0

Х ората с бензин в кръвта, които обичат да шофират бързо и динамично, обикновено избират спортно купе или роудстър. Но когато имат семейство и се налага да возят децата на училище и да пътуват през почивните дни с цялата фамилия, се насочват към спортните автомобили с пет места и пет врати. Днес повечето автомобилни производители имат в гамата си динамична версия на модела си в компактния сегмент, но един от най-добрите автомобили правен някога е новият Ford Focus ST.

Хората с бензин в кръвта, които обичат да шофират бързо и динамично, обикновено избират спортно купе или роудстър. Но когато имат семейство и се налага да возят децата на училище и да пътуват през почивните дни с цялата фамилия, се насочват към спортните автомобили с пет места и пет врати. Днес повечето автомобилни производители имат в гамата си динамична версия на модела си в компактния сегмент, но един от най-добрите автомобили правен някога е новият Ford Focus ST.

Както и да го наречете – спортен хечбек за семейството или динамична семейна кола, или дори „хот хеч”, както е модерно да се казва, новият Ford Focus ST е идеалният автомобил, с който можете да ходите на работа, да возите жена си и децата където пожелаят, но когато останете сам, да хванете някой планински път и да се отдадете на удоволствието от шофирането, което този спортен автомобил ще ви достави.

През миналата година беше представено четвъртото поколение на Ford Focus и ето, че сега дойде време и за спортната версия, която по традиция се казва ST. Версията ST е умерено мощна и не толкова екстремна като Focus RS. Новият модел е базиран на новата платформа C2. С дължина от 4388 мм и междуосие 2700 мм, спортният хечбек е малко по-голям от предшественика си, но в същото време той е по-лек и тежи 1468 кг, а твърдостта на каросерията му е увеличена с 20%. Подобрена е и аеродинамиката, като коефициентът на челно съпротивление е намален до 0,27.

Новият Ford Focus ST изглежда по-елегантен от предшественика си, тъй като линиите на каросерията са станали по-гладки, а профилните стени вече са изпъкнали. Предният капак е по-дълъг, предното стъкло е силно наклонено, а линията на прозорците е по-ниска от тази на предшественика му. Широката решетка сега изглежда като усмивка, а стреловидните фарове вече са напълно светодиодни. Новият Focus ST традиционно е снабден с аеродинамичен пакет, а стандартните колела са 18-инчови. Пътният просвет е намален с 10 мм. Задният прозорец е покрит с голям спойлер, а продълговатите светлини подчертават ширината на колата. От двата края на бронята се подават двете големи изпускателни тръби. Освен хечбека, новият Ford Focus ST се предлага и във версия комби, за която се доплаща 1250 лева.

Влизайки в салона на новия Ford Focus ST веднага прави впечатление спортната му насоченост. Интериорът е обзаведен с кожа и алкантара, а пластмасовите вложки имитират карбон. Педалите и праговете са украсени с метални пластини. Новият Focus ST е получил спортен волан със скосена долна част и е обшит с перфорирана кожа в зоните на захващане. Новият скоростен лост за превключване на предавките е с метална горна част и кожух с контрастни бели шевове. Между скоростомера и оборотомера са поставени индикаторите за температурата на двигателя, както и екрана на бордовия компютър, който сега показва данни за налягането на маслото и турбокомпресора. Най-важната за водача информация се проектира и върху предното стъкло. Най-отгоре на централния панел е прикрепен 8,0-инчовият сензорен дисплей на мултимедийната система SYNC 3.

Благодарение на него бутоните на климатика и аудиосистемата са значително по-малко. Най-отдолу е предвидена ниша за безжично зареждане за смартфони, както и USB порт и 12-волтов вход за външни устройства. Спортните предни седалки Recaro са с подобрени странични опори, но остават все така удобни. Разполагат с отопление, както и волана, и предното стъкло. Под централния подлакътник има доста голяма кутия. На втория ред мястото за краката е увеличено с 50 мм, отколкото при предишното поколение модел. Салонът е с 60 мм по-широк в областта на раменете, така че отзад ще е по-удобно за трима пътници. Обемът на багажника е 375 литра, а при сгънати седалки се увеличава до 1354 литра.

