Галина Тимова: Заложихме на обучение чрез Facebook, за да достигнем до повече ученици

Галина Тимова: Заложихме на обучение чрез Facebook, за да достигнем до повече ученици

Върнали сме повече от 40 деца в класната стая

С допълнителни занимания хлапетата ще добият минимума знания и ще завършат успешно годината, коментира в интервю за "Монитор" зам.-директорът на 75-то ОУ „Тодор Каблешков” в столичния квартал „Факултета”

- Г-жо Тимова, как протича дистанционното обучение на учениците от столичния квартал „Факултета”?

- В 75- то основно училище дистанционното обучение протича през затворени фейсбук групи, създадени от учителите. В тях се качват различни учебни материали, които се споделят с учениците, за да могат да ги гледат в удобно за тях време, да изпълняват задачите по тях и след това да ги върнат обратно на педагозите. От старта на дистанционното обучение учителите и учениците ни изградиха нов тип връзка, която минава през виртуалното пространство, а не както са свикнали в класната стая.

- В училище работите с Office 365, но сте избрали да стартирате онлайн обучението чрез социалните мрежи. Каква беше причината за това?

- Когато промените настъпиха изведнъж и трябваше да вземем бързо решение, нашият директор г-жа Лава Коцева свика екипа и обсъдихме най-добрия вариант за учениците. Можеше да се опитаме да предадем час по-рано акаунти на децата за Micrsoft Teams, тъй като вече от година и половина Office 365 е интегриран в училище и на ниво учители комуникацията е динамична. За учениците обаче не се бяхме подготвили, тъй като до неотдавна нямахме изградена wi-fi мрежа и децата нямаше как да се научат да използват акаунтите си, дори и да имаха такива. Имахме възможност да предприемем тази голяма стъпка, но предвид малкото време, с което разполагахме, се обърнахме към това, с което можем към днешна дата. Факт е, че 90% от общността в квартал „Факултета” има Facebook профили. Тоест имахме шанса да експериментираме с нещо ново и да достигне до 10-15 или максимум 20% от нашите ученици или да заложим на нещо сигурно, което е добре разпространено и да направим връзка с възможно по-голяма част от тях чрез родители им. Обърнахме се към настойниците от страницата на училището, тъй като знаем ограниченията за лица под 13 години, които има Facebook. Ние разчитаме, че родителите ще бъдат нашият отговорен партньор в този процес, ще дадат своето устройство и профил, ще бъдат там, за да осъществят контрол. Не държим и не изискваме комуникацията да се извършва чрез профил на дете.

- Всички родители ли са се включили активно в дистанционното обучение?

- Това е процес, който и в момента разгръщаме, не мога да кажа, че са се включили всички. Една от характеристиките на контингента родители и ученици, с който работим, е че не малка част от тях живеят в условия на крайна бедност. Това е социален фактор, за който като образователна институция няма механизъм, по който да бъде прескочен. Търсим решения, включително и с телефонни уроци с ученици, за които знаем, че нямат смарт устройства или интернет, но имат телефонен номер. Избрахме гъвкавите да сме ние и да стъпим на нещо, което ни позволява да работим, а не тепърва да търсим иновативен процес в условия на криза и липса на жива комуникация и помощ от техническо лице.

- Обмисляте ли до края на дистанционното обучени да приложите и платформата на Micrsoft Teams?

- Водим интензивна комуникация с учителите за работата им и ситуацията на обучение от разстояние, следим посещаемостта на децата и правим анализ кой начин на онлайн обучение може да отпадне и с кои да продължим. Към момента считаме, че все още е рисково да изпратим парола и потребителско име на ученици, от които не всички имат нужните познания, за да работят с тези технологии.

- В домовете на всички деца ли има дигитални устройства и интернет, имаха ли част от тях затруднения да се включат в дистанционното обучение?

- В 60-70% от домовете имат по едно смарт устройство. Това означава, че в даден момент ние може да броим, че в дома има нужната техника, но в този момент тя да се използва от друго от децата в семейството, което също има учебен час. В квартала има добре изградена структура на кабелен интернет, голяма част от родителите имат и планове с мобилни данни. Има още какво да се желае по отношение на техниката. На страницата ни във фейсбук сме направили апел към бизнеса, че има деца, които се нуждаят от устройства, за да могат да бъдат приобщени и включени в дистанционното обучение. В тези дни на криза знаем, че най-доброто няма да се случи днес и сега, а на база натрупан опит, направени изводи и правилно взети решения.

- За децата, които не са се включили в дистанционното обучение, ще има допълнителни присъствени уроци по проект „Подкрепа за успех”. Смятате ли, че те ще са достатъчни, ако хлапетата не ходят на училище 1-2 месеца?

- Втора година работим по този проект „Подкрепа за успех” и колегите имат успешна практика по него. Едно от добрите решения на МОН е той да бъде пренастроен за учениците, които не могат да бъдат включени в учебен процес по една или друга причина. Сигурна съм, че благодарение на проекта тези деца да добият минимума знания, да наваксат пропуснатото и да завършат успешно учебната година.

