Министрите на транспорта от ЕС се договориха за бъдещата реформа в международните пътни превози на среща в Брюксел, станала известна като Пакет за мобилност I. България и още шест държави не успяха да се преборят с правилата, които ще навредят на родния транспортен бизнес.

Преговорите, продължили 15 часа, бяха белязани от разногласия между два блока страни, обвиняващи се съответно в социален дъмпинг и в прикрит протекционизъм.

В правилата се запазва пълната забрана за редовна седмична почивка на борда на превозното средство, както и се позволява ползването на две намалени седмични почивки. Връщането на водача в операционния център в държавата по установяване или по местопребиваване, се предвижда да бъде на всеки 4 седмици. В рамките на дискусиите бе постигнато съгласие превозните средства да не се връщат у дома, което бе една от т.нар. червени линии за държавата ни.

Превозвачите ще трябва да правят и минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна, за да се избегне това тази практика в чужбина да стане почти постоянна, се казва в споразумението. Статутът на командирован работник ще трябва да се прилага системно и при този вид превози.

Общият подход регламентира и сроковете за преоборудване с ново поколение интелигентен тахограф – 2022 г., за ново произведени превозни средства и 31.12.2024 г. за всички останали товарни превозни средства, ползвани в международния превоз.

Според австрийският министър Норберт Хофер, който бе председател на срещата, споразумението "цели да установи по-справедливи правила за водачите и транспортните компании и да засили ефективността на националните контролни власти". Текстът, приет от мнозинството от страните в ЕС, е "голям напредък за хармонизиране на социалните права на заетите в сектора", каза френската министърка Елизабет Борн.

Страни като Франция и Германия, разтревожени от конкуренцията на фирми в държави членки, където пътните разходи са по-ниски, успяха да издействат прилагане в международните превози на статута на командирован работник (на когото се заплаща според условията на страната, в която пътува).

Колегите им от Полша и Унгария заклеймиха споразумението като "непропорционално", "дискриминационно" и "протекционистично". Според тях то ще навреди на конкурентоспособността в сектора. Решението, което бе прието въпреки съпротивата на Полша, Унгария, България, Хърватия, Малта, Ирландия, Латвия и Литва, ще служи за основа за преговори с Европейския парламент преди приемането на нова европейска нормативна уредба. За блокиращо малцинство в преговорния процес беше необходима подкрепата от още 4 държави, като например Чехия, Словакия, Естония, Финландия.

Българската позиция по време на Съвета е била защитавана от транспортният министър Росен Желязков, който е изразил категоричната си позиция против предложението текстове, съобщиха от ресорното министерство. „Ще продължим съвместно с българските евродепутати да отстояваме националния интерес и ще ползваме всички преговорни етапи за постигане на по-справедливи правила за сектора“, коментираха още от транспортното ни министерство.

От бранша коментираха пред „Монитор“, че решението нарушава свободното движение на хора. Първоначалните сметки показват, че за да се изпълни условието водачът да се връща у нас, а друг да го замести зад волана по време на почивката му, е все едно да се назначи още един шофьор на работа. Регистрацията на фирми от превозвачите в чужбина с цел служителите им да не се прибират толкова често също не решава проблема, защото това са допълнителни разходи, "а и не може да държим шофьорите далеч от семействата им, коментира превозвачът Васил Пиронков.

Предстои Европейският парламент (ЕП) да излезе с позиция по Пакета за мобилност I, след което ще започнат т.нар. триалози между ЕП и ЕС. В рамките на преговорния процес с ЕП, е възможно да бъдат постигнати различни условия. Постигнатите договорености в Съвета не са финалните текстове, преговорният процес продължава като основните разпоредби при запазени преходни срокове от общия подход ще се прилагат след 30 юли 2020 г.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Турските хотелиери изнасят ол инклузив на улицата

Чуждестранните туристи в Турция да могат да се възползват от предимствата на ол инклузив и на улицата. Това предлагат от турската Асоциация на туристическите инвеститорите (TTYD), предават от сайта на „РИА Новости“.

„Вила Ямбол“ черпи цял град с вината-световни медалисти Kabile

С над 10 000 души най-старата изба в Южна България „Вила Ямбол“ отпразнува празника на виното в неделя в родния си град. Изпиха се 3000 литра вино и бяха отворени други 250 бутилки, а Ути Бъчваров приготви уникално кулинарно шоу. Събитието се организира за четвърта поредна година от най-старата изба в Южна България „Вила Ямбол“.

1900 пчелари искат субсидии за 2019 г.

Общо 1900 кандидати са заявили желание за подпомагане по време на двата приема по Национална програма по пчеларство за финансовата 2019 г., съобщиха от ДФ „Земеделие“.