Оборудването на новия Ford Focus ST е много богато и предлага разширени опции като безключов достъп, стартиране на двигателя с бутон, електрически стъкла и огледала за обратно виждане, двузонов автоматичен климатик, Wi-Fi, Bluetooth, премиум аудиосистема Bang&Olufsen С 9 тонколони и субуфер, автопилот за паркиране, адаптивен круиз контрол и др. За сигурността на пътниците на борда има и 7 въздушни възглавници, всички стабилизиращи системи, технология за автоматично спиране при опасност, система за спазване на лентата, технология за полуавтономно движение, система за разпознаване на пътните знаци и други.

Новият Ford Focus ST се предлага с бензинов и дизелов двигател. Дизеловият е 2,0-литров агрегат EcoBlue с мощност 190 к.с., съчетан с 6-степенна ръчна скоростна кутия.  Най-вълнуващо преживяване доставя автомобила с новия 2,3-литров бензинов турбомотор EcoBoost с мощност 280 к.с., което е с 30 к.с. повече спрямо предходния Focus ST. Освен това изцяло новият модел с пет врати постига още по-бързо ускорение, като спринтира от 0 до 100 км/ч за 5,7 секунди, което е с почти секунда по-бързо в сравнение с модела от предходното поколение.

При рязко потегляне от място за оптимизиране на динамиката помага системата за контрол на стартирането Launch Control, която се бори с приплъзването на колелата. Технологията с турбокомпресор допринася за водещия в сегмента пиков въртящ момент от 420 Нм, наличен в интервала 3000-4000 об/мин. Серозната тяга осигурява незабавна реакция при натискане на педала на газта, а нова иновативна система не допуска наличието на турбо дупка, което позволява бързо развихряне на мощността при необходимост. Максималната скорост е ограничена на 250 км/ч. Въпреки спортната динамика, новият Ford Focus ST може да бъде и много икономичен, като в комбиниран цикъл разходът е 7,9 л/100 км, а в града консумацията варира между 10-11 л/100 км в зависимост от трафика.

Дори при шофиране в режим Sport звукът на 2,3-литровия турбодвигател не е много сочен, но в режим Track става по-силен и доставя удоволствие за ушите. Новата 6-степенна механична скоростна кутия е по-прецизна, а скоростният лост е по-къс. Автомобилът е оборудван с диференциал с ограничено приплъзване, което прави спортния хечбек по-маневрен и значително намалява недозавиването. Воланът на Focus ST е станал необичайно остър и са необходими само две завъртания от край до крой. Управлението е точно и информативно, подобно на типично спортно купе. В същото време окачването е направено по-твърдо, за да се намали наклоняването на каросерията, но дупките се усещат само в режим Track. В нормално състояние новите адаптивни амортисьори правят возенето още по-комфортно, отколкото в предишното поколение на модела. За да може да спира добре, новият Focus ST е оборудван с ефективните спирачки с диаметър 330 мм отпред и 302 мм отзад.

Новият Ford Focus ST вече се продава в Европа и в България, като у нас струва между 63 900 лева за бензиновата версия с 6-степенна механична скоростна кутия. Дизеловата версия се предлага с 6-степенна механика и струва минимум 66 000 лева.

Технически характеристики

Ford Focus ST 2.3 EcoBoost

2,3-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател

6-степенна механична скоростна кутия

280 к.с. максимална мощност при 5500 об/мин

420 Нм въртящ момент при 3000-4000 об/мин

5,7 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

250 км/ч максимална скорост

7,9 л/100 км среден разход на бензин

179 г/км емисии на СО2

63 900 лева базова цена на модела