Георги Костов: Във времена на криза първо се орязват парите за култура

Георги Костов: Във времена на криза първо се орязват парите за култура

Стрийминг индустрията в България ще върви тогава, когато имаме действащи закони за защита на авторските права

Атанас Буров винаги е поставял родината пред своите лични интереси и това е посланието, което отправяме към зрителите с „Останалото е пепел“, обясни режисьорът пред "Монитор".

Г-н Костов, „Останалото е пепел“ направи премиерата си преди обявяването на пандемията и затварянето на кината и бързо успя да се изкатери до №3 в боксофиса. Какви бяха реакциите на зрителите?

Въпреки пандемията и затварянето на кината, аз се радвам, че публиката оцени високо филма. Обратната връзка, която получавам, е че „ Останалото е пепел“ е прецедент за българската филмова индустрия, тъй като не отстъпва по качество на холивудските продукции и се отличава със завладяващ сюжет.

Предвид настъпилата ситуация в страната в момента, водят ли се разговори за продължаването на живота на „Останалото е пепел“ в киносалоните, когато те отново отворят врати?

В момента в който - дай Боже - отмине пандемията и кината отново отворят врати, излъчването на „Останалото е пепел“ ще продължи, така че зрителите ще имат възможността да го гледат на голям екран отново.

Атанас Буров е колкото известна фигура в историята ни, толкова и обвита от една специфична мистика. В подготовката за филма имаше ли нещо от неговата история, което да Ви изненада?

Безспорно Атанас Буров е една интересна и широкоскроена личност от българската история. Факти от неговият живот могат да бъдат споменати много, но това което ме изненада са чертите от характера му и по-скоро неговото безпрецедентно родолюбие. Той винаги е поставял интересите на България пред своите лични интереси и това е посланието, което отправяме към зрителите и във филма.

Много силно впечатление ми направиха репликите на Буров към финала на филма, че хората не се влияят от това какво им казваш, а от това какво им показваш, което силно ми напомни на думите на Левски „Дела трябват, а не думи“. Търсена ли беше тази асоциация и в каква степен образът на Буров, който е доста контрастна личност всъщност, може да се сравни с този на Левски?

Приликата между Атанас Буров и патриоти от българската история като Васил Левски и Христо Ботев не е случайна. Общото между него и тях е отдадеността и любовта им към България. Той не е по-малко патриот от тях, той просто е патриот от друго време.

Харесах сценария на Александър Томов за „Останалото е пепел“, защото точно тази тема от българската история по принцип се избягва и затова ми се стори привлекателна за филмиране. Освен това винаги съм проявявал интерес към историята и съм имал огромното желание да снимам филм в епоха. Досега съм снимал пет съвременни филма и заснемането на филм в епоха какъвто е „ Останалото е пепел“ беше голямо предизвикателство за мен.

През какви предизвикателства преминахте от гледна точка на подбирането на правилните декори, сгради, реквизити и т.н. за снимките в епоха?

Филмът беше епоха, а и освен това сложно-постъновъчен. Трябваше да пресъздадем София от 1944 година и предизвикателството се състоеше в това, че половината от нея беше разрушена по време на Втората световна война. Това изискваше да се направят декори на всички интериори и екстериори във филма - от кабинета на Буров до самолета, от който скача Джордж, героят на Нейтън Купър. Екстериорите ги снимахме по улиците на София и разрушихме сградите с 3D ефекти.

Любимите ми моменти, всъщност, от снимачната площадка са свързани точно със заснемането на предизвикателните и сложните сцени.

Можете ли да дадете пример?

Да - тази с погребението на труповете през нощта, когато се появяват стотици хора, излизащи от гората със запалени свещи, за да отдадат почит. С две думи, колкото е по-сложна сцената, толкова повече ми харесва . Най-скучни са ми сцените, в които двама души просто стоят и си говорят.

Как подходихте при подбирането на правилните актьори – с кастинг или още докато четохте сценария си представяхте конкретни актьори да изиграят дадени роли?

Бях много взискателен към нивото на професионализъм и актьорска игра в „Останалото е пепел“ и затова за избора ми на актъорски състав направих кастинг от три кръга. Като изключим Бен Крос, всеки един актьор е минал кастинг.

На един от кастингите, на които се яви Асен (Блатечки – б.а.), му казах че няма да е зле да качи килограми, за да се доближи максимално до образа на Атанас Буров. Тогава той отвърна, че няма проблем да го направи и наистина качи 15 килограма. Аз смятам, че за един професионален актьор промяната в теглото за роля и възвръщането на килограмите е също едно немалко предизвикателство.

Доколко е важна колаборацията с актьорите по време на снимки и каква е тънката граница между провеждането на конструктивен диалог и създаването на безцелна говорилня?

