираност към собствеността.

Много са необитаемите жилища и неподдържаните сгради. За празните апартаменти задължително ще се въведе плащането на вноските във фонд „Ремонт и обновяване“ и няма да бъдат освободени изцяло, както е до момента от таксите за управление и поддръжка“, обясни още Благиева.

Други от стотиците предложения е домоуправителят да бъде задължен да дава ежемесечни справки какви са приходите и разходите и всяка етажната собственост да има контролен съвет. В момента втората опция е предвидена, но в голяма част от сградите я няма.

„Ще се създаде и електронен регистър на етажните собствености към общините“, добави Благиева. „Новост също е

въвеждането на банкова сметка на етажната собственост,


защото в момента тя е само на домоуправителя и то само за фонда да ремонта и поддръжката на сградата. Голям интерес предизвиква и предложението, когато някой съсобственик не си плаща таксите, те да минат за събиране от общините. Ще се въвежда задължително професионално управление в комплексите от затворен тип“, каза още тя.

Президентът на Европейската асоциация на професионалистите на недвижими имоти (CEPI) Ярослав Зилински обясни, че в Полша законът за управление на етажната собственост е бил приет още през 1995 г. и работи. „От тогава е променян само веднъж. Той дава възможност притежател на жилище в кооперация да загуби имота си за неплатени такси към етажната собственост“, обясни Зилински и добави, че цените за управление са около 0,15 евро на кв./м, като отделно се събират и други суми за фондовете за поддръжка и ремонти на сградата.

По време на дискусията на конференцията Ламбро Попов, председател на Асоциацията на дружествата управляващи етажната собственост, предложи, при 2 или 3 неявявания на притежател на имот в блока да му се отнема за известно време възможността да гласува за вземането на решения.

Относно паспортизацията на сградите, чието пълно въвеждане бе отложено за началото на 2022 г. експертът инж. Татяна Стоянова, обясни, че в паспорта на сградата освен характеристиките й трябва да бъдат записани задължително и сроковете за различните обследвания и ремонти.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Сделките през декември в София най-много от кризата насам

В София между октомври и декември миналата година са били сключени 9587 сделки с имоти, което е ръст с 5,2% спрямо същия период на предходната година. Това е и най-големият брой сделки в столицата през четвъртото тримесечие от кризата през 2008 г. насам. Общо през 2019 г. в столицата са сключени близо 30 хил. сделки с имоти, като броят им е по-висок с 5,4% спрямо 2018 г., сочат данни на Агенцията по вписванията, цитирани от Investor.bg.

Германци и холандци най-активни на имотния ни пазар

Германци, холандци, украинци и латвийци са най-активни на имотния ни пазар, показват предварителните данни на Българската народна банка (БНБ) за периода от началото на миналата година до края на ноември.

С 10 млн. лв. правим карта на сеизмичния риск в страната

До края на 2025 г. трябва да се изработи карта на сеизмичния риск в страната. Ангажимент за това има Агенцията по геодезия, картография и кадастър. Това каза зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Валентин Йовев в телевизионно интервю, информират от МРРБ.