Георги Иванов - един космически сървайвър на 80 г.

Георги Иванов - един космически сървайвър на 80 г.

Оцеля в аварирал кораб и при рискови маневри на командира

Първият ни космонавт днес навършва 80 години. На неговата фен страница във „Фейсбук“ обаче датата на раждане на генерал-лейтенант Георги Иванов е сгрешена.

Написано е - „роден на 10 април 1979 г.“ Това изглежда е направено умишлено, тъй като мустакатият ас точно тогава полетя към звездите от космодрума в Байконур.

Той е роден на 2 юли 1940 г. в Ловеч, но от няколко години живее в Банкя. Там той има къща, като често си ходи и до родния град. Негови съграждани разказват, че той се е възстановил след инсулта с игра на любимия спорт голф и употреба на пчелни продукти.

Въпреки възрастта си големият българин не крие, че когато човек стъпи горе, винаги после мечтае пак да полети. „На 16 юни 2013 г. се навършиха 50 години от полета на Валя Терешкова. Тогава тя заяви, че е готова да иде и на Марс с еднопосочен билет”, дава показателен пример в свои интервюта Иванов.


Полет

Миналата година пък се навършиха точно 40 години от неговия полет. Той ще остане в световната аеронавтика като първия космически сървайвър, който заедно с Рукавишников успява да се прибере с аварирал основен двигател и поизчерпано гориво на резервния. В сложната ситуация помага хладнокръвието на българина в комбинация с желязната му подготовка.

Той постъпва в Българската армия през 1958 г. Завършва Военното училище в Долна Митрополия, випуск 1964 г., със специалност инженер-летец и квалификация пилот първи клас. После минава цялата стълбица в армията като пилот, старши пилот, командир на звено и командир на ескадрила. На 1 март 1978 г. e избран за космонавт във втората група от програмата „Интеркосмос“. Избраните близо 700 кандидати преминават през едногодишни тестове. В процеса на кадруване било установено, че Иванов притежава комплекс от качества – отлична специална теоретична подготовка, понася големи натоварвания, а в сложни ситуации взема бързи и правилни решения. Така остават 20 души, сред които е и той. В края на 1977 година за Москва заминават четирима – Георги Иванов, Александър Александров, Георги Йовчев и Иван Наков. Когато се завръщат у нас, министърът на отбраната Добри Джуров издава заповед, с която изпраща само Иванов и Александров в „Звездното градче“ край Москва.

„Абсолютно всичко си спомням. В деня, в който стартирахме от Байконур, още от сутринта започнахме подготовката за качване в космическия кораб. Преди това обаче преминах през едногодишна подготовка в центъра за обучение „Юрий Гагарин“ в Звездното градче, която включваше тренировки, изучаване на кораба и станцията, а накрая, 10 дни преди старта, участвах в обучение и на Байконур" – обяснява летецът.


Съюз-33

На 10 април 1979 г. в 20,34 ч. московско време той е изстрелян на орбита около Земята с космическия кораб "Съюз-33". Заедно с него като командир на екипажа е Николай Рукавишников.

Въпреки че всичко се плаща от Големия руски брат (СССР), българинът съвсем не отива с празни ръце. Той качва горе едни от първите космически храни, произведени в света. Те са създадени в Централната лаборатория по лиофилизация и криобиология. За неговия полет по специалната технология са приготвени ягоди, малини, лютеница, кашкавал, сарми, мусака и какво ли не. Твърди се, че Иванов е носил в изолираното си за космическата радиация куфарче и култовата шкембе чорба.

Първият ни космонавт обаче не успява да зарадва с тях колегите, които ги чакат в орбиталната станция Салют-6, защото корабът аварира само 3 км преди скачването. Тук версиите какво се е случило горе са много. Официалната гласи, че при корекция на скоростта прогаря едната страна на горивната камера на основния двигател и автоматиката му изключва. Той е започнал да не работи плавно, а да включва и изключва на тласъци. „Така се е създала ситуация, в която при скачването космонавтите са щели да разбият стиковъчния възел, да разхерметизират станцията и всички в нея да загинат“, сподели пред „Телеграф“ преди време астрофизикът проф. Лъчезар Филипов.