Говорилнята се случва тогава, когато има излишен диалог. В сценария на „Останалото е пепел“, за щастие, няма такъв. Аз винаги редуцирам диалога за сметка на действието и давам възможността на актьора да пречупи диалога през образа, който изгражда. Така че бих казал, че разликата не е тънка. Тя е ясно разграничима за тези, които разбират езика на киното. Колаборацията в снимачния процес наистина е много важна за осъществяване на общата цел, но в крайна сметка, за да се получи един успешен филм, всички трябва да следват визията на режисьора.

Преди кризата с COVID-19 като че ли се забелязваше един подем, както откъм реализирани заглавия, така и от страна на зрителски интерес. Може ли да се прогнозира какви ще са последствията от тази пандемия за българската киноиндустрия?

За съжаление, освен на фармацевтичната индустрия, пандемията се отразява неблагоприятно на всички останали отрасли в икономиката. Киноиндустрията в световен план не прави изключение от това. Свидетели сме на холивудски продукции като „Джентълмените“ , „Невидимия“, „Напред“ и други продукции, които вече се предлагат на малкия екран доста по-рано след пускането им по кината. Българската киноиндустрия, разбира се, също е силно засегната от ситуацията с COVID-19. Например, прогнозите за „Останалото е пепел“ бяха, че филмът ще има безспорен успех в боксофиса. Пандемията обаче попречи за това.

Също така филмите, които се очакваше да бъдат пуснати по кината в този период , ще трябва да отложат премиерите си с неуточнен период напред. Това ще предизвика друг сериозен проблем като струпване на много премиери наведнъж. Докато досега те бяха равномерно разпределени. Това от своя страна ще доведе до липса на екрани, което е голям проблем за дистрибутори и ексхибитори.

От Националния филмов център говореха и за повишаването на субсидиите за българско кино - и то с 10 млн. лв. - преди пандемията. Ще се върнем ли в отправна точка или развитието може да продължи и след карантината, според Вас?

По отношение бюджета за НФЦ , това само управниците ни могат да кажат със сигурност. Плановете преди пандемията включваха гласуване за увеличаване на бюджета за култура с 10 млн лева. Аз лично съм разговарял с депутат от Комисията по култура по тази тема. За съжаление във времена на криза първо се орязват парите за култура и се опасявам , че и този път тази тенденция няма да бъде изключение.

На Запад прогнозите са, че последствията ще поставят трайно стрийминга с „едни гърди“ напред пред киносалоните. У нас като че ли обаче стриймингът не се ползва с такава популярност за разпространението на българските филми. Попадаме ли в хипотеза, в която това може да се промени сега?


Напротив. У нас стриймингът върви с пълна скорост, но за съжаление в торент тракрите. Именно заради това не върви легалният стриминг. Във всяка една правова държава това е регламентирано със закон и пиратското гледане на филми е криминализирано. За съжаление обаче това в България не е така и аз просто си задавам въпроса „В кой век живеем ние?“ . Например, в Англия само за посещение на торент сайт получаваш от интернет провайдъра съобщение за нарушаване на авторски права. При втори такъв случай на вратата ти идва полиция, тъй като се счита, че гледането на торенти е не по-малко престъпление от кражбата на DVD от магазина. Стрийминг индустрията в България ще върви тогава, когато имаме действащи закони за защита на авторските права.

Какви мерки трябва да бъдат взети, според Вас, за да може да се намалят максимално загубите в културния сектор?

Културата в момента и изправена пред сериозен колапс. Кината и театрите са затворени. Колегите от актьорската гилдия и филмовата индустрия не упражняват професията си. Замразени са филми. За да се намалят загубите в културния сектор, трябва да се приложат мерки, подобни на тези за намаляване на загубите в другите сектори от икономиката. Защо е важно да се запази културата по време на криза? Защото виждаме как в трудни моменти като този на пандемията, именно културата е тази, която повдига духа на хората.


Визитка:

  • Георги Костов е филмов продуцент, сценарист и режисьор
  • Завършил е две специалности в НАТФИЗ – Филмов монтаж и Филмова режисура
  • В рамките на 20-годишната си кариера се е занимавал активно със създаването на игрални и документални филми, реклами, музикални клипове и корпоративни видеа
  • Автор е на първата българска гангстерска комедия „Пистолет, куфар и три смърдящи варела“, която през 2012 г. е отличена от фестивала „Златна роза“
  • Режисьор е на заглавия като „11А“, „Секс Академия: мъже“ и „Опърничавите“
  • Новият му филм „Останалото е пепел“, посветен на Атанас Буров, направи премиерата си на 6 март и се изстреля само за един уикенд до топ 3 на най-гледаните заглавия в седмичния боксофис

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.