Георги Апостолов: Заради онлайн обучението родителите осъзнаха, че интернет не е само опасност

Георги Апостолов: Заради онлайн обучението родителите осъзнаха, че интернет не е само опасност

По време на пандемията подрастващите разбраха какво е да си изолиран

* Вече ще се замислят, преди да създават фалшиви профили, за да унижават

* Фалшивата информация в интернет прелива и ще прелива, това няма кой да го спре, казва в интервю пред "Монитор" координаторът в Националния център за безопасен интернет

- Г-н Апостолов, наближава учебната година. По-безопасно ли ще бъде за децата онлайн пространството, след като няма да имат много свободно време, или да очакваме точно обратното?

- Да го кажем по следния начин - онлайн пространството няма да бъде никога по-безопасно, отколкото в момента. Капаните там са от съществуването на интернет. Но можем да кажем, че ще бъде малко по-безопасно през тази учебна година поради няколко положителни фактора, до които доведе пандемията и изолацията по време на извънредното положение. Първото нещо е, че за първи път въобще по света се споделя, че родителите бяха съучастници при ползването на интернет от децата. Голямата част на родителите досега гледаха на мрежата само като заплаха. Сега до голяма степен по принуда видяха, че може да се ползва за обучение, за комуникация с образователна цел. В същото време видяха многостранното използване на интернет. Осъзнаха две неща. Първото - това, че децата им са в интернет, не е задължително опасно. Важното е с какво точно се занимават там. Второ - през различните платформи с много участници видяха, че това е пространство, където много хора едновременно могат да изпълняват дадена задача.

- Тоест, родителите не възприемат вече интернет само като някаква заплаха?
- Точно така. Другото положително за родителите е, че станаха малко по-дигитално грамотни. А това винаги е било проблем, защото наблюдавахме двете крайности. Или смятаха, че детето е много добре и няма проблем, или че интернет е толкова страшен, че ако е възможно, по-добре да не влиза там. Смятам, че за родителите това беше полезно упражнение. Що се отнася при децата - при тях също имаше положителен ефект - видяха как интернет може да бъде включен в образованието. Досега в това отношение стандартно се приемаше учител пред дъска и класна стая. Това обаче не е много добра новина за учителите и МОН. Години наред нещата се разбираха много ограничено - мултимедиен проектор и дъска за прожектиране, преснимането на един учебник пък се смяташе за електронно съдържание. Така че вече учениците ще имат по-високи изисквания за работа през интернет. За учителите също онлайн обучението беше изключително полезно. Повечето успяха бързо да влязат в крачка, на моменти се действаше на принципа проба-грешка, но имаше желание и се получи. Това ги накара да погледнат на дигиталната среда от няколко гледни точки. Първо - необходимостта да се запознаеш с инструмента, който ползваш. Това е голям скок от страна на учителското съсловие. То разбра колко много дигиталните технологии могат да са им в полза на обучението.

- А не се ли увеличиха все пак сигналите за злоупотреби и онлайн тормоз по време на извънредното положение?
- В интерес на истината доста разнопосочни сигнали постъпиха от центровете за безопасен интернет от различните държави. В някои имаха увеличение на опитите за посегателства онлайн. За България нямаше голямо увеличение на сигналите. Всъщност увеличението, за наша радост, дойде от родителите. Те се заинтересуваха от проблемите в дигиталния свят, така много възрастни ни изпращаха сигнали, които дори не касаят тяхното дете. Съображението им е, че тяхното собствено дете може да попадне на тях. Това също е положителен ефект. Така че от всичко това можем да отчетем, че е прескочена една бариера и вече образованието ни направи първата си сериозна крачка към дигиталното образование. Но каквито и платформи да се използват, в никакъв случай дистанционното обучение, дигиталното образование като цяло не може да замени присъственото. Човешкият контакт е изключително важен при преподаване. На място учителят има много по-голяма възможност да контролира класа и да получи обратна връзка от учениците. Това му позволява да се ориентира. Надявам се, че опитът, който придобиха, да ги накара да преминат към друг тип домашни задачи. Ние винаги сме настоявали, че най-важно е детето не просто да ползва дигитално устройство и такава среда, но да развива такива умения. Това означава да се даде задача детето да сравни източници, да прецени коя информация е достоверна и коя не. Това е развиването на критично мислене в днешно време. Едно от уменията на 21-ви век е работата в екип, което обаче не може да се развие в дистанционното обучение. Това се постига с физически контакт и присъствено.

- Има ли нова тенденция, нови опасни игри, които са хит сред децата?
- Не бих казал. При игрите няма нови, а и при тях отново зависи от начина, по който се използват. Но има друг урок, който учениците научиха, и може би ще окаже въздействие върху онлайн тормоза. Става дума за това, че дори в много проучвания се изтъкна, че децата преживяват доста тежко липсата на реална връзка със своите съученици или приятели. Това показва, че разбират какво означава да си изолиран. Дори и да се гледаш през платформата, не е същото. Това пък означава развитие на емоционалната интелигентност. През това минава и развиването на социалните умения. Това са двете неща, които драстично изоставаха в развитието на новите поколения за разлика от епохата преди интернет. Мисля, че сега беше оценено какво означава липсата на контакт и моята надежда е, че подрастващите вече ще се замислят, преди да създават фалшиви профили, за да унижават някого. Ще се замислят какво им е било, когато са били сами пред компютъра.
- Намаляха ли всъщност фалшивите профили и разпространението на фалшиви новини?
- Фалшивата информация в интернет прелива и ще прелива. Това няма кой да го спре. Изкуственият интелект няма как да се пребори с желанието на някои хора и медии да извлекат полза от нещо. Това е неизтребимо. Виждате как от няколко дни се прави опит да се премахне едно видео със самоубийство от различни канали, но то продължава да се появява. Това означава, че технологиите не могат да победят хората. Тук се връщаме отново на критичното мислене, на здравия разум, да проверяваме от достоверни източници. Затова нека се въздържаме да разпространяваме непроверени информации.

Визитка:

Роден е през 1955 г. в Попово

Координатор е на програмата „Безопасен интернет“, член на УС на асоциация „Родители“ – главен партньор в Центъра за безопасен интернет

Член е на УС на Националната мрежа за децата и на Националния съвет за закрила на детето, член на управителния борд на европейската мрежа за рейтинг на компютърни програми за родителски контрол SIP BENCH

Завършва японски език и литература в Санкт Петербург

18 г. работи като журналист

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.