Холивуд

От центъра за управление на полетите моментално забранили по-нататъшни действия на Иванов и инж. Рукавишников. Но последният е първият цивилен - командир на екипаж, в съветската космическа програма. Има подозрения, че това е създало предпоставки за проблеми, тъй като изглежда руснакът не бил свикнал да спазва заповеди. Освен това като инженер-конструктор той лично участвал в разработката на космическия кораб. А това му дало самочувствието да действа на собствена глава. Така Рукавишников решил да включи резервния двигател, за да се стикова със станцията. Изхарчил част от горивото, но пак не успял. Ала този двигател е бил последният им билет за връщането към Земята.

В наземния център за управление на полети започнали трескаво да мислят как да спасят живота на екипажа. Като за начало им било наредено да поспят. Иванов обаче използвал времето за почивка, за да заснеме 72 кадъра, голяма част от които по-късно са включени в документалния филм на Валери Маринов „Полет на ръба на безкрая”.


Двигател

Междувременно било взето решение Иванов и Рукавишников директно да пуснат резервния двигател без тестове. С него трябвало да забавят скоростта и да влязат в т. нар. тунел за кацане. Ако не уцелили правилния ъгъл, рискували да изгорят в атмосферата. Другият вариант бил да отскочат и да останат завинаги в Космоса, загивайки мъчително от липсата на кислород. В тази много опасна ситуация космонавтите извадили огромен късмет, който в комбинация с тяхното хладнокръвие и знания им върнал земните дни. Те успели да приземят кораба на 320 км югоизточно от казахстанския град Джезказган след 31 пълни обиколки около Земята. В Космоса двамата прекарват точно 1 денонощие, 23 часа и 1 минута. При кацането парашутите се отворили, но капсулата кацнала доста твърдо, тъй като паднала по балистична крива. Въпреки че има парашут 1 квадратен километър!

След това се появяват информации, че в критичните мигове Рукавишников е припаднал и българинът ръчно е приземил космическия кораб в ембрионална поза – както стояли в спускаемия апарат. „Това не е вярно... Той беше в съзнание. Както е известно, ние се приземихме по балистична крива. В някои моменти ускорението беше огромно – 10 пъти по-голямо от земното. По онова време моето тегло бе 72 кг, а при приземяването стана 720 кг! В такива случаи космонавтите трябва да вдишат дълбоко и да задържат въздуха в дробовете си. Ние направихме точно това. Но от Центъра за управление на полетите се вълнуваха много и ръководителят непрекъснато търсеше връзка с нас. Нарастващата тревога в гласа му накара Николай да му отговори: „Замълчете, при нас претоварването в момента е 8”. Гласът му беше слаб, защото се стремеше да не изпусне докрай поетия въздух. Това е истината“, категоричен е героят от Ловеч.

С неговия полет България става шестата космическа държава в света, участвала в пилотирани полети, и третата след Съветския съюз и Америка, създала космически храни.

Апарат

Интересна е историята и на спускаемия апарат, с който руско-българският екип се завръща обратно на Земята. По онова време той е последна дума на техниката. Експерти коментират, че принципните разработки са идентични и в частната футуристична капсула на „Спейс Екс“ - „Драгън“, която наскоро полетя към МКС. В американската, разбира се, системите са далеч по-съвършени и компютъризирани.

Иванов дарява спускаемия апарат на музея в родния си град Ловеч, но през 90-те години на м. в. – по времето на прехода, сградата на музея е превърната в дискотека. Новите собственици решават, че капсулата не им трябва, и я изхвърлят на един незавършен строеж. Там я открива фотографът Евгени Димитров и с помощта на местната полиция я спасява. Тя остава на съхранение в база на МВР, а по-късно е преместена в Музея на авиацията в Пловдив, където се съхранява и оригиналният скафандър на Георги Иванов.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.