Германски годеник орязва харчовете в Театър 199

Германски годеник орязва харчовете в Театър 199

Комедията „Семеен съвет“ е модел на европейското общество в криза

Проливният дъжд, който наводни Театър 199 преди две седмици, отложи българската премиера на комедията „Семеен съвет“ от каталунската авторка Кристина Клементе, но на 28 юни тя все пак се състоя.

Ако времето е благосклонно към сакралното мазе на ул. „Раковски“ и на спектакъла на проф. Атанас Атанасов му върви по вода само в преносен смисъл, следващите представления ще се играят на 14 и 24 юли.

Явно за испанците е много важно да сложат ред в общото си битие в условията на глобален хаос, което обяснява шеметния успех на сериал като „Щурите съседи“, в който прословутите Хуан Куеста и Киселяка непрекъснато се боричкат и надлъгват кой да вземе властта като домоуправител на кооперацията. В „Семеен съвет“ (превод – Нева Мичева) се случва нещо подобно, но състезанието е между членовете на една модерна фамилия, която представлява умален образец на обществото – при това не само в една страна, а с находчив

намек за положението на целия ни континент

В условията на криза главата на семейството – талантливият комик Георги Спасов, е твърдо решен да въведе строга политика на икономии в дома. Съпругата му (Анастасия Ингилизова) и дъщерята (Христина Джурова) обаче имат друго виждане как нещата да се променят към по-добро и ще направят всичко възможно, чрез избори, да го изместят от поста му на председател на съвета. Синът – стресиран музикант, който се нуждае от психологическа помощ в тези несигурни времена (младият актьор Никола Стоянов е и автор на музиката в постановката), също си има свои интереси в създалите се междуособици. След куп будещи смях и горчив размисъл за незавидното положение на

притискания отвсякъде среден гражданин

на Европа всички либерални глезотии и артистични разточителства ще претърпят крах, а пресметливият германски (едва ли е случайно!) годеник на дъщерята (Васил Дуев) ще вземе юздите на семейния съвет, за да контролира ефективно (според собствените му критерии) и без сантимент харчовете на обедняващото испанско домакинство...

Ако се взрем отвъд смеха и неразбориите, ще открием, че творбата на Кристина Клементе си е парекселанс социално-политическа сатира на европейското ни кризисно битие и съзнание, преоблечена като комедия на ситуациите. Освен няколко успешни пиеси, родената през 1977 г. Клементе е поставяла като режисьор „Извън играта“ на известния драматург Серхи Белбел, авторка е и на популярните тв поредици „В сърцето на града“ и „Като че ли беше вчера“.

 

 

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.