Гимназистите от столичната Професионална гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“ учат занаят на най-модерните хибридни системи и автомобили. Бъдещите електротехници, автомонтьори, теплотехници трупат знания в над 20 специализирани учебни работилници и лаборатории, разпределени в групи от по 6 - 8 ученици.

В тях са създадени подходящи условия, в които гимназистите да практикуват професията, която са избрали. Не за всички от 13-те специалности е възможно да се упражняват в лаборатории. Това обаче не е проблем. Шест от паралелките са в дуално обучение (чрез работа) и по този начин в 11-и и 12-и клас учениците в тях имат възможността да практикуват специалността си във фирми, с които училището е сключило договор. „Не за всички паралелки можеш да осигуриш реалната среда. Няма как да сложим трамвай в двора на училището, на който да се учат децата. Затова и част от тях са в дуална форма на обучение“, обясни директорът на „Хенри Форд“ Таньо Стойчев. Сред дуалните паралелки е „Електрообзавеждане на електрически превозни средства за градския транспорт“.

Още в 10-и клас гимназистите започват с обучението по специалните си предмети

а в 11-и и 12-и клас прекарват съответно по два и три дни във фирми. За работата си там учениците сключват трудови договори и получават възнаграждения. От тази година в дуална форма на обучение е и паралелката, която подготвя бъдещите техници по ремонт на летателни апарати. Специалността е по настояване на една от самолетните компании у нас. „Нашата задача заедно с фирмите е да действаме спрямо потребността. Най-после осъзнаха, че може да се произвеждат ученици за Терминал 2“, сподели директорът на гимназията. Според него

дуалното обучение ще бъде въведено във всички паралелки

в професионалните гимназии в следващите 2 години.

Голям спортен комплекс допълва добрите условия, които предлага гимназията. Така освен възможност да се обучават в модерни лаборатории учениците имат на разположение и 2 големи физкултурни салона, игрище навън, плувен басейн. В „Хенри Форд“ има и общежития, в които могат да се настанят до 100 деца. В тях могат да се настанят не само възпитаници на гимназията, които не са от столицата, но и ученици на Националната природо-математическа гимназия „Академик Любомир Чакалов“, на Националната художествена академия.

Гимназията е спечелила и проект за подобряване на материалната база

по една от националните програми. В една от лабораториите учениците ще могат да се обучават и на товарни автомобили. За нея ще бъдат купени стендове за спирачки, тежкотоварен автомобил, двигатели, скоростни кутии, двигателни мостове. Следващата учебна година предстои да ремонтират още едно от халетата по оперативна програма. В него ще бъдат изградени учебен асансьор и ескалатори за новоприетите гимназисти. „Има забрана да влизат в шахтите до 18-годишни и по този начин ще компенсираме“, обясни инж. Стойчев.

Стендове за диагностика за

автомобилните техници

За учениците от автомобилните паралелки са оборудвани няколко лаборатории с учебни хибридни автомобили, на които могат да извършват цялостна диагностика. Гимназистите могат да провеждат своите упражнения на специални стендове, на които да проверят дали гумите са правилно балансирани спрямо зададените настройки. „Качват колата на стенда, правят й диагностика, а след това я свалят долу. Работата с тях им е най-интересна, защото правят диагностика на автомобилите“, обясни ижн. Таньо Стойчев. На друг от стендовете пък бъдещите автомобилни техници могат да зареждат климатиците на колите. Настройките им се ъпдейтват всеки месец с код от централата и по този начин учениците се учат да работят с последните разработки. В лабораторията има и 1000 кубика двигател, който е изваден от автомобила и е пригоден за учебните условия. Всякакви модели на двигатели с вътрешно горене са поместени в един от останалите кабинети. На тях учителят може да демонстрира за какви автомобили могат да се прилагат и как работят. Друга от лабораториите пък дава възможност на голям екран учениците да видят всички характеристики на автомобила, тъй като на малките екрани за диагностика е по-трудно. Те могат да му променят настройките и да го пригаждат за различни режими на работа.

Произвеждат

ток за училището

В гимназията подготвят специалисти, които да могат да произвеждат, да ремонтират, да правят диагностика на съоръжения и инсталации с възобновяеми енергийни източници. За тях има четири кабинета, в които практикуват бъдещия си занаят. В един от тях има печки с палети и слънчеви батерии, които произвеждат ток. С него пък могат да се задвижват други електроуреди в училището. В друга от залите има хибридна инсталация за подово отопление. Водата, която се нагрява в нея, отива към бойлер, на който учениците също могат да работят. За гимназистите има на разположение и ветрогенератор, който също произвежда ток. На него е поставен асинхронен двигател, който е свързан с перката и по този начин може да се имитира вятър. Учениците свалят характеристиките от двигателя и правят сравнения за различните условия, при които се задвижва ветрогенераторът. Последната лаборатория за специалистите, които ще работят с възобновяеми енергийни източници, е от тази година и е направена със съфинансиране на швейцарския проект „Домино“. Тя е оборудвана с различни уреди – бойлер, климатик, печка, които се управляват с мобилно приложение. „Всички кабели са отзад. Така, както трябва да изглежда един модерен дом“, обясни директорът на гимназията.

 

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Нови 22 сензорни станции ще мерят въздуха в София.

Нови 22 сензорни станции ще следят за чистотата на въздуха в София. Темата отново излезе на дневен ред след като през последните дни на места в столицата имаше сигнали за превишаване нивата на фини прахови частици във въздуха, съобщи БНТ.