- Разкажете за ежедневната работа по задържане на децата в училище.

- Нашето училище работи активно по механизма за обхващане и задържане на деца. Назначили сме двама образователни медиатори, които втора година помагат за този процес. Екипите ежеседмично извършват обходи по домовете на децата и те вече са стотици. Върнали сме повече от 40 деца в училище. Някои не са посещавали училище заради социални причини, други са били дори бездомни и пак сме ги приобщили. Имаме и деца, които са ангажирани с важна семейна роля. В общността по-големите отглеждат по-малките, докато родителите са на работа. Работата с тези ученици е била изключително динамична и сърцата. Това не е процес, при който да вземеш някое дете за ръчичка и да го доведеш в училище. Инвестира се много време и информация, че е по-важно хлапето да придобие знания, за да има по-голям шанс да успее утре. Не е важно да посочим бройката на върнатите деца. Зад всяко едно от тях стои дълга битка на медиаторите ни, които често са доказани лидери в квартала, на педагогическите ни съветници, които работят на терен, както и на класните ръководители, които не спират да говорят по телефона и да се срещат с родителите. 40 може да е много и малко, но това, надявам се, са 40 успешни живота един ден.

- Сърцатата работа ли е ключът към успеха за това?

- Всеки един учител в нашето училище е дошъл, за да изпълни своята мисия и призвание, не вярвам, че е само заплата. Те знаят, че трябва да се борят с трудностите, които срещаме като причина за непосещаемост на училище от нашите ученици. Г-жа Лава Коцева работи в училището от 19 години и познава детайлите на работа, затова и управлението ѝ е успешно. Екипната работа също е ключова – решенията ни се вземат демократично и прецизно.

- Смятате ли, че след като на дистанционното обучение ще бъде по-трудно да ги върнете в клас?

- Вярвам, че училищният живот, какъвто беше преди кризата, ще продължи в същия си вид. Тези дни на скоростна трансформация, която се наложи да направим, по –скоро ще ни отворят нови хоризонти. Децата, които остават вкъщи болни, няма да могат да се включат в класната стая, но ще имат шанса до тях да достига учебно съдържание и да не се налага да наваксват. Така учениците няма да пропускат важни знания и да имат затруднения след това, изоставайки от класа си. Надявам се най-добрите технологични решения, с които се налага да експериментираме, след това да бъдат интегрирани в познатия ни учебен процес. Така може да го разнообразим. Компилациите от двата типа са може би бъдещето на нашето образование.

- Иновацията във вашето училище е свързана с приобщаването на родителите към учебния процес. Всички класове в училището ли са включени?

- Работя в училище, в което 100% от децата са от ромски произход. Голяма част от семействата вече ценят образованието и знаят, че децата им трябва да завършат и средно образование, за да си намерят добра работа и да се реализират в живота. За една част от тях обаче това не е така. Нашата цел не е просто да отворим вратите на училището за родителите. Амбициозната ни задача е да ги приобщим, да станат активни участници в учебния процес, да имат своята роля в семейството на подкрепящия родител. Този, който ще се интересува какво е учило на детето му, да разгледа заедно с него тетрадката, да пита как може да помогне. Иновацията е в подготвителни групи и  първите класове.

- В какви дейности се включват родителите?

- Нашите родители са поканени да изнасят своите малки уроци. Всеки от тях, който практикува интересна професия в квартала, може покани децата. Мога да дам пример на майка шивачка на 5-годишно дете, което има ателие. Доста майки се включиха като доброволци, за да изведем учениците. Те се срещнаха в ателието с шивачката, тя им поговори за работата си, докато навън майките бяха щастливи, че се случва нещо различно с техните деца. Никоя от тях нямаше да направи нещо подобно, ако не беше организирано от училището. Седмица по-късно шивачката дойде в училище и всички шиха заедно. Малките ни ученици добиха не само умения, но и минаха през споделеното знание от родителя, а не от учителя. Благодарение на активното им участие родителите виждат съществената роля на педагозите. Вярваме, че по този начин ще направим едно силно ядро, така че всички да завършат успешно и да реализират в желаните от тях професии. Ние сме подели този процес, който в други училища може би е реализиран, но за нас това е иновация. Вярваме, че ефектът от този дълъг път ще е осезаем и ще берем плодовете от нашия труд не днес и сега или 3-4 години. Ние, надявам се, ще бъде онези щастливи учители, които след десетина години ще срещат своите ученици, които ще им благодарят. Това е истинският мотив за нашата работа. В допълнение на нея е и ученическият съвет, който също е важна част от училищната общност. Както родителите са важни и имат своето значение за създаването на сплотено общество, така и учениците имат огромен принос това да се случи.

 

Визитка:

Бакалавър и магистър „социален педагог”, магистър „начален педагог”, специализация „Социално-педагогическа помощ за семейството”

Учител „ранно чуждоезиково обучение по английски език”

Докторант към СУ „Св. Климент Охридски” с научно-изследователска дейност за подобряване взаимоотношенията между родители и учители и развиване на училищна общност

Заместник-директор в 75-то ОУ „Тодор Каблешков”